lundsbo

Trådstartare
Min ena häst har fått en ink mitt under magen. Ser ut som en upp och ner vänd svamp. Dvs diametern där inken sitter fast på hästen är rätt liten (dia 1 cm) och en stor "hatt" (dia 5cm).
Törs man knyta snöre runt en och strypa den utan att konsultera veterinär eller vadi består behandlingen nuförtiden?

Sv: Ink

Det här har jag hört av flera att det tydligen funkade.
Citat från nätet:

Ett bra och billigt sätt att få bort inkar på är att smeta på honung...låter konstigt men det funkar...man måste dock tänka på att inte stoppa smutsiga fingrar i burken utan använda ett rent verktyg! Ha tålamod det tar ett tag att få bort dem! Lycka till!

Kanske värt att testa iaf

Jag har snört av ett par stora inkar på mitt ena sto. Har funkat bra och de har hittills inte återkommit.

Det kan bli stora blödningar om en ink sitter illa till. Jag skulle inte våga experimentera själv. Hade själv en häst som hade en utväxt som både veterinären och jag trodde var en ink, men det var en lipom. Opererades bort på klinik, även där risk för stor blödning.

Vi upptäckte en bula vilket vi trodde var en ink under bogen på vår kille som också hade liten fästyta och hängde lite ner som i en påse. Veterinärens order var att absolut inte knyta med tagel eller gummiband vilket vi gjort på tidigare hästar m inkar. Det senaste är visst att det inte är bra och att man inte kan vara säker på att det är en ink. Istället skars bulan bort på klinik och analyserades. Var ingen ink utan någon form av inflammation i kombination med hudcancer. Hade jag aldrig anat, allt hästfolk som kollade på den (bor på ridskola) var tvärsäkra på att det var en ink.
Jag hade nog låtit en veterinär göra det men det är ju upp till var och en!

Är väldigt nyfiken på vad Ink är och hur det ser ut, skulle du kanske kunna lägga ut en bild? ;)

ink.jpg

De kan se ut på lite olika sätt, hittade denna på http://www.horsezone.se/bilder/ink.jpg

Min häst har nu tappat halva sin ink oc jag hoppas att den andra halvan snart trillar också.

Vi upptäckte en bula vilket vi trodde var en ink under bogen på vår kille som också hade liten fästyta och hängde lite ner som i en påse. Veterinärens order var att absolut inte knyta med tagel eller gummiband vilket vi gjort på tidigare hästar m inkar. Det senaste är visst att det inte är bra och att man inte kan vara säker på att det är en ink. Istället skars bulan bort på klinik och analyserades. Var ingen ink utan någon form av inflammation i kombination med hudcancer. Hade jag aldrig anat, allt hästfolk som kollade på den (bor på ridskola) var tvärsäkra på att det var en ink.
Jag hade nog låtit en veterinär göra det men det är ju upp till var och en!

Men det är väl klart att det är hudcancer. Inkar är ju godartade tumörer?

Är det någon som vet om dte går att frysa inkar? Vårtor på människor kan man ju frysa bort, fungerar det på hästar också?

Men det är väl klart att det är hudcancer. Inkar är ju godartade tumörer?

Har jag också fått lära mig att en ink är en tumör . Sen om den alltid är godartad vet jag inte .

Till Ts så be att få Xx-Terra salva av vet salvan är dyr , har hemma 0m du vill ha ;) Finns i närheten av dig :D
Mia

*kl*

Min häst har också fått en ink som sitter mellan frambenen. Den är inte direkt iväg eller nåt som tur är. Nu är min undran; försvinner någonsin inkar av sig självt? Alltså tillbakabildas? Eller måste man behandla den för att den ska försvinna?

Min häst hade flera inkar. En av dem satt på läppen, dvs blödde varje dag och var verkligen ivägen. På kliniken ville de spruta något radioaktivt under den. De andra inkarna satt inte direkt ivägen. Men vi skulle precis byta stall och det kändes inte så bra att komma med en radioaktiv häst till ett nytt stall så jag avvaktade lite. Kalla mig inte djurplågare som vänta, men behandlingen kunde ha en biverkan att i mycket sällsynta fall kunde det växa ut massor av inkar på hela hästen och då var det avlivning som gällde så man ville ju verkligen tänka igenom saken. Hur som helst efter en månad i nya stallet var alla inkar som bortblåsta.

Är det någon som vet om dte går att frysa inkar? Vårtor på människor kan man ju frysa bort, fungerar det på hästar också?

Min häst ska in på klinik om en vecka och frysa bort förändringar.
Men det är ju inte samma som en ink kanske..

men det är möjligt att man kan.

Han har penispapillom och även förändringar längs skaftet.

De längs skaftet ser it som pigmentförändringar (ljusrosa) och har blivit lite "väckiga".
Längst ner är han svampig och sist vi var på koll hade det även blivit taggigt "på kanten till hatten" och troligtvis påbörjan till en ny utåtväxande tumör.

Då är det inte det min ponny har, sto som hon är!

Har hittat några små knölar fram på bringan. Har de under uppsikt för de kan ju vara någon form av bett. Annars blir det till att uppsöka vet.

Nej det är det nog inte då..

hur ser hennes ut? hårlösa knölar?

Min lille kille hade en ink under ögat när jag köpte honom. Fick något dyrt medel av min snälla stallägare ( som jobbar på en vet station ) Hade på det varje dag i ca en vecka, sen var inken typ som uttorkad. Dock så har han fortfarande ett ärr som inte verkar försvinna.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 495
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 170
Hästvård Min häst har fått en ink mitt under magen. Ett väldigt olämpligt ställe eftersom den sitter mitt under sadelgjorden och han visar obehag...
Svar
19
· Visningar
3 030
Senast: HannaZ
·
Hästvård För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig...
Svar
7
· Visningar
2 104
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod