Inget kontrakt, uppsägningstid???

Texaz

Trådstartare
Stallplats hyrs, och hästen flyttas "plötsligt"...

Kan stallägare begära en månads uppsägning?

Har för mig att jag läst det tidigare, men kan nu inte hitta det....:crazy:
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

1 månad är väl praxis kanske, men nej jag skulle inte se att man kunde kräva det utan att man får se det som en läxa och se till att fixa kontrakt.

I slutändan är en månadshyra ganska lite att göra en så stor sak av kostnadsmässigt.

Hur har betalningen skett? Är det utan kvitto kan man ju faktiskt säga att stallhyran aldrig existerat om man aldrig haft något kontrakt. Jag tror stenhårt på att allt som rör kostnader vid hyror ska man ha kontrakt på, annars får man nog bita ihop och ta smällen..
 
Senast ändrad:
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Jag har hört att en månad gäller ifall inget annat avtalats.

Så det är väl bara att kräva utflyttarna på den månadshyran. Handlar det om ärligt folk så borde de ju betala kan man tycka.

Ifall de vägrar borde det väl gå att skicka ärendet till kronofogden förutsatt att det finns något skriftligt kontrakt. Muntliga kontrakt ska ju gälla, fast i praktiken lär det väl vara svårt att bevisa något. Men finns det vittnen i stallet till att de haft häst där plus att man kan visa med t.ex. bankutdrag att de betalat en månatlig avgift så borde det ju kunna gå, men det är nog betydligt krångligare än ifall man har skrivet kontrakt.
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Finns det någon laglig grund? Var kan jag i såna fall hitta det?

Hyran har betalats via bg (faktura) och allt är vitt:)
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Enligt hyreslagen: Vid hyresavtal för obestämd tid gäller för bostäder tre månaders uppsägningstid och för lokaler nio månaders uppsägningstid.
Om man bara hyr box (utan att något foder eller service ingår i hyran) så är det att likställa med hyra av lokal.
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Det var du som bad om "laglig grund" :)

Tillägger: Med tanke på vad som står i hyreslagen så borde det ju inte vara helt omöjligt att som hyresvärd kräva 1 månads uppsägningstid utan att ha skriftligt avtal..
 
Senast ändrad:
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Det var du som bad om "laglig grund" :)

Tillägger: Med tanke på vad som står i hyreslagen så borde det ju inte vara helt omöjligt att som hyresvärd kräva 1 månads uppsägningstid utan att ha skriftligt avtal..

Skriftligt eller muntligt avtal spelar ingen roll, förutom att det är helvetes mycket svårare att bevisa ett muntligt då såklart.

I just det här fallet är det ju inte svårt att konstatera att det finns ett avtal, då stallhyran betalats till BG. Kan ingen bevisa att det avtalats uppsägningstid så kommer ju lagregleringar och praxis (inom branschen) in för att bestämma vad en rimlig uppsägningstid är. Och mindre än en månad lär det inte bli vid en sådan bedömning, så hyresvärden borde absolut kunna kräva det.
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Tillägg förresten: Har stallplatsen hyrts ut med "service" (alltså inte bara kallhyra) så kan man få ledning angående uppsägningstiden genom att kika på andra uppdragsavtalsförhållanden som löper tillsvidare, och vilken uppsägningstid som finns reglerat i lag där. Den uppsägningstiden blir mindre än den för lokalhyra - men inte under 1 månad där heller.
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Och det var just på grund av vår existerande hyreslag som jag valde att skriva "utan att ha skriftligt avtal". Som du själv skrev ovan så följer man gällande lag och allmän praxis om inte särskilt avtal kan bevisas :)
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Och det var just på grund av vår existerande hyreslag som jag valde att skriva "utan att ha skriftligt avtal". Som du själv skrev ovan så följer man gällande lag och allmän praxis om inte särskilt avtal kan bevisas :)

Vi är nog eniga, var inte så mycket riktat mot dig som allmänt inlägget =)
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

OK, så en månad är ok? Mer skulle jag knappast begära!!

*Letar febrilt efter kontraktet jag BÖR skriva"
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

OK, så en månad är ok? Mer skulle jag knappast begära!!

*Letar febrilt efter kontraktet jag BÖR skriva"

Beror på vad du menar med ok? Det är snarast så att under en månad skulle bli väldigt svårt att få att hålla "i rätten" - om ett avtalsförhållande finns (och det borde gå att stödja med tanke på inbetalningarna av hyran).

Men är det du som är stallägaren? Då kan du utan dåligt samvete kräva 1 månad och stå på dig om det, om det var så du menade med var okej?
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Jag håller helt med Alexandra_W om att du utan dåligt samvete kan kräva 1 månad och stå på dig om det!
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Jo jag är stallägaren;)

Vill inte blåsa någon, men heller inte själv bli blåst!
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Har du inge kontrakt är det bara att flytta, hur skall stallägaren kunna bevisa att du stått där?
Muntlig bevisning är vatten värda om du inte vid tillfället har 10 andra som kan intyga vad som sagts typ.
Om ens de räcker i en ev rättegång tvivlar jag på.
Polisanmälan kommer till 99% läggas ner pga bristande bevis om det görs en sådan.


Därför skall man alltid skriva kontakt så slipper man en dag stå på bar backe som inhyrd eller stå utan inhyrd som stallägare.


Sen har vi nått som heter vett och etikett och det är nått helt annat, men själv tycker jag nog att om man säger upp en stalllplats utan kontrakt iaf gör de 1 månad innan så stallägaren har tid på sig att hitta ny hyresgäst=)


Man måste ibland fundera på om det är värt att bråka om vissa saker även om man har rätt, de kan kosta mer än vad det smakar vissa gånger. Just för att det kan va oerhört svårt att vinna en ev rättegång och rättegångar kostar ofantligt mkt pengar.
En advokat som är bra kostar minst 1500 i TIMMEN och om man då har en kallhyra på 500 att driva in är de ju inte värt.
Skulle man förlora rättegången skall man dessutom betala motpartnens rättegångskostnader:crazy:
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Har du inge kontrakt är det bara att flytta, hur skall stallägaren kunna bevisa att du stått där?
Muntlig bevisning är vatten värda om du inte vid tillfället har 10 andra som kan intyga vad som sagts typ.
Om ens de räcker i en ev rättegång tvivlar jag på.
Polisanmälan kommer till 99% läggas ner pga bristande bevis om det görs en sådan.


Därför skall man alltid skriva kontakt så slipper man en dag stå på bar backe som inhyrd eller stå utan inhyrd som stallägare.


Sen har vi nått som heter vett och etikett och det är nått helt annat, men själv tycker jag nog att om man säger upp en stalllplats utan kontrakt iaf gör de 1 månad innan så stallägaren har tid på sig att hitta ny hyresgäst=)


Man måste ibland fundera på om det är värt att bråka om vissa saker även om man har rätt, de kan kosta mer än vad det smakar vissa gånger. Just för att det kan va oerhört svårt att vinna en ev rättegång och rättegångar kostar ofantligt mkt pengar.
En advokat som är bra kostar minst 1500 i TIMMEN och om man då har en kallhyra på 500 att driva in är de ju inte värt.
Skulle man förlora rättegången skall man dessutom betala motpartnens rättegångskostnader:crazy:

Fast de månatliga stallhyresinbetalningarna har ett ganska högt bevisvärde för att bevisa att det fanns ett avtal om uthyrning av stallplats. Så även om muntliga avtal är väldigt knepiga att bevisa, så i just det här fallet finns ju faktiskt bevis som går att ta på som backar upp vad som sagts (dvs att stallplats hyrts ut)

Ang rättegångskostnader så skulle målet röra 500 kr i fordran (dvs under ett halvt prisbasbelopp) så visst kommer rättegångskostnaderna att överstiga fordran, men det finns ett tak på dem och det kan inte bli hur dyrt som helst ens om man förlorar. Kan vara bra att veta =)

Rör tvisten ett högre belopp (dvs över ett halvt prisbasbelopp) finns inte samma tak, men då kan man ofta få hjälp med kostnaderna via rättshjälpen i hemförsäkringen (eller försäkring man har kopplad till en verksamhet).

Det blir väldigt olyckligt om folk inte bryr sig om att ens försöka kräva det de har rätt till, för det "blir så jobbigt". I de flesta fall som det här i tråden räcker det dessutom nog mest troligt med att motivera varför man kräver en månads uppsägningstid, och hänvisa just till lagar och regler. Det brukar öka betalningsviljan kraftigt ;P
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Hur tänker du nu? Vad skulle månadsinbetalningarna avse, menar du?

Så som TS beskriver upplägget är det ju knappast någon tvekan om att det funnits ett inackorderingsförhållande. Det går också att påvisa att det inte varit tillfälligt, och vad det har kostat.
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

OK, nu har hyresgästen aviserat att hästarna flyttar på lördag....

Vederbörande sa upp sig (hus och stall, tre månaders uppsägning på hus) innan förra månadsskiftet, jag bekräftade i ett sms att uppsägning var noterad och sista dag avses som 30 april.

Har inte fått någon mer respons på det än att denne gärna flyttade tidigare, inget sagt om att hästarna skulle flytta innan.

KAN jag kräva hyra för mars? Hästarna kommer ju att vistas här in i mars, och jag tvivlar starkt på att alla saker kommer att avflyttas innan dess...

Vad tror, eller ännu hellre VET ni??
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

OK, nu har hyresgästen aviserat att hästarna flyttar på lördag....

Vederbörande sa upp sig (hus och stall, tre månaders uppsägning på hus) innan förra månadsskiftet, jag bekräftade i ett sms att uppsägning var noterad och sista dag avses som 30 april.

Har inte fått någon mer respons på det än att denne gärna flyttade tidigare, inget sagt om att hästarna skulle flytta innan.

KAN jag kräva hyra för mars? Hästarna kommer ju att vistas här in i mars, och jag tvivlar starkt på att alla saker kommer att avflyttas innan dess...

Vad tror, eller ännu hellre VET ni??

Ja du kan kräva hyra för mars.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 644
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp