Inget kontrakt, vad gäller?

Koriander

Trådstartare
Om man hyr boxplats och inte får kontrakt på den trots att man påtalar stallägaren detta, vad gäller då angående uppsägningstid och stallägarens rätt att komma kräva hyresgästen om ersättning om tex. stänglinsmaterial mm? I detta fall har inte ägaren upplyst hyresgästen om att det skulle krävas ersättning för sk förbrukningmaterial eller att personen i fråga skulle stängsla om, utan det kommer som en liten överraskning i form av faktura. Stallhyran är inte speciellt låg heller. Det här kommer i samband med att vi är några som sagt upp våra stallplatser. Som jag ser det så ska underhåll av fastighet och stall ingå i den månatliga hyran och jag ser detta mer som ett påhopp och en hämnd eller ett sätt att försöka plocka oss på lite till.

Sv: Inget kontrakt, vad gäller?

Ja så ser jag det också. Sånt ska avtalas om innan man flyttar dit.

Finns en överenskommelse om uppsägningstid (muntlig eller skriftlig) ska denna självklart gälla. Annars vill jag nog säga att en månad är praxis om inget annat har sagts. Har för mig att jag sett detta i någon artikel om ämnet, att en månad kan anses rimligt om det inte finns andra avtal.

Att försöka få betalt för annat än det som avtalats kan bli svårt för uthyraren. Självklart kan de försöka (skicka faktura, lämna vidare till Kronofogden för indrivning), men det känns som väl mycket jobb i förhållande till risken att kamma noll. OM det kommer en faktura, var noga med att bestrida denna skriftligen så det finns underlag om fordran skulle gå vidare.

Jag kan köpa att man har en uppsägningstid om man hyr in sig hos någon även utan kontrakt, men jag godtar inte att man kommer och begär ersättning av något som jag inte ens har hört talas om att det skulle vara något problem med. Personen har inte ens upplyst mig om att personen har gjort denna åtgärd och definitivt inte heller upplyst mig om att underhåll av dennes hagar inte ingår i avtalet. För mig är det en självklarhet att sånt är inkluderat om man bedriver kollektivstall till fullt pris. Kan någon tala om för mig hur man bestrider en faktura på ett juridiskt korrekt sätt?

Sätt ett streck diagonalt över hela fakturan, skriv BESTRIDS över fakturan.

Ta kopia, behåll den. Återsänd originalfakturan. Gärna med separat brev där du anger orsaken till bestridandet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka