- Svar: 14
- Visningar: 1 437
Alternativet att sänka nivån är inte aktuellt och nu blir det inget senior-SM i distansritt 2023.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj, vad tråkigt. Vad tror du priserna beror på?Det är väl inte så konstigt man måste ju vara miljonär för att ha råd att tävla på den nivån. Jag vet lovande ryttare, med heltidsjobb, som gett upp långt innan då de inte har råd att kvala en häst till den nivån då priser på både start/veterinär och bränsle gör att en enda tävling går på femsiffriga belopp. Problemet är att trots horribla priser så går ju klubbarna precis jämnt upp för en tävling, om ens det. Som det ser ut nu så är tyvärr sporten mer eller mindre dödsdömd i Sverige.
Jag funderade för några år sedan på att försöka komma tillbaks till sporten men när jag såg vad det kostade med en start så la jag ner det projektet i sin linda.
Det krävs ett stort arrangemang även för små tävlingar och mycket veterinärtid. Bara för en Clear Round så tittar veterinären på hästen 3 ggr. Det gör att det behövs många veterinärer för få ekipage och det krävs även många funktionärer. Det är inte ovanligt att det är fler funktionärer än startande så bara mat till funktionärerna blir en kostnad som ska delas på få.Oj, vad tråkigt. Vad tror du priserna beror på?
Okej, tack!Det krävs ett stort arrangemang även för små tävlingar och mycket veterinärtid. Bara för en Clear Round så tittar veterinären på hästen 3 ggr. Det gör att det behövs många veterinärer för få ekipage och det krävs även många funktionärer. Det är inte ovanligt att det är fler funktionärer än startande så bara mat till funktionärerna blir en kostnad som ska delas på få.
JäklarDet är väl inte så konstigt man måste ju vara miljonär för att ha råd att tävla på den nivån. Jag vet lovande ryttare, med heltidsjobb, som gett upp långt innan då de inte har råd att kvala en häst till den nivån då priser på både start/veterinär och bränsle gör att en enda tävling går på femsiffriga belopp. Problemet är att trots horribla priser så går ju klubbarna precis jämnt upp för en tävling, om ens det. Som det ser ut nu så är tyvärr sporten mer eller mindre dödsdömd i Sverige.
Jag funderade för några år sedan på att försöka komma tillbaks till sporten men när jag såg vad det kostade med en start så la jag ner det projektet i sin linda.
Givetvis är det inte lika dyrt på lägre nivå men det är fortfarande dyrt och med de få tävlingar som finns i Sverige så blir soppakostnaden ofta hög. När jag tävlade på 50-80 km nivå så räknade jag 20 mil som riktigt nära att åka.Jäklar
Är det lika dyrt på lägre nivå? Får nog fortsätta dagdrömma och ta inspo av distansen lite på avstånd![]()
Förlåt, var otydlig menade förhållandevis till nivån. Men min insikt om att fortsätta se åt distansen på avstånd kvarstår iaf som hobbryttare med dom avstånden.Givetvis är det inte lika dyrt på lägre nivå men det är fortfarande dyrt och med de få tävlingar som finns i Sverige så blir soppakostnaden ofta hög. När jag tävlade på 50-80 km nivå så räknade jag 20 mil som riktigt nära att åka.
Jag har ingen koll på kostnader idag. Läs proppar så får du se vad som känns rimligt för dig. För mig var det inte framförallt start/veterinäravgift som var det stora problemet utan transportkostnaden. Avgifterna hade gått upp rejält när jag kollade men de var fortfarande överkomliga. Att göra ett par tre tävlingar på lägre nivå funkar ekonomiskt men med de långa resorna så blev det ohållbart.Förlåt, var otydlig menade förhållandevis till nivån. Men min insikt om att fortsätta se åt distansen på avstånd kvarstår iaf som hobbryttare med dom avstånden.Sen finns det ju fler anledningar (annars hade jag ju redan kollat upp möjligheterna häromkring) men hade inte insett vilken hög kostnad det innebar.
Jag red Mälardalens distansrittförenings "Distans på distans" alla tre år, men den kommer tyvärr inte gå i år. Gjorde mig absolut mer sugen på sportenFörlåt, var otydlig menade förhållandevis till nivån. Men min insikt om att fortsätta se åt distansen på avstånd kvarstår iaf som hobbryttare med dom avstånden.Sen finns det ju fler anledningar (annars hade jag ju redan kollat upp möjligheterna häromkring) men hade inte insett vilken hög kostnad det innebar.
Jag var med på första, dock skadade sig min häst så blev inte så många mil. Och strax därefter blev han pensionär, så har inte varit med då jag inte rider milen med ponny.Jag red Mälardalens distansrittförenings "Distans på distans" alla tre år, men den kommer tyvärr inte gå i år. Gjorde mig absolut mer sugen på sporten![]()
Jag har tidigare tävlat några FEI tävlingar och visst var det dyrt men ändå så man med normal lön och en sponsor hade råd med 1-2 starter per år på den nivån. Jag hade först planer på att starta FEI i år men väljer att inte göra det p.g.a alla kostnader tyvärr. Det har blivit mycket dyrare... På nationell nivå är priserna fortsatt rimliga, så jag får nöja mig med att samla km, rida cuper samt eventuellt rida lag-SM och DM. Åtminstone tills jag känner att jag har en häst som faktiskt kan gå mot toppplaceringar och den riktiga eliten, om nu det ens kommer ske. Att tävla FEI har helt enkelt blivit för dyrt att göra enbart för genomförandets skull tycker jag.Jag inser att jag var otydlig i mitt första inlägg. Det är alltså sporten på hög nivå som jag ser som mer eller mindre dödsdömd inte de lägre klasserna där man kan rida en eller två tävlingar på en säsong om de råkar finnas i "grannskapet".
Det är inte heller bara startavgifterna som är ett problem där utan även det numera komplicerade kvalsystemet som tillsammans med de få utövarna gjort att du inte kan rida mer än T80 som nationell tävling vilket gör att vill du testa på längre sträckor så hamnar du väldigt tidigt i karriären på att rida FEI klasser. Att lösa FEI pass och FEI licenser är dyrt vilket i sin tur gör att det blir en högre tröskel att få fler att gå vidare i klasserna.