Ingenting fungerar, vad ska jag göra ?

E

et_flikkan

Jag känner mig som världens sämsta ryttare just nu. Det känns som jag bara vill köpa om hästen och börja om från början för det har blivit helt fel. Det började med att hon behandlades av ET för låsningar i bäcken, rygg, nacke och snedhet. Nu har jag då börjat rida lite markarbete, men ingenting fungerar som det ska. Och allting är mitt fel, som sagt så känns det som jag är världens sämsta ryttare.

Det är såhär att min häst ska lära sig att bära sig själv utan att jag hänger i tyglarna elr har hård hand, vilket jag får, jag försöker att rida med ben och sits istället för hand med det resulterar bara i att jag blir ännu spändare och stelare. Ska rida för tränare nu på fredag så jag hoppas hon kan komma med lite tips till mig hur jag ska börja slappna av.

Det jag vill göra nu är att verkligen börja om från början med ridningen, få muskler och lära henne att bära sig själv både ute i naturen och på ridbanan, men som sagt så funkar ingenting, hur ska jag göra för att försöka börja om ?.

DSCF4178.jpg

Här är en tagen bild för några månader sedan när jag rider, Fick jätte mkt kritik för den och jag förstår kritiken nu, det gjorde jag inte då. Har bytt sadel på hästen också, då sadeln var dåligt stoppad och fick mig att hamna i bakvikt. Vad ser ni på denna bild och kan ni ge mig några andra tips om det jag skrivit där uppe, behöver verkligen hjälp.

Sv: Ingenting fungerar, vad ska jag göra ?

Vet inte vad alla andra här tycker om mitt tips.. Men...
Har du någon som kan longera hästen medan du sitter på?
Om du har det så kan du kanske prova att rida utan att använda tyglar över huvudtaget, så får du träna på att hålla dig kvar & använda balans & sits istället för händer...

Jag vill helst inte longera, men om det inte går att göra på annat sätt så måste jag väll det.

Tja, du kan kanske rida på långa tyglar & göra som ovanstående (är tyglarna lösa kan du ju snabbt fånga upp dem om det behövs)

Lugn och fin.

Så himla hemskt ser det inte ut. Din häst visar goda ansatser att söka sig framåt neråt, men kliver inte på tillräckligt med bakbenen vilket med stor sannolikhet kan bero på att de här låsningarna (som du ju nu fått behandlade) hindrar och på att din sits behöver justeras så att du kommer mer lodrätt, vilket du säkert gör redan nu om du har bytt till en sadel som hjälper dig mer. Tänk särskilt på att hålla handlederna raka och mjuka med tummarna upp, släpp överarmarna rakt ner och håll armbågarna mjukt mot sidan!

Du har redan tagit två bra steg i rätt riktning genom att behandla hästen och fixa sadeln. Tre i och med att du ska börja rida för tränare.

Steg fyra tycker jag ska vara en liten attitydförändring, försök att sluta tänka på dig själv som misslyckad och öppna ögonen för de framsteg ni faktiskt gör.

Resten som ni behöver jobba med för att hästen ska bli lätt framtill är "vanligt ridhantverk" - för hästen volter, serpentiner, mycket övergångar, skänkelvikningar, för dig sitsträning. Med en bra tränare borde ni kunna få stora framsteg ganska snabbt.

Ok jag kan inte hålla mig. :D
SKa börja med det positiva. Du sitter inte och försöker rida hästen framifrån och bak som många gör, och så länge du inte stör hästen i munnen eller drar ihop halsen på den så kommer den troligtvis inte att gå sönder. Och du verkar ha rätt inställning - är öppen och vill lära dig mer, alltid en bra början! ;)
Det första jag skulle vilja ändra på hos dig är din fokus på hästens hals och huvud. Du tittar dit nu men jag gissar att koncentrationen till väldigt stor del av din ridning är där. Det är naturligt och väldigt mänskligt, men föga effektivt i ridning. Ju mer du försöker använda dina ögon desto mindre kommer dina andra sinnen att försöka fånga upp något.
Försök att rida nu ett tag utan att titta på hästens hals alls. Låt den vara ful/rak/sne/krullad. Börja träna dina andra sinnen att bli mer skärpta. Din rumpa ska bli som ett finstämmigt mätinstrument, som mäter hur mycket det gungar från sida till sida, framåt och bakåt, uppåt nedåt och skillnader mellan de två sidorna. Försök också att tänka på var mitten av hästen finns. Ryggraden, eller om den har en ål, ska gå mitt emellan dina ben, du ska försöka satsa 200% av koncentrationen på att hålla dig kvar där. (En liten hint som många här uppfattar som att svära i kyrkan :D Man FÅR lov att spänna muskler i ridning).
Känn efter vilka muskler du behöver för att stabilisera upp dig så att du kan sitta mitt på hästen, även om den vill kasta över dig på ena eller andra hållet. Sysselsätt dig att känna var bakbenen är någonstans, vilket bakben kliver framåt och vilket är längst bak. Gör halt, försök känna hur hästen står.
Jobba på att få bort koncentrationen från hästens hals, den kommer ändå bara vara där den är och att försöka påverka den är helt meningslöst.

svea skrev:
Lugn och fin.

Så himla hemskt ser det inte ut. Din häst visar goda ansatser att söka sig framåt neråt, men kliver inte på tillräckligt med bakbenen vilket med stor sannolikhet kan bero på att de här låsningarna (som du ju nu fått behandlade) hindrar och på att din sits behöver justeras så att du kommer mer lodrätt, vilket du säkert gör redan nu om du har bytt till en sadel som hjälper dig mer. Tänk särskilt på att hålla handlederna raka och mjuka med tummarna upp, släpp överarmarna rakt ner och håll armbågarna mjukt mot sidan!

Du har redan tagit två bra steg i rätt riktning genom att behandla hästen och fixa sadeln. Tre i och med att du ska börja rida för tränare.

Steg fyra tycker jag ska vara en liten attitydförändring, försök att sluta tänka på dig själv som misslyckad och öppna ögonen för de framsteg ni faktiskt gör.

Resten som ni behöver jobba med för att hästen ska bli lätt framtill är "vanligt ridhantverk" - för hästen volter, serpentiner, mycket övergångar, skänkelvikningar, för dig sitsträning. Med en bra tränare borde ni kunna få stora framsteg ganska snabbt.

Har precis kommit hem från min lektion idag. Det gick mkt bättre än vad jag väntat. Tränaren insåg ju direkt vad som var felet och jag fick börja med att bara följa med i hästen skritt tills hon sänkte halsen, det tog väll en kvart. Fick absolut inte ens ta i henne som jag gärna ville göra förut. Det var så att jag blockerade hela hästen med mina händer, vilket jag inte visste förut. När jag började trava så gick det kanske 10 minuter så sänkte hon halsen och slappnade av, precis som vi vill. Jag blev mkt mer avslappnad att ha en tränare som säger åt mig vad jag ska göra. Hela lektionen gick super bra, jag ska träna på söndag igen. Kommer kanske få med mig lite bilder hem då, min kamera vill inte riktigt ta bilder i ridhus.

Desutom fick min häst komentarer från min tränare att hon hade mkt fina gångarter, speciellt skritten och galoppen. Och att det fanns en häst och ryttare långt där inne som kunde gå upp till Msv dressyr, det var väldigt roligt att höra faktiskt.

Dreamer skrev:
Ok jag kan inte hålla mig. :D
SKa börja med det positiva. Du sitter inte och försöker rida hästen framifrån och bak som många gör, och så länge du inte stör hästen i munnen eller drar ihop halsen på den så kommer den troligtvis inte att gå sönder. Och du verkar ha rätt inställning - är öppen och vill lära dig mer, alltid en bra början! ;)
Det första jag skulle vilja ändra på hos dig är din fokus på hästens hals och huvud. Du tittar dit nu men jag gissar att koncentrationen till väldigt stor del av din ridning är där. Det är naturligt och väldigt mänskligt, men föga effektivt i ridning. Ju mer du försöker använda dina ögon desto mindre kommer dina andra sinnen att försöka fånga upp något.
Försök att rida nu ett tag utan att titta på hästens hals alls. Låt den vara ful/rak/sne/krullad. Börja träna dina andra sinnen att bli mer skärpta. Din rumpa ska bli som ett finstämmigt mätinstrument, som mäter hur mycket det gungar från sida till sida, framåt och bakåt, uppåt nedåt och skillnader mellan de två sidorna. Försök också att tänka på var mitten av hästen finns. Ryggraden, eller om den har en ål, ska gå mitt emellan dina ben, du ska försöka satsa 200% av koncentrationen på att hålla dig kvar där. (En liten hint som många här uppfattar som att svära i kyrkan :D Man FÅR lov att spänna muskler i ridning).
Känn efter vilka muskler du behöver för att stabilisera upp dig så att du kan sitta mitt på hästen, även om den vill kasta över dig på ena eller andra hållet. Sysselsätt dig att känna var bakbenen är någonstans, vilket bakben kliver framåt och vilket är längst bak. Gör halt, försök känna hur hästen står.
Jobba på att få bort koncentrationen från hästens hals, den kommer ändå bara vara där den är och att försöka påverka den är helt meningslöst.

Idag fick jag som sagt bara hänga med i hästen rörelser och att hänerna skulle va stilla med dom skulle iag följa med, krångligt det där :P, men det gick faktiskt mkt bättre än jag trodde, hästen gick kanon bra och ja nu fattar jag att det har varit jag som blockerat henne att gå frammåt med dressyren. Hon vågar inte ta ner huvudet och länga på steget/halsen på grund av att jag blockerar henne med händerna.

Du har rätt i precis allt du skriver, jag har bara varit koncentrerad på hästens hals/huvudt utan att tänka på mig själv, men nu ska det bli andra bullar :P.

Grattis till en bra tränare OCH som du känner dig trygg med.
Vad roligt för dig :)

Lyssna på den

et_flikkan skrev:
Har precis kommit hem från min lektion idag. Det gick mkt bättre än vad jag väntat. Tränaren insåg ju direkt vad som var felet och jag fick börja med att bara följa med i hästen skritt tills hon sänkte halsen, det tog väll en kvart. Fick absolut inte ens ta i henne som jag gärna ville göra förut. Det var så att jag blockerade hela hästen med mina händer, vilket jag inte visste förut. När jag började trava så gick det kanske 10 minuter så sänkte hon halsen och slappnade av, precis som vi vill. Jag blev mkt mer avslappnad att ha en tränare som säger åt mig vad jag ska göra. Hela lektionen gick super bra, jag ska träna på söndag igen. Kommer kanske få med mig lite bilder hem då, min kamera vill inte riktigt ta bilder i ridhus.

Desutom fick min häst komentarer från min tränare att hon hade mkt fina gångarter, speciellt skritten och galoppen. Och att det fanns en häst och ryttare långt där inne som kunde gå upp till Msv dressyr, det var väldigt roligt att höra faktiskt.
Gud vad kul med en bra tränare! Dom växer inte på träd

:bump::bump::banana::banana::bump::bump:

Kör på tejen!!

Susan skrev:
Grattis till en bra tränare OCH som du känner dig trygg med.
Vad roligt för dig :)

Lyssna på den

Hon är helt underbar, jag red för henne när jag hade min ponny också. En otroligt tränare som först och främst tänker på ryttaren, att denne ska vara avslappnad, för en stel och spänd ryttare skapar ju en stel och spänd häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17