Inget bete - Vad gör ni?

Carla

Trådstartare
Ja, vad gör ni med hästarna om de inte ska släppas på bete i år?
Låter ni de gå i vinterhagen? Flyttar ni dom till en annan hage?
Kanske t.o.m. smalbete?


Anledningen till att jag frågar är att jag inte är helt hundra på om jag vill släppa min kuse på bete i år.


Hoppas jag la tråden rätt, hade ingen aning om vart jag skulle lägga den.

MVh, Carla
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

Jag släpper inte någon av mina på bete..De går i samma som i vintras men det är ändå en massa gräs i dom:)..Förra året släppte jag helelr aldrig på bete men han blev rätt fet ändå och höll sig i hull på betet då med det gräs som finns i hagarna:)
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

min har aldrig gått på bete han går isamma som på vintern men de är så stor så där är massa gräs hela sommaren ändå
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

Carla skrev:
Ja, vad gör ni med hästarna om de inte ska släppas på bete i år?
Låter ni de gå i vinterhagen? Flyttar ni dom till en annan hage?
Kanske t.o.m. smalbete?


Anledningen till att jag frågar är att jag inte är helt hundra på om jag vill släppa min kuse på bete i år.


Hoppas jag la tråden rätt, hade ingen aning om vart jag skulle lägga den.

MVh, Carla

Jag har funderat på samma sak för stallägaren här verkar inte komma till skott när det gäller att ordna hagar med GRÄS :mad: Dags att leta efter nytt stall, tror jag...
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

Carla skrev:
Ja, vad gör ni med hästarna om de inte ska släppas på bete i år?
Låter ni de gå i vinterhagen? Flyttar ni dom till en annan hage?
Kanske t.o.m. smalbete?


Anledningen till att jag frågar är att jag inte är helt hundra på om jag vill släppa min kuse på bete i år.


Hoppas jag la tråden rätt, hade ingen aning om vart jag skulle lägga den.

MVh, Carla

Definiera "bete"... ;)

För mig betyder det att hästarna går ute dygnet runt men att de ändå rids och hålls igång efter hur de orkar. Vilket oftast är nästan precis som vanligt.

För andra betyder det att hästen går ute dag eller natt i gräshage samt rids och hålls igång.

För en tredje kan bete betyda helt avställd häst i hage med gräs.

Vilket menar du? :)
// M
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

Låter dem aldrig gå i vinterhagen, hagar ska vila emellanåt för parasitryckets skull.
Mina går ute dygnet runt på magert bete men de tränas och tävlas för fullt (travhästar)
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

Just denna sommar kommer de att gå kvar i vinterhagen som mockas varje dag just med tanke på parasiter! D-ponnyn fick fång förra sommaren så i år riskeras ingenting. Har en rasthage till som kommer att ha stått tom över ett år att släppa dem i till kommande vinter. Betet får stå och bli parasitfritt...
//marti
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

Mina fånghästar går inte på bete men flyttas över till en annan hage under sommaren, tas in på natten.
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

mina kommer gå kvar i sin vinterhage fram till midsommar (eller rättare sagt när höet är intaget!) fast vi har flera vinterhagar, så vi kan byta lite så hagarna får vila lite.
sen så kommer dom släppas på "sommarbetena" (dvs åkrar) där det först ska tas hö (en skörd). då kommer de nog gå ute dygnet runt o får göra så fram till höstkanten.
jag brukar rida mitt sto (21 år nu) hela sommaren, hon får vila nån vecka bara. är rädd för att hon stelnar till om jag skulle ställa av henne helt! så hon går lite lugnt nästan varje dag.
unghästen kommer nog få lite mer ledigt, men ska även rida en hel del tänkte jag (det är ju på sommaren det är härligt att rida!!) :)

i förra stallet gick mitt sto ute från början på juni till sept ungefär, beroende på väder. vi växlade mellan hagarna, hade nån sommarhage att tillgå oxå (annars va vinterhagarna jättestora så de räckte gott!)
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

minternet skrev:
Definiera "bete"... ;)

För mig betyder det att hästarna går ute dygnet runt men att de ändå rids och hålls igång efter hur de orkar. Vilket oftast är nästan precis som vanligt.

För andra betyder det att hästen går ute dag eller natt i gräshage samt rids och hålls igång.

För en tredje kan bete betyda helt avställd häst i hage med gräs.

Vilket menar du? :)
// M


För mig innebär bete att man släpper hästarna i en hage fullt med gräs och där får de gå dag och natt, samt att de rids och hålls igång som vanligt (kanske någon veckas vila).
anledningen till att jag inte vill släppa honom på bete är att vårt bete är lite konstigt, massa konstiga växter som jag känner mig lite tveksam till.
Och jag är tveksam till att låta honom gå i vinterhagen, just för att (som någon här nämnde) parasittryckets skull. Det bästa vore ju något sorts smalbete men jag är rädd att det inte kommer bli något sådant i år (heller.)

Tack för alla svar!
 
Sv: Inget bete - Vad gör ni?

Tjena jag tycker det är bäst att ha hästarna på stall om dom ska tävlas. Låt han gå på gräs på dagen och ta in han framåt kvällen.
Låt dom stå på lite hö, vilket är bra om man ska åka i väg och tävla, inte säkert att det finns mkt gräs där då och ska man helt plöstsligt ge hö om dom inte är vana är inte det bästa för magen.
hälsningar jennie
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Min shettis, 86cm, har gått på stort bete hela sommaren och klarat det. Men absolut blivit tjock. Nu är det snart dags att flytt tbx...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp