Inget senior-SM i distansritt

Det är väl inte så konstigt man måste ju vara miljonär för att ha råd att tävla på den nivån. Jag vet lovande ryttare, med heltidsjobb, som gett upp långt innan då de inte har råd att kvala en häst till den nivån då priser på både start/veterinär och bränsle gör att en enda tävling går på femsiffriga belopp. Problemet är att trots horribla priser så går ju klubbarna precis jämnt upp för en tävling, om ens det. Som det ser ut nu så är tyvärr sporten mer eller mindre dödsdömd i Sverige.
Jag funderade för några år sedan på att försöka komma tillbaks till sporten men när jag såg vad det kostade med en start så la jag ner det projektet i sin linda.

Det är väl inte så konstigt man måste ju vara miljonär för att ha råd att tävla på den nivån. Jag vet lovande ryttare, med heltidsjobb, som gett upp långt innan då de inte har råd att kvala en häst till den nivån då priser på både start/veterinär och bränsle gör att en enda tävling går på femsiffriga belopp. Problemet är att trots horribla priser så går ju klubbarna precis jämnt upp för en tävling, om ens det. Som det ser ut nu så är tyvärr sporten mer eller mindre dödsdömd i Sverige.
Jag funderade för några år sedan på att försöka komma tillbaks till sporten men när jag såg vad det kostade med en start så la jag ner det projektet i sin linda.
Oj, vad tråkigt. Vad tror du priserna beror på?

Oj, vad tråkigt. Vad tror du priserna beror på?
Det krävs ett stort arrangemang även för små tävlingar och mycket veterinärtid. Bara för en Clear Round så tittar veterinären på hästen 3 ggr. Det gör att det behövs många veterinärer för få ekipage och det krävs även många funktionärer. Det är inte ovanligt att det är fler funktionärer än startande så bara mat till funktionärerna blir en kostnad som ska delas på få.

Det krävs ett stort arrangemang även för små tävlingar och mycket veterinärtid. Bara för en Clear Round så tittar veterinären på hästen 3 ggr. Det gör att det behövs många veterinärer för få ekipage och det krävs även många funktionärer. Det är inte ovanligt att det är fler funktionärer än startande så bara mat till funktionärerna blir en kostnad som ska delas på få.
Okej, tack!

Jäklar :eek:
Är det lika dyrt på lägre nivå? Får nog fortsätta dagdrömma och ta inspo av distansen lite på avstånd :o

Tycker det är synd och skam. Var aktivt på distanstävling för första gången någonsin häromåret. Internationell tävling med långa distanser.

Gick dit färgad som attan av alla skandalrapporter om döda och skadade hästar och rätt neggo.

Slutade med att jag hade en av mina hästsportmässigt trevligaste dagar någonsin den dagen. Fantastisk sport.

Givetvis är det inte lika dyrt på lägre nivå men det är fortfarande dyrt och med de få tävlingar som finns i Sverige så blir soppakostnaden ofta hög. När jag tävlade på 50-80 km nivå så räknade jag 20 mil som riktigt nära att åka.
Förlåt, var otydlig menade förhållandevis till nivån. Men min insikt om att fortsätta se åt distansen på avstånd kvarstår iaf som hobbryttare med dom avstånden. :o Sen finns det ju fler anledningar (annars hade jag ju redan kollat upp möjligheterna häromkring) men hade inte insett vilken hög kostnad det innebar.

Förlåt, var otydlig menade förhållandevis till nivån. Men min insikt om att fortsätta se åt distansen på avstånd kvarstår iaf som hobbryttare med dom avstånden. :o Sen finns det ju fler anledningar (annars hade jag ju redan kollat upp möjligheterna häromkring) men hade inte insett vilken hög kostnad det innebar.
Jag har ingen koll på kostnader idag. Läs proppar så får du se vad som känns rimligt för dig. För mig var det inte framförallt start/veterinäravgift som var det stora problemet utan transportkostnaden. Avgifterna hade gått upp rejält när jag kollade men de var fortfarande överkomliga. Att göra ett par tre tävlingar på lägre nivå funkar ekonomiskt men med de långa resorna så blev det ohållbart.

Jag red Mälardalens distansrittförenings "Distans på distans" alla tre år, men den kommer tyvärr inte gå i år. Gjorde mig absolut mer sugen på sporten :)

Jag red Mälardalens distansrittförenings "Distans på distans" alla tre år, men den kommer tyvärr inte gå i år. Gjorde mig absolut mer sugen på sporten :)
Jag var med på första, dock skadade sig min häst så blev inte så många mil. Och strax därefter blev han pensionär, så har inte varit med då jag inte rider milen med ponny.
Hade hoppats rida med Zarre när han är igång som ridhäst (tror vi precis hade hunnit köpa honom och suttit in honom sista året det var) men nu skulle dom väl inte fortsätta har jag för mig?
(
Edit. Såg nu att jag läste lite snabbt trodde du skrev att du inte skulle vara med i år.)

Synd, för att samla 1milspass kändes betydligt mer överkomligt än 4-5 under ett o samma. :p
Tidsaspekten är väl snarare det största hindret, var mer än allmänn chock o reflektion över att priset för en start var så högt. :nailbiting:

Jag hade hoppats kunna starta några PP i år för att se ifall mitt sto tycker det är skoj (vi startade en CR40 2012, då fick hon soppatorsk efter drygt halva ritten och jag utgick) och sen kanske avsluta med en CR, men det finns inga PP i Mälardalen längre. :(

Jag inser att jag var otydlig i mitt första inlägg. Det är alltså sporten på hög nivå som jag ser som mer eller mindre dödsdömd inte de lägre klasserna där man kan rida en eller två tävlingar på en säsong om de råkar finnas i "grannskapet".
Det är inte heller bara startavgifterna som är ett problem där utan även det numera komplicerade kvalsystemet som tillsammans med de få utövarna gjort att du inte kan rida mer än T80 som nationell tävling vilket gör att vill du testa på längre sträckor så hamnar du väldigt tidigt i karriären på att rida FEI klasser. Att lösa FEI pass och FEI licenser är dyrt vilket i sin tur gör att det blir en högre tröskel att få fler att gå vidare i klasserna.

Jag inser att jag var otydlig i mitt första inlägg. Det är alltså sporten på hög nivå som jag ser som mer eller mindre dödsdömd inte de lägre klasserna där man kan rida en eller två tävlingar på en säsong om de råkar finnas i "grannskapet".
Det är inte heller bara startavgifterna som är ett problem där utan även det numera komplicerade kvalsystemet som tillsammans med de få utövarna gjort att du inte kan rida mer än T80 som nationell tävling vilket gör att vill du testa på längre sträckor så hamnar du väldigt tidigt i karriären på att rida FEI klasser. Att lösa FEI pass och FEI licenser är dyrt vilket i sin tur gör att det blir en högre tröskel att få fler att gå vidare i klasserna.
Jag har tidigare tävlat några FEI tävlingar och visst var det dyrt men ändå så man med normal lön och en sponsor hade råd med 1-2 starter per år på den nivån. Jag hade först planer på att starta FEI i år men väljer att inte göra det p.g.a alla kostnader tyvärr. Det har blivit mycket dyrare... På nationell nivå är priserna fortsatt rimliga, så jag får nöja mig med att samla km, rida cuper samt eventuellt rida lag-SM och DM. Åtminstone tills jag känner att jag har en häst som faktiskt kan gå mot toppplaceringar och den riktiga eliten, om nu det ens kommer ske. Att tävla FEI har helt enkelt blivit för dyrt att göra enbart för genomförandets skull tycker jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen avgörs Folksam SM i hoppning inomhus för senior, young rider och junior hos Runsten Equestrian.
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare har C-ponnyerna ridit Medelsvår A på SM i hoppning men inför 2025 sänks nivån ett snäpp. Även nya kvalregler införs.
Svar
0
· Visningar
43
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Österåkers Fältrittklubb vann Folksam lag-SM i distansritt som avgjordes på en omväxlande bana framför stor publik i samband med...
Svar
0
· Visningar
128
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under veckan är det dags för Folksam Lag-SM i distansritt och Folksam SM i working equitation som båda avgörs i samband med SM-veckan...
Svar
0
· Visningar
160
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka