Inget rätt eller fel - bara nyfiken.

Susan

Trådstartare
jag tragglar ju på i min; de Kunffy.

Hittade en väldigt intressant instruktion för att inverka med skänkeln.

Meyeners hade ju också ett förslag som jag inte hajajde, menade han att man skulle föra hela benet bakåt, eller böja knäleden:confused::confused: :confused:

Nå hur har du lärt dig använda underskänkeln för att driva hästen.
Eller vilka varianter har du hört.

Själv har jag under många år inte haft bruk för min så jag är obildad därvidlag

Tacksam för svar.

Sv: Inget rätt eller fel - bara nyfiken.

På ridskola har jag mest fått lära mig att använda skänkeln mer, mer, mer! Då lade jag mig till med den fula dra-upp-knäet-och-sparka/trycka-på-med-hälen-skänkeln...

Sedan hade jag en varmblodig travare som fick spunk av minsta skänkel och tack vare henne insåg jag att det finns en ridning utan spark i sidan. När hon blev mer avspänd och kunde ridas med lång tygel så började hon acceptera skänkeln som sidförande eller som extra puff om hon var rädd för något. Den behövdes nästan aldrig som framåtdrivande.

Nu har jag lärt mig använda den för att aktivera någotdera bakbenet, oftast inre. Jag har äntligen slutat dra upp knäet (utom i riktigt svaga stunder) och fått ett oberoende underben som kan föras bakåt eller bara läggas mot hästens sida.

Vad säger de Kunffy då?

Han säger *fritt ur minnet*
först rörlig fotled...sedan peka med tån inåt i en cirkelrörelse och sänk sedan sedan hälen.

Jag har förstått att det "klassiska" är att använda vaden (vilken spänns på detta sätt) då hästen har mycket nerver just där vaden ligger.
Själv har jag då tidigare försökt klämma till med vaden...

Min häst blir också helt hysterisk för skänkeln - ala ridksola - och jag tycker inte jag behövt den föränn nu.
Tycker också Dressyrhsätens spänner sig och tappar den axiala rotationern - när Dressyrryttare kittlar dem i magen

Testade i dag a la Kunffy och - och det lär ta tid att öva in, men oj vad effektivt.

Tydligen går det en massa nerver via den punkten. (Jag har sett gamla mästare diskutera den på en gravyr på Sue morris hemsida)

När jag red western för ca 10 år sedan, hade jag en tränare som sa att den enda gång hästen kan uppfatta skänkelhjälperna är när den har det ben man vill reglera i luften. När benen är i marken koncentrerar hästen sig på det. Därför är det mest effektiva att impulsivt använda skänkeln. Alltså aldrig ha ett konstant tryck utan att liksom kicka rytmiskt, och bara när det behövs. Jag använder nog mest nedre vaden, men får jag inte respons på detta kommer hälen och sporren. Dock behöver jag sällan använda sporren på min häst. Det funkar bra för hästens rytm att göra på detta sätt tycker jag.

Jag gör nästan alltid bara en sak i taget. Alltså försöker (obs försöker, ibland verkar det som ens reflexer vill något annat :p ) jag aldrig att göra en förhållning samtidigt som jag använder skänkeln. De kan komma tätt på varandra men som sagt försöker jag vara så klar som möjligt. Jag tror att om man gör det så enkelt som möjligt för hästen förstår den bättre också.

Lårmusklerna drar ej upp knät om det är det du menar. Om knät böjs eller inte beror på hur mycket man måste inverka på hästen. Det kanske inte räcker att "spänna" vadmuskeln rytmiskt. Man kanske måste lägga till en kick, och då är det svårt att pendla med benet utan att använda knäleden. För det mesta räcker det för mig att använda höften för att flytta hästen dit jag vill. Men räcker inte det får man förstärka med skänkeln. Problemet med att endast spänna vaden är att man inte kan få en tillräckligt snabb reaktion, och att det lätt blir att man seg-håller-om hästen. Man släpper liksom aldrig trycket runt magen. Detta kanske bidrar till att hästen blir avtrubbad i sidorna.

Flera av mina "tysk" dressyrlärare har menat att man ska hålla om hästen med benen nästan hela tiden. Dels är detta jobbigt som attan för en själv, och sedan får hästen aldrig en lugn stund. Den sortens ridning gillar inte jag. Jag kommer ihåg att en lärarinna sa till mig - är du inte helt slut efter ett dressyrpass har du inte ridit! Nja så jobbigt tror jag faktiskt inte att det behöver vara.

Susan skrev:
Han säger *fritt ur minnet*
först rörlig fotled...sedan peka med tån inåt i en cirkelrörelse och sänk sedan sedan hälen.

Testade i dag a la Kunffy och - och det lär ta tid att öva in, men oj vad effektivt.

Tydligen går det en massa nerver via den punkten.

Underbenet ska alltså hänga rakt ner på sin plats och så ska tån föras inåt i en cirkelröresel - uppåt eller nedåt? Och sedan sänka hälen? Med tån kvar inåt eller tillbaks på sin plats efter cirkelrörelsen?

Måste provas...

Tillägg: jag försöker precis som Alkemisten skrev att inverka när bakbenet är på väg upp i luften. Vet dock inte om jag alltid lyckas.

Jag kör:
snura tån inåt eller krama stigbygeln med tårna = framåt.

Vill man gå framåt och åt vänster så krama stigbygeln med höger lilltå och vänster stortå.

Behåll riktningen och öka tempot =trampa ner hälen.

Sänk tempot= Tänk visa fotsulan för den bakom dig

Samla hästen mer= vrid underbenet inåt (tänk skenbenets framsida ska "rullas" inåt.

Vill jag böja hästen så förs ytterhäl bakåt utåt. Hälen riktas mot en av bakbenets leder, olika beroende på häst och dagsform, men oftast den led som hästen fuskar mest med. Innerben slappnar av och låter knäet pek alite utåt.

jag läste igen...
in med tån
sedan ner med hälen, (då vrids tån ut igen)

jag trampar lite på insidan i stigbygeln när jag vill lägga intill överskänkeln

Det känner jag igen

Skall prova fotens utsida också....

knapplån-
Jag är orckså ridskolelärd från början. jag har tvärtemot dig alltid fått lära mig att ha långa ben, släppa ned knäna. Att skänkeln ska endast ligga intill hästens sida med ifår nte klämma. (Hästen är ju ingen tandkrämstub.) utan endast lägga till skänkeln för att få fram en signal till hästen. Balansen sitter ju i ryttarens mellandel och drar man upp knäna blir balansen dålig. När hästen är lösgjord och lyhörd behövs knappt skänkelhjälper, då räcker det med vikt hjälperna och sittbenen.
Det här med att rotera in tån för att spänna i vaden- det måste jag prova. Fast jag vill inte gärna sänka hälen, utan tänker upp med tårna i stället. Prova själva och känn skillnaden i hur musklerna i benet reagerar när man sänker hälen eller tänker upp med tårna. Det är en otrolig skillnad faktiskt.

Senast ändrad:

Okej lyckades på ngt vis tappa bort det som skulle bli mitt första inlägg... så nu måste jag skriva om allt igen! Jag är en verklig talang på datorer!:mad:

Meyeners hade ju också ett förslag som jag inte hajajde, menade han att man skulle föra hela benet bakåt, eller böja knäleden

Jag var och såg Meyners på Stömsholm, jag uppfattade det som att det var böjningen i knäleden han ville komma åt. Om man sätter sig på en stol eller sin lilla pålle och lägger handen under låret. Kan man prova att ömsom svinga in underbenet ömsom med lårmuskeln trycka in underbenet.
Om man använder lårmuskeln känner man att den blir spänd den spänningen överförs på hästen därför är svinget med underbenet bättre. Man har också lättare att följa med i rätt rytm.
Om man använder lårmuskel tenderar knäet och hälen att åka upp.
Flickan han var på, fick ligga på mage och sparka underbenet mot honom och han tog emot vaden, i början sparkade hon med lårmuskelkraft men sen fattade hon galloppen och börja svinga med underbenet.
Hoppas det jag skrev var någe lunda förståligt:smirk:

Bra att det finns ridskolor som lär ut lite vettigare skänkel också :)

Ah, så lätt skänkel skulle jag gärna komma till. Fungerar den även på mindre häst där man har själva foten och stigbygeln i fria luften, inte vid hästens sida? Jag antar att denna lilla kramning påverkar mer än man tror, med förutsättningen att resten av sitsen är lika finstämd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka