Inhoppning

K

Katrinne

Hej! Undrar hur ni går till väga då ni hoppar in era hästar?! Har en fd galoppör som ej är ubildad eller hoppad. Jag har skrittat över bommar och löshoppat, longerat över bommar i trav och galopp. Dags att gå vidare till uppsutten "hoppning". Vill ha tips och råd!

Övningar, hinder mm.

Funderar hur ni andra lägger upp inhoppningen, hinder, övningar mm. :confused:

Sv: Inhoppning

Jag håller precis på att hoppa in min 5-åriga fd galoppör. Jag tränar för tränare, hoppar precis som vanligt. Fast såklart mycket lägre. Det funkar bra och när man så småningom känner av att hästen verkligen klarar höjderna är det väl bara till att klättra. Eftersom jag inte har några problem med hoppningen så behöver jag inte heller göra några "special övningar".. När jag hoppade in min unghäst gjorde jag likadant, bara hoppade, lågt. Idag går hon kanonfint i hoppningen och älskar det ! (:

Jag har en f.d travare som jag håller på att hoppa in, vi började med att hoppa små hinder och sen efter ett tag höjde vi. Sen gjorde vi mycket övningar med bommar, eftersom han är lite nonchalant mot bommar. Det är mitt tips :)

Använd väl infångade hinder, gör dem små, ta mantag, och rid rakt fram efteråt.
Finns böcker på biblioteket med bra tips på hur man går tillväga.
Och ta hjälp av en tränare naturligtvis.

Håller på hoppar in min kamel också fd galoppör.
Vi började trava bommar samt mindre kryss osv.
Går bra så vi har bara fortsatt och visat han alla möjliga hinder redan nu.
På låg höjd självklart.
Grind,plank,räcken,tunnor,vattenmattor,mur.
Sånt har han fått sett på en gång och hoppat.

Hej! Undrar hur ni går till väga då ni hoppar in era hästar?! Har en fd galoppör som ej är ubildad eller hoppad. Jag har skrittat över bommar och löshoppat, longerat över bommar i trav och galopp. Dags att gå vidare till uppsutten "hoppning". Vill ha tips och råd!

Bara å svinga sig upp i sadeln och börja kryssa... ;)

På onsdag ska jag hämta hem min mammas kompis häst som är 6 år. Ska oxå hoppa in henne. Tror det kommer gå bra eftersom hon alltid gör vad man ber henne om :D

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023