Inget akut, bara felsökning =)

C

Colombia_Girl

Har köpt en äldre häst för ett halvårsedan. Han är jättekänslig i sin hud och är myggallergiker. Detta avhjälps med kortisontabletter när ha får sina utslag. Men det som förbryllar mej mest är att han har några bulor som inte vill ge sig, alltså samma ställe men det dyker upp nya lite nu och då. Har inge mygg längre och dessutom så har han täcke på sig innne och ute. Hästen är klippt och det är endast ena sidan som är utsatt... Har nån lust att spåna lite med mej om vad det kan vara.. har en sak i tankarna och det är Spånet, det är den enda gemensamma nämnaren som jag och förra ägaren har. hm.. OBS Det kliar inte, det ser ut som lite större myggbett, ibörjan är de helt släta hela, sedan så krymper de och får en liten liten skorpa. De sitter vid virveln på ena sidan och sitter mot mage och mot baken. Det smittar inte, det ömmar inte, det är inte alltid som det blir skorpor i bulan. hm.. vad mer kan jag säga.. jo han hade det före klippningen oxå... han hade dem i sommras oxå dock i samband med mygg...

nå vad har ni klurat fram??

=)

Sv: Inget akut, bara felsökning =)

nämen.. 15st som kollat men ingen har nån liten kluring.. hm.. äh jag väntar =)

ingen som har nått att komma med?? =)

Kan det vara regnskållor? Väldigt vanligt i år. Annars kanske för mycket protein? Bara funderingar.

Åhh va bra med lite funderingar!

Hm.. rätta mej om jag har fel :) Regnskollor och protein, är inte de över hela kroppen och inte lokalt på ett ställe?

Bulorna är lixom först upphöjda och i 5kronas/ 1kronas diameter och är hela, efter någon dag/vecka (har ingen aning) så blir det en liten liten mini skorpa mitt i upphöjningen (bulan)
hehe visst är det bra förklaringar =)

Det går inte att avgöra vad som orsakar bulorna utan att ta prov för analys. Kontakta en veterinär så får du hjälp med provtagning och tolkning av provsvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka