Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Ja, då är det ju värre...det är ju inte riktigt en bra anledning
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vi har säkra hagar och underlaget är relativt ok, men blött.. men det är klart som tusan att underlaget tar stryk när det har varit nederbörd nästan varje dag, mestadels regn sedan början på november som det har varit hos oss. Så det är antingen blött, eller stenhårt med isgata tyvärr. Visserligen skulle man kunna i tanken grusa upp hagarna typ varje dag..men vem kan hålla på med markberedning i hagar varje dag?

Jag skulle aldrig kunna drömma om att inte låta min häst vara ute..men däremot hade jag ibland i tanken, som nu lätt kunnat motionera honom flertalet gånger per dag i stället och låtit honom få slippa undan tråkig hage flera gånger om dagen..där de ändå hänger på samma fläck i timmar de dagarna det är äckelväder. (nåt är ju fel på vädret i år)

Däremot så tror jag fortfarande (säger inte att det är rätt!) att det är lagligt att kringå hagvistelse pga nv lagstiftning..det står aldrig att en häst ska gå i hage utan bara utomhus, bara att den ska erbjudas att röra sig fritt i alla gångarter varje dag..vilket lika gärna kan innebära 10 minuter lös på ridbana..
Som sagt så förstår jag din frustration. För att kunna göra en vettig bedömning när det gäller hagvistelse och vad föreskriften syftar till får man gå tillbaka till föreskriftsmotivet. Det finns andra lagparagrafer som bör kopplas till föreskrifterna när man gör bedömningar om tillräcklig utevistelse/rörelse. Man kan alltså inte bara stödja sig på en paragraf i en föreskrift. Något som folk gärna gör när de kritiserar "luddig, värdelös" lagstiftning.

Hur som helst får vi vara tacksamma för den lagstiftning som finns och hoppas att den utvecklas ytterligare till fördel för djuren. På den ridskola jag red på som liten fick hästarna gå ut i hage dagligen först i början på 80-talet. Det fanns inte en tanke på daglig utevistelse innan dess. Den enda rörelse i frihet de hade var sommarbetet på sommaren och om de eventuellt slängde av ryttaren under någon ridlektion.

Jag tror vi alla anser att daglig utevistelse är självklart så jag tycker det vore synd att hacka sönder tråden med en massa tjafs om regelverkets utformning.

Länsstyrelsen har rätt att ställa krav på daglig utevistelse grundat på dagens regelverk. Av den anledningen kan ts mycket väl anmäla bristen till länsstyrelsen om h*n vill.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Eftersom att tråden handlar om hästar som inte verkar få gå ut i vidare normal utsträckning så tycker jag att lagstiftningen absolut kan höra till ämnet och att det visst kan uppfattas som luddigt. Mycket i våra djurskyddslagar är väldigt luddigt..och i vissa fall väldigt klena.
Enligt det som gäller så verkar det ju vara undantaget tillfälligt vid farliga, undermåliga underlag som inte kan förebyggas - därav min undran också om vilka förutsättningar som gällde, men nu verkar ju hagarna vara i bra skick så ja, då finns det ju ännu mer frågetecken kring varför hästar inte går ut...

Min grundtanke var i det hela att försöka förstå varför man i så fall inte släpper ut hästarna i hagen och om det var något tillfälligt eftersom att det i min värld aldrig är aktuellt med hästar som inte får gå ut, har aldrig sett eller varit med om det.
Däremot har jag varit med om att folk anmält hit och dit för att de trott att hästarna aldrig gått ut ..bara för att de passerat hagen en viss tidpunkt varje dag och därmed fått för sig att hästarna aldrig går ut, så måste man ju ta reda på en del innan man bildar sig en uppfattning i hur illa det i så fall är eller inte.
Och är det verkligen tillfälligt är det inte så farligt i min värld - om man ser till att ersätta det med tex motion ute eller liknande, att ställa in på box el spilta utan total rörelse länge, eller att det görs regelbundet av ren lathet är verkligen inte okej!
Sen så, för egen del..har man verkligen sett grov vanvård så finns det verkligen olika slags perspektiv på vad som är riktig vanvård och inte därav att jag vill ta reda på hur det verkligen ligger till, förutsättningar, miljöer mm.
(vissa är väldigt snabba på att tipsa om anmälningar och majoriteten är fortfarande falska alarm/bortslösad resurs hos myndigheten)

Ja, jag är frustrerad över det vädret som är i år men fortfarande så skulle aldrig våra hästar ställas in helt på box om det verkligen inte är fara för deras liv..är det riktigt dåligt kan de gå ut halvdagar men det händer väldigt sällan och det är endast om de själva verkligen visar att de vill in.

Men är det verkligen så illa, så ja då är ju ett samtal till länsstyrelsen säkert befogat.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Som jag tolkar det verkar det onekligen som om ridskolan hoppar över utevistelse av ren slöhet. Något annat skäl kan jag inte se utifrån ts beskrivning. Och det är ju riktigt uselt om det är så.

Jag håller fullständigt med dig om kladdet i hagarna nu. Pållarna står på samma fläck och rör sig inte gärna (jag har lerigt i hagen men leran går inte ens halvvägs upp på hoven) Det är ju jättehalt för dem. Framförallt märkte jag hur nöjda de blev att slippa leran när jag släppte dem i hagen som även innehåller en ridbana. Det var rätt stor skillnad på rörelse kan man ju säga:p
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jag har i två privatstallar upplevt att hästarna inte kommer ut av i mitt tycke ren lathet. Ett av stallarna så fick hästarna stå inne vid regn och vissa perioder regnar det mycket :( Om det fullständigt vräker ner kan jag väl förstå men det är inte så ofta det vräker ner en hel dag men även vid lätt regnande fick hästarna vara inne.

Ett annat stall lät hästarna stå inne då det hade snöat mycket :confused: Nu bor jag i södra Sverige och har tycker de flesta att 2-3 dm är mycket snö vilket det ur hästsynpunkt inte är. Det var strålande vinterväder sol, vindstilla, 5-6 minus men det hade snöat så hästarna fick inte gå ut :mad: Inte reds stallägarens hästar heller då det var för mycket snö :crazy: Jag antar att stallägaren tyckte det var jobbigt att pulsa i snön :meh:

Angående underlag i hagar står det inte på jordbruksverket att Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap? En ridskola i min närhet har en väldigt lerig vinterhage eller hela hagen är tack och lov inte lerig men gången ner till hagen och 8-10 meter in i hagen är fruktansvärt lerig. Man kan inte gå där utan att bli av med stövlarna, jag fick plumsa ut där med mina ridstövlar en gång och jag höll på att bli av med dom trots att ridstövlarna inte är de lättaste att få av sig. Höst och vinter har hästarna väldigt ofta tappskor och hovbölder på den ridskolan. Klart att det blir lerigt på hösten men hästarna sjunker ner med halva benen, lera upp till skenbenen och så har det varit år efter år. Jag begriper inte varför de inte gör någonting åt det, alla hovbölder och tappskor är ju med all säkerhet pga leran? För det är en riktig lersjö där

Jag har några leriga ställen i hagen men har byggt tak och lagt stenmjöl under taket så de kan stå torrt och äta sitt hö. Halva hektaret är riktigt torrt faktiskt då det tack och lov lutar lite här.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jag har i två privatstallar upplevt att hästarna inte kommer ut av i mitt tycke ren lathet. Ett av stallarna så fick hästarna stå inne vid regn och vissa perioder regnar det mycket :( Om det fullständigt vräker ner kan jag väl förstå men det är inte så ofta det vräker ner en hel dag men även vid lätt regnande fick hästarna vara inne.

Av lathet låter ju som en jättekonstig anledning att inte släppa ut hästarna. :eek: Jag har för första gången i mitt hästägarliv varit tvungen att stalla in hästarna då det är blankis i hagen och jag kan inte sko och brodda dem alla (har ett 7 månaders föl), och det har då aldrig varit så jobbigt att ha häst! :mad:
Att mocka 4 ggr/dag är ju klart mycket jobbigare än att ta ut dem på morgonen och ta in dem på kvällen. :p
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jag hade min häst inackorderad i ett stall där man hela tiden fann nya anledningar till att inte låta hästarna gå ute.
  • De tycker inte om när det regnar
  • De tycker inte om när det blåser
  • De tycker inte om när det är soligt och varmt
  • De tycker inte om att pulsa i snö
  • De tycker inte om att halka i lera
  • De tycker inte om flugorna
osv osv i all oändlighet. Andra, och sista, vintern min häst stod där fick hästarna skiftas om att gå ute i tre små grushagar eftersom de andra hagarna flöt av lera och vatten. Det innebar att varje häst fick en (1) timme utevistelse per dag. Om inte stallägaren visste att hästägaren skulle komma och rida, då släppte h*n inte alls ut den hästen...
I april fick min häst hosta, och jag körde till klinik och kollade henne - luftrören var fulla med tjockt gult slem. Hon flyttade veckan därpå till ett stall där man gillade utevistelse :-)
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

ang. lera i hagar, så nu är det länge sen jag läste exakta formuleringarna i jordbruksverkets lagstadgar men som jag erinrar mig - rätta mig om jag har fel, så är poängen i lagstadgan som den är uttryckt, att hästarna skall ha möjlighet till fast mark och kunna komma undan från leran dvs inte stå i lera i hela hagen? Om det är lerigt vid grindarna men resten av hagen har fast mark så finns inte problemet lagmässigt, även om det som du skriver är ett mindre h-te i sig ändå om det är lerigt och bottenlöst flera meter innanför grindarna, ffa för en själv om man blir av med stövlarna osv.

som sagt, länge sen jag läste exakt vad det står, så har jag fel får ngn gärna rätta mig....

jag känner dock igen det du beskriver, det är tyvärr ofta regel snarare än undantag, att hästar på ffa anläggning står i lera upp till kotorna i exakt hela hagarna.... det är inte ok på ngt sätt i min värld. det värsta med såna hagar är ju dessutom sen när det halvfryser, dvs det blir is på ytan men tjälen har inte satt sig, så hästarna plumsar igenom is/lera. Är det dessutom så bottenlöst lerigt och sen tvärfryser på, blir hagen galen i fråga om djupa gropar hästarna ska snubbla igenom osv. Inget av dessa scenarion är ok hästhållning frågar du mig.

Känner till några stall som milda vintrar som dessa, med såna hagar, haft hästar som hamnat på strömsholm flera veckor, pga att de fått ngt litet sår på benen som från början varit ett helt ofarligt sår i sig, men när hagarna badar i lera och hästarnas piss och skit flyter runt i leran och vattnet ovanpå det , har de fått allvarliga infektioner och blivit jättedåliga. Inte särskilt konstigt i sig, men återigen: poängen är att även utan ett litet sår på benet i sammanhanget, är såna hagar inte acceptabla på ngt sätt öht att ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Det står ordagrant

Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

och hästarna måste ju gå genom grinden, vid insläppsdags står dessutom flera hästar gärna vid grinden. Så jag tycker inte det är ok. Och när det är likadant varje höst/vinter år efter år efter år så undrar jag om det inte är ett djurskyddsfall? Och jag vet flera stall som har det likadant men på några ställen finns det åtminstone fler grindar så man kan gå någorlunda torrskodd även om man får gå tre gånger så lång väg.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

ang. lera i hagar, så nu är det länge sen jag läste exakta formuleringarna i jordbruksverkets lagstadgar men som jag erinrar mig - rätta mig om jag har fel, så är poängen i lagstadgan som den är uttryckt, att hästarna skall ha möjlighet till fast mark och kunna komma undan från leran dvs inte stå i lera i hela hagen? Om det är lerigt vid grindarna men resten av hagen har fast mark så finns inte problemet lagmässigt, även om det som du skriver är ett mindre h-te i sig ändå om det är lerigt och bottenlöst flera meter innanför grindarna, ffa för en själv om man blir av med stövlarna osv.

som sagt, länge sen jag läste exakt vad det står, så har jag fel får ngn gärna rätta mig....

jag känner dock igen det du beskriver, det är tyvärr ofta regel snarare än undantag, att hästar på ffa anläggning står i lera upp till kotorna i exakt hela hagarna.... det är inte ok på ngt sätt i min värld. det värsta med såna hagar är ju dessutom sen när det halvfryser, dvs det blir is på ytan men tjälen har inte satt sig, så hästarna plumsar igenom is/lera. Är det dessutom så bottenlöst lerigt och sen tvärfryser på, blir hagen galen i fråga om djupa gropar hästarna ska snubbla igenom osv. Inget av dessa scenarion är ok hästhållning frågar du mig.

Känner till några stall som milda vintrar som dessa, med såna hagar, haft hästar som hamnat på strömsholm flera veckor, pga att de fått ngt litet sår på benen som från början varit ett helt ofarligt sår i sig, men när hagarna badar i lera och hästarnas piss och skit flyter runt i leran och vattnet ovanpå det , har de fått allvarliga infektioner och blivit jättedåliga. Inte särskilt konstigt i sig, men återigen: poängen är att även utan ett litet sår på benet i sammanhanget, är såna hagar inte acceptabla på ngt sätt öht att ha.

Jo, precis. Det är så man brukar resonera vid kontroll också. Det ska vara "torrt" i större delen av hagen. att det är lerigt vid grinden kan man acceptera då och då. Men sån där lera som går halvvägs upp på hästens ben (och där stövlarna fastnar) brukar inte accepteras, och det tycker jag inte att man ska acceptera som hästägare heller. Precis som du, Mackan, antyder så ökar ju risken för problem med mugg, infektioner, hovproblem osv. och det tycker i alla fall inte jag är okej :yuck:
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jo, precis. Det är så man brukar resonera vid kontroll också. Det ska vara "torrt" i större delen av hagen. att det är lerigt vid grinden kan man acceptera då och då. Men sån där lera som går halvvägs upp på hästens ben (och där stövlarna fastnar) brukar inte accepteras, och det tycker jag inte att man ska acceptera som hästägare heller. Precis som du, Mackan, antyder så ökar ju risken för problem med mugg, infektioner, hovproblem osv. och det tycker i alla fall inte jag är okej :yuck:

exakt. det är min tolkning av både lag och vad kontrollanter bedömmer rent allmänt.

sen kan jag dock fråga mig, vad som kontrollanter bedömer, och även lagstiftningen i sig, eftersom , som jag skrev, merparten anläggningar har det jag beskrivit, dvs lera och stillastående vatten upp till kotorna i HELA hagarna. och inget sker som påföljd öht, någonsin.....
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Det står ordagrant

Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

och hästarna måste ju gå genom grinden, vid insläppsdags står dessutom flera hästar gärna vid grinden. Så jag tycker inte det är ok. Och när det är likadant varje höst/vinter år efter år efter år så undrar jag om det inte är ett djurskyddsfall? Och jag vet flera stall som har det likadant men på några ställen finns det åtminstone fler grindar så man kan gå någorlunda torrskodd även om man får gå tre gånger så lång väg.

Jag vet att det står ordagrant.
Hur 5 meter innanför grinden kan vara ett problem i sig om resten av hagen är fast mark med gräs, har jag dock lite svårt att se. därav min reflektion om att jag tolkat att det finns mycket mer helhetsmässigt att se till, som avgör om det är ett brott mot lagstadgar eller ett fall som djurskydd skulle öht reflektera runt.....
jag tror inte många skulle bedöma att det är ett problem att det är lera vid grindhålet, om hagen utöver det är ypperligt fast mark och olerig..... skulle bli jätteförvånad om det var så.

att hästarna behöver gå genom några meter lera lär knappast vara ett fall för vare sig lagbrytande eller djurskydd. Jag vet heller inga hästar som fått problem av så pass begränsad lera. Har de möjlighet att stå på annan mark gör det det, om övriga förhållanden är bra, dvs de är inte svinhungriga osv och står och laddar att vilja in precis 2 m från grinden osv.....
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

exakt. det är min tolkning av både lag och vad kontrollanter bedömmer rent allmänt.

sen kan jag dock fråga mig, vad som kontrollanter bedömer, och även lagstiftningen i sig, eftersom , som jag skrev, merparten anläggningar har det jag beskrivit, dvs lera och stillastående vatten upp till kotorna i HELA hagarna. och inget sker som påföljd öht, någonsin.....
Det har du helt rätt i. Ibland är det ruskigt långt mellan ord och handling :banghead:
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

De flesta ridskolor jag känner till brukar låta hästarna vistas ute, om än väldigt få timmar. Jag personligen kan inte stödja sådant då jag tycker hästarna har rätt till utevistelse åtminstonde från morgon tills dess att ridlektionerna börjar.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Nu vet inte jag vad du tycker är få timmar, men en sak jag tänker på när ni skriver att de tas in strax innan lektionerna börjar. Våra lektioner börjar kl 15 och då är vi två personal som kl 15 ska ha hunnit borsta (ofta leriga från topp till tå), kratsa hovar, spola ben, visitera och sköta sår osv på 30 hästar, alltså 15 var. Det tar sin lilla tid. Vi tar in kl 13 och det är ofta med nöd och näppe att vi hinner klart. Så visst, 2 timmar före kan låta långt men annars går det inte...
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

På ridskolan jag är på nu verkar inte personal borsta eller kratsa några hovar. Hästarna står i sina utetäcken, oftast leriga på halsen och lera i hovarna. Å andra sidan verkar täckena sitta bra, inga skav på någon häst vad jag kan se och ridskoleeleverna borstar, kratsar och ryktar hästarna. Även de minsta ponnierna har täcken.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Så skulle vi aldrig vilja ha, av flera anledningar...
1. Det går inte att lita på att alla elever faktiskt borstar och kratsar hovarna tillräckligt bra. Speciellt inte eftersom typ hälften av våra ryttare är under 10 år.
2. Vad händer om man upptäcker en tappsko sent på kvällen?
3. Vad händer om tex ett djupt sår upptäcks sent, kanske skulle ha sytts?
4. Om dagens elev missar tappsko/sår, då står den med problemet minst ett dygn till.

Jag vet att många har det så, att eleverna förväntas ordna detta, men det blir inte bra för hästarna. Om det dessutom alltid är samma personal som kollar (förutom helgen), så upptäcks ju nya skavanker, tex. svullnader etc direkt.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Nej det är säkert bättre om personal gör det och jag vet inte hur det är på ponnysidan om ridläraren är med ponnybarnen i alla fall innan första lektionen.
Och jag vet heller inte hur pass omfattande visitering personal gör när de tar in hästarna men borstade är i alla fall inte de stora hästarna.

Och en av hästarna hade ett stort sår där det bildats svallkött och personal hade applicerat lotagen på såret varpå ryttaren som sedan skulle rida, hästen var inte halt och såret satt inte i någon led, spolade av hästens ben då det var lite kladdigt :crazy: så det blev ju helt fel. Men det läkte ihop fint till slut.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

*kl*

Jag har varit med om 2 olika varianter gällande rutiner vid insläpp. På ena ridskolan tog man av alla täcken och spolade även benen på alla ponnyer då man inte litade på att vare sig föräldrar eller barn hade vett nog att borsta bort all lera. Självklart finns det de barn/föräldrar som har stenkoll och vet hur viktigt det är att all lera är borta innan benskydd ska på men så finns ju också de som försöker sadla bak och fram (ja, på riktigt, jag såg det med egna ögon) och kanske inte riktigt vet hur viktiga vissa saker är.
På den andra ridskolan visiterades alla hästar av personalen vid insläpp. På så sätt upptäcktes eventuella skador eller problem omgående och kunde åtgärdas snabbt och smidigt. Inga hästar borstades dock av utan det lämnades åt eleverna.

Gällande att hästarna inte får gå ut, om jag nu ska vara lite OnT, så får de säkert gå ut tidigt på morgonen och sedan in vid lunch för att hinna äta i lugn och ro innan lektionerna. Tror knappast en ridskola tjänar på att låta hästarna stå inne och samla en massa energi som sedan ska ta vägen någonstans.. Då gärna på lektionen och vips så har vi Molly och Mulle i hela ridhuset ;)
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

KL
De flesta ridskolor låter, mig veterligen, hästarna gå ute ca 8-13. Visst kan det ses som lite, men det är ialla fall utevistelse. VIssa dagar kanske det är klubbtävling på förmiddagen och då får hästarna stå inne. inte optimalt men det händer. Att hästarna "aldrig" får gå ut låter jättedumt och jag skulle fråga någon ansvarig om varför det är så, sedan utifrån svar ev uppmärksamma någon myndighet på det.

Ang lera så har det hänt att kontrollanter blivit utringda pga det och vi får en klump i magen, bara för att höra av dem att "haha det här lilla? det är ju normalt nu den här årstiden, alla har så. se till att det inte fryser såhär bara" och sen var det liksom bra. I vissa stall jag stått i får inte hästarna gå ut vid "extrem kyla" dvs -15 vilket jag tycker i sig är lite... öh. men då är det väl mest för att vattnet inte ska frysa. de dagarna brukar man kunna få släppa ut hästen själv ett par timmar, så länge inte alla går ut samtidigt.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 490
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 755
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp