Injicera B-vitamin - när och hur ofta?

macan

Trådstartare
Jag kommer att ge min gamling B-vitamin under pälsfällningen. Undrar nu vad ni har för erfarenheter gällande när det är gynnsammast att börja ge och med vilken frekvens. Fick inga direkta rekommendationer från min veterinär, mer än "vid behov". Jag har så att det räcker till tio behandlingar.

Sv: Injicera B-vitamin - när och hur ofta?

Jag tycker att det ger större effekt med höjd proteingiva vid pälssättning/-fällning. Provade första gången efter artikel i Ridsport, och fick betydligt bättre effekt (snabbare sättning, mindre surande, piggare häst, finare päls) än B-vitaminpreparat.

Vi ger annars ett långtidsverkande vitaminpreparat (injicerat som en gångsgiva) vår och höst, men proteingivan var som sagt bättre. Jag hade nog kollat med annan veterinär, eftersom denna verkar minst sagt otydlig.

Hur fick du behörighet att injicera förresten?

En enda gång har jag fått B-vitamininjektion "ordinerat" av veterinär och och då gjorde denna det själv, som engångsdos och för obalans i magen.

Annars vad gäller pälsfällning så är det som sagt protein som gäller, det finns måååånga diskussioner kring det här på forumet och en massa artiklar att läsa om man googlar. Om jag nu inte blandar ihop det nu: B-vitaminbrist hos häst är mycket ovanlig och då det är ett vattenlösligt vitamin så går det ofta bara rakt genom kroppen. Bortkastade pengar bara.

Varför ska du ge extra b-vitamin? Har hästen så stora problem med magen att den inte kan tillverka det själv? Isåfall tycker jag att det är viktigare att få ordning på magen än att fundera på hur ofta du ska ge sprutor. Visst kan det behövas under en kort period om hästen är mycket sjuk men en häst med frisk och normal mage och tarm producerar det b-vitamin den behöver själv och behöver inget mer utifrån. Det är bara bortkastade pengar.

Till nästa gång så börja ge mer protein i början på december för det är mer protein de behöver för att få en smidig fällning/sättning. Inte b-vitamin. Vill du ändå ge b-vitamin så ge ett paket bakjäst om dagen så är det ingen risk att hästen lider av någon brist så länge den är frisk i övrigt. Då slipper du också ge sprutor med allt vad det innebär.

B-vitamin används när hästar har kolik eftersom det kan hjälpa till att släppa kramper. En veterinär som anser att man kan ge lite sprutor med b-vitamin lite hur som helst till en i övrigt frisk häst hade jag inte anlitat eftersom det i mina ögon ger ett oseriöst intryck. Då hade jag undrat vad för mer kunskap denne saknar.

Svarar alla.
Min häst får protein långt utöver tabellvärde. Hon är gammal och klarar inte att hålla hullet annars. Jag ger ordentligt med lusern, både pellets och strå, och det är svårt att få i henne mer då det är en svår balans mellan vad hon behöver och vad hon vill/orkar äta. Hö äter hon bara minimalt (dåliga tänder). Jag behöver därför prova något annat vid pälsfällning/-sättning. Detta då pälskvaliteten ändrats mycket de sista åren (långhårig, släpper sent och ojämnt) och hon blir öm, loj och stingslig. Är beredd på att pengarna kan visa sig vara kastade i sjön men vill prova. Mig veterligt har b-vit i.m ibland visat sig fungera.
Har fått ansvaret delegerat denna gång och har tidigare injicerat på kurs under överinseende av veterinär.

Min gamling fick B-vitamin injicerat höst och vår på rekommendation av min dåvarande veterinär. Hon hade aldrig haft problem tidigare men började bli grinig vid fällningarna och det löste problemet för hennes del. Nu är det länge sedan jag gav henne så jag minns inte exakt men jag har för mig att hon fick dagliga doser som jag gav i halsmuskeln. Enligt honom var injektioner bättre än att ge det i fodret för bättre upptagning.

Din veterinär måste ju kunna ge instruktioner om hur ofta och hur länge du ska ge det?

Vad roligt att läsa att någon här har goda erfarenheter av behandlingen, då finns det nog en rimlig chans att det skulle kunna fungera även för min häst.
Min vet sade att man kan ge varje, varannan, var tredje dag t.ex. Jag var egentligen ute efter andras erfarenheter om det fungerat bäst med mer eller mindre ofta och likaså om det räcker att börja när fällningen börjar eller om jag bör påbörja behandlingen i god tid innan. Erfarenhetsbaserat alltså.

Om vi ska ta själva injektionerna så är det nog bruklig med en injektion varannan till var tredje dag, men sedan instämmer jag i de övrigas kör.

Jag har också en äldre häst, proteingivan för honom ligger nog drygt 2,5-3 gånger över tabell vid den här årstiden. Men då ökar vi den ungefär vid årskiftet, från dubbla tabellvärdet för honom. Det har givit det bästa resultatet, inga sura miner och ändå pigg och glad.

Päls består av ett protein som heter keratin, det är alltså protein som hästen kräver vid fällning/sättning. Finns det inte genom foderstaten så kommer kroppen ändå att kräva det från befintligt protein och det blir musklerna som får ta smällen. Det är ofta det som gör att hästen verkar hudöm och olustig, men jämförbart är att gå omkring med influensa i kroppen då det gör ont i hästens muskler när de bryts ner.

Tack för ett mycket bra förklarande svar! Bra att få lite siffror att relatera till.

Jag har för mig att min häst nu ligger på drygt dubbla tabellvärdet och då har jag inte räknat in protein från hö (fri tillgång men vet inte hur mkt hon verkligen får i sig). Ska göra en uppskattning och provräkna lite, borde komma upp emot 3 ggr rekommenderat även för henne. Tror du att det skulle kunna behövas ÄNNU mer? Har ökat mängden lusern och betfor (3-3, 5 kg lusernpellets, 1,5-2 kg strålusern, 1,5 lit betfor) under vintern jämfört med förra året, det kanske är tillräckligt för att hon inte ska få så mycket besvär vid årets pälsfällning..

Så du ser inte att b-vit skulle kunna tillföra något öht? En del säger ju att de sett effekt? Det viktiga är att jag kan hjälpa gammtanten så gott jag kan nu när jag så tydligt märker att hon fått mer problem vid pälsfällningen.

Nu vet inte jag hur gammal din häst är och det finns alltid individuella variationer, men det jag lärt mig är att man ska fodra gamla hästar som unghästar då deras upptagningsförmåga blir sämre med stigande ålder och det är väldigt mycket svårare att bygga upp än underhålla ett bra hull. :idea:

Nu vet inte jag hur gammal din häst är och det finns alltid individuella variationer, men det jag lärt mig är att man ska fodra gamla hästar som unghästar då deras upptagningsförmåga blir sämre med stigande ålder och det är väldigt mycket svårare att bygga upp än underhålla ett bra hull. :idea:
Min häst är 30+ och jag lägger stor energi och omtanke på att hon ska bibehålla det hull hon nu har. Minsta antydan att tappa och jag justerar i foderstaten. Stödutfodrar ordentligt även på bete, ökar i god tid innan höstens installning, ökar mitt i vintern mm. Med dessa anpassningar har hon väldigt fint hull nu men det är så tydligt att hon inte kan tillgodogöra sig maten som förr.

Låter som du har helt rätt tänk till din häst. :laugh:
Tack! Jo, det känns som att modellen fungerar. Ska överväga att skippa injektioner då proteingivan är hög (ska provräkna lite bara) och se om det räcker. För hon får mer än förra året då hon hade problem under fällningen. Funkar det inte kanske jag chansar på att ge b-vit i.m nästa år, nu när jag vet att det finns de som ändå tycker sig märkt skillnad, du bl.a.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 506
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka