Inget kontrakt, uppsägningstid???

Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Ifall hästarna och stallet nyttjas i mars månad får man ju nästan anta att hyran är giltig då också, dvs de ska betala för mars månad.

Så länge det nyttjas bör man ju alltid kunna anta att man kan ta ut hyra.
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Skulle såklart stå om hästarna står kvar :)

Se till att komma ihåg tydligt gällande uppsägningstid nästa gång.
Ett tips är att man erlägger en sk depositionsavgift vid inflytt för att skydda sig mot ekonomisk förlust. I mitt stall har dem så..så när man flyttar in har man redan betalt för större delen uppsägningstiden kan man säga, i vissa fall hela beroende på när man säger upp platsen (man betalar 2 månaders hyra vid inflytt), skitsmart och de la till det när folk tjafsade om att betala för hela uppsägningstiden, bla om man flyttade ut dag 2 på nästa månad så skulle man altså slippa den månadsbetalningen..

I ditt fall som det ser ut nu tycker jag dock är smartast att så länge de vistas där och har sina hästar i stallet, så får de betala och egentligen per varje påbörjad månad om det är så att ni haft månadsvis hyra och det får man väl anta.
Dvs står dem kvar 1 mars får dem betala för mars månad..står dem kvar 1:a april, så får dem betala april månad. I övrigt tycker jag dock att 1 månads uppsägning är rimligt som minimum oavsett om man flyttar ut tidigare eller inte men är det små summor så är det kanske mycket arbete att "bråka om" och man får kanske somsagt ta lärdom av att vara ännu tydligare och ha ett bra avtal tills nästa gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Stallplats hyrs, och hästen flyttas "plötsligt"...

Kan stallägare begära en månads uppsägning?

Har för mig att jag läst det tidigare, men kan nu inte hitta det....:crazy:

Men de betalade väl hyran i förskott eller?
Om de då betalat hyran för mars i februari och väljer att flytta den 2 mars så kan man ju knappast kräva att de ska betala för april också.

Om de betalat hyra för februari i januari och flyttar den 28 februari så kanske hyran i mars skulle gå att motivera. Men ärligt talat hade jag inte bråkat om sådana småsummor och absolut inte skickat till fogden, det tar betydligt mycket mer i tid och förlorad arbetsinkomst att springa på muntliga förberedelser, rättegångar och att svara på brev från motparten varför de inte ska betala än att få igen (vilket man aldrig får utan får förlika sig till minst hälften) de fjuttiga pengarna.

Lär och gå vidare är mitt råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Fast i de flesta fallen har man ju minst en månads uppsägningstid oavsett när i månaden man flyttar så det beror ju på när uppsägningen skett.
Så bara för att man flyttar ut dag två i en månad så kan man absolut ha uppsägningstid t o m nästa månad, april i ditt exempel.


Jag håller med dig om att småsummor hade jag inte gjort något sak av mer än att försöka be dem om pengarna med motivering men vägrar dem är det alldeles för tidskrävande och kostsamt att få igen så lite, om det nu inte är så att hyran innebär en större förlust.
 
Senast ändrad:
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Det finns väl inga regler som säger att man måste ha en månads uppsägningstid. Så om inget sagts om detta kan man inte tvinga nån. Har man inget avtal kan en sån sak vara bra att fråga vid inflytt, om inte annat så för sin egen del så att man inte blir utkastad från en dag till en annan.
 
Sv: Inget kontrakt, uppsägningstid???

Självklart kan man hävda en månads uppsägningstid. Det finns ju en överenskommelse, ett avtal. Annars hade hästen inte kommit dit från första början. Finns ingen avtalad uppsägningstid kan det mycket väl anses vara en månad som är praxis, och alltså skäligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 644
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp