Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Det handlar om att ansvara för hästarna och hästarna är faktisk dom ska dra in pengar. Det kostar att ha en eller tom två hästar vilande kanske en vecka pga av skavsår i sadelgjordområdet. Helt onödigt och kan före byggas som path of C
förklarar. Jag tycker det låter som en väldigt seriös ridskola som tar hand om hästarna på bästa sätt. Lära sig borsta etc kan eleverna lära sig ändå och utan att på bekostnad av hästarna låta dom få hela ansvaret. Vilket inte är sjyst mot eleven som såklart inte vill åsamka skada på sitt älsklingsdjur.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Fast var har jag skrivit att vi inte lär ut detta pga. att personalen fixar? Nu vill du ju missförstå, och då blir du rätt ointressant att diskutera med. Jag har inte heller sagt att vi vill ändra på vårt system, tvärtom!

Dessutom är det klart att vi litar på de erfarna, men vid den tiden som vi borstar vet vi ju inte vem som ska rida vem, eller ens vilka lektioner de ska gå. Plus att sår, skador, svullnader, tappskor måste åtgärdas tidigt, inte på kvällen när hästen ska gå lektion.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Personligen skiljer jag på att visitera en häst, kolla efter skav/ svullnader/sår och tappskor och att borsta/rykta/kratsa hovar. Du tycks mena att det ena är en förutsättning för det andra om ni inte kan visitera utan att borsta hästarna.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Det handlar om att ansvara för hästarna och hästarna är faktisk dom ska dra in pengar. Det kostar att ha en eller tom två hästar vilande kanske en vecka pga av skavsår i sadelgjordområdet. Helt onödigt och kan före byggas som path of C
förklarar. Jag tycker det låter som en väldigt seriös ridskola som tar hand om hästarna på bästa sätt. Lära sig borsta etc kan eleverna lära sig ändå och utan att på bekostnad av hästarna låta dom få hela ansvaret. Vilket inte är sjyst mot eleven som såklart inte vill åsamka skada på sitt älsklingsdjur.

Ja verkligen, och vem som helst som jobbat på ridskola/är insatt i verksamheten förstår också som PoC skrivit flera gånger, att tid och scheman behöver hållas utöver det, för att ha fungerande verksamhet som betalar för sig, så för mig är det väl självklart att personalen lägger stor tid på att ha huvudansvaret för hästarnas genomgång och skötsel och inte lämnar det till ridande att stå och sanera en häst 30 minuter innan den ska ridas i verksamheten, och då endera upptäcka problem eller missa dem.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Varför inte borsta när man ändå gör allt annat? Vad är nackdelen?

För den som vill lära sig något om hästar och vill pyssla med dem så är det måttligt givande att borsta av en ren häst och visitera en som blivit visiterad några timmar tidigare. Det blir först givande om man verkligen kan hitta något nytt och det gör skillnad när man borstar.

Nu förstår jag mycket väl att man måste ha personal som går igenom hästarna och ser om sår, skoning etc och även ser till att hästen inte här jätteskitig så att man inte har en sportslig chans att få den ren. För mig var det en ren fröjd att börja på en ridskola där hästarna verkligen behövde borstas, jag tror jag tillbringade mina första 8-10 år på ridskolan utan att ens se en skitig häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jag klagade inte, jag viste inget annat, men givande att borsta rena hästar var det då inte för det. Nu när jag är van vid en skitig häst så hade du mer än gärna fått göra den presentabel.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Nu spelar det som sagt var ingen roll vad eleverna tycker, vi gör som vi gör för hästarnas skull, sen tror jag att de flesta tycker att det är att umgås med hästen som är givande, skit eller ej.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Det låter något, att driva en verksamhet där det inte spelar någon roll vad kunderna tycker.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Inte på bekostnad av hästarna, sen verkar vi här ha en annan syn på vad vi tycker om smutsiga hästar än vad du har, tror ingen här hellre hade kommit till en lerdränkt häst än en okej borstad häst.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Skillnaden är väl att en lerindränkt häst är svår att hinna göra ren innan lektion, om alla behöver spola sina hästar är det helt enkelt svårt att hinna för eleverna innan lektion, om de inte ska vara där en timme innan. Så för egen del är jag såklart tacksam om personalen har hunnit spola hästarna när jag ska rida lektion den leriga årstiden.

Däremot är det ju lite trist om personalen anser att det inte går att lita på att jag har hästkunskap och hästvett nog att inte sätta utrustning ovanpå lera så att hästen får skav. Visst, en ridskola behöver inte lära en allting, men jag vill ändå tro att man på en hyfsat seriös ridskola kan lära eleverna så pass mycket hästhantering och hästkunskap, att de kan klara av att göra i ordning en häst för ridning på ett sånt sätt att den inte tar skada.

Det är skillnad om man spolar av den värsta leran för att lektionsryttarna inte har någon rimlig chans att hinna spola hästarna allihop innan lektion, eller om alla hästar ryktas för att lektionsryttarna inte förmodas veta hur man gör när man borstar en häst.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Varför inte borsta när man ändå gör allt annat? Vad är nackdelen?

Nackdelen är att det såklart tar längre tid att rykta rent och visitera, än att enbart visitera. Tid som kunde användas till annat, tillridning, stallskötsel, eller helt enkelt till mindre personal och mer pengar till hästinköp, utrustning, anläggningen, osv.

Är hästen täckt av lera måste den såklart spolas för att man ska kunna visitera, men man behöver ju exempelvis inte rykta magen ren nog för en sadelgjord för att kunna avgöra om hästen har ett sår där.

Ni får såklart göra hur ni vill, det förvånande är väl mer att man prioriterar ryktningen så högt, de flesta ridskolor kan med fog lita på att eleverna inte ger hästarna skav genom att lägga sadlar på leriga ryggar, och kan lägga resurserna på annat än just ryktning.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Det handlar om att ansvara för hästarna och hästarna är faktisk dom ska dra in pengar. Det kostar att ha en eller tom två hästar vilande kanske en vecka pga av skavsår i sadelgjordområdet. Helt onödigt och kan före byggas som path of C
förklarar. Jag tycker det låter som en väldigt seriös ridskola som tar hand om hästarna på bästa sätt. Lära sig borsta etc kan eleverna lära sig ändå och utan att på bekostnad av hästarna låta dom få hela ansvaret. Vilket inte är sjyst mot eleven som såklart inte vill åsamka skada på sitt älsklingsdjur.

Ja, om det är så illa att hästar blir stående i veckor pga skav orsakat av slarvande ridskoleelever, så håller jag med om att det är bäst att personalen ryktar. Med så slarviga och okunniga elever är det kanske rent av bättre om personalen både ryktar och klär på hästarna, så kan eleverna bara sitta upp.

Men på de flesta ridskolor är inte ryttarna så slarviga och okunniga när de ridit några år, och det går utmärkt att låta eleverna ansvara för rykt, utan att någon häst nånsin blir stående pga skav av sadelgjorden.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vi ryktar inte, vi ser till att de är tillräckligt rena för att kunna ha sadel och träns på sig. Vi har god ekonomi så vi lägger gärna arbetstid på det.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Däremot är det ju lite trist om personalen anser att det inte går att lita på att jag har hästkunskap och hästvett nog att inte sätta utrustning ovanpå lera så att hästen får skav. Visst, en ridskola behöver inte lära en allting, men jag vill ändå tro att man på en hyfsat seriös ridskola kan lära eleverna så pass mycket hästhantering och hästkunskap, att de kan klara av att göra i ordning en häst för ridning på ett sånt sätt att den inte tar skada.
Du kanske kan det men kan nybörjaren som rider första lektionen det? Jag vet inte hur många gånger jag petat ur stora vassa sten ur trakterna på hästar som gått minst en lektion tidigare under dagen. Om de inte vore spolade under magen är jag säker på att de även skulle haft lera där då jag flera gånger hittat lera i armhålan.
Många som rider på ridskola ser det som vilken annan fritidsaktivitet som helst. De kunde lika gärna valt att tex dansa. De är inte intresserade av att lära sig dessa praktiska saker utan är endast där för att rida.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vid en nybörjarlektion behöver eleverna självklart stöd, hjälp och handledning samt att man kontrollerar hästen innan uppsittning.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vi ryktar inte, vi ser till att de är tillräckligt rena för att kunna ha sadel och träns på sig. Vi har god ekonomi så vi lägger gärna arbetstid på det.

tycker det låter ypperligt, och vad jag vet så är det en väldigt väl ansedd, populär och proffsig ridskola dessutom, som även låter sina elever komma ut och tävla med hästarna och utvecklas på mkt trevliga sätt. Låter väldigt sunt, och ffa väldigt ekonomiskt att man är rädd om ridskolehästarna och låter personal ha det största ansvaret. Ridskolehästar är otroligt viktiga att de verkligen sköts minituöst och noggrant om man vill ha ekonomi i det hela, dvs hela, friska sunda hästar som mår bra och håller.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vi ryktar inte, vi ser till att de är tillräckligt rena för att kunna ha sadel och träns på sig. Vi har god ekonomi så vi lägger gärna arbetstid på det.

Ingen ridskola har väl så god ekonomi att man inte kan tänka sig högre löner för personalen, finare hästar, bättre sadlar, osv? Min ridskola har också utmärkt ekonomi, men det är ändå inte så att det finns hur mycket pengar som helst och man inte vet vad man ska göra av pengarna eller personalens arbetstid. Det finns alltid saker att göra och investeringar man kan göra för att förbättra verksamheten ytterligare. Så nånstans har man ju ändå gjort ett val att lägga tid och pengar på hästborstning snarare än något annat. Eftersom det uppenbarligen är en uppgift som både är tidskrävande, och som eleverna kan sköta gratis på andra liknande ridskolor utan att hästarna får skavsår, så är det ju ändå något att fundera på, varför ni har valt att göra som ni gör.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 490
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 755
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp