Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Så skulle vi aldrig vilja ha, av flera anledningar...
1. Det går inte att lita på att alla elever faktiskt borstar och kratsar hovarna tillräckligt bra. Speciellt inte eftersom typ hälften av våra ryttare är under 10 år.
2. Vad händer om man upptäcker en tappsko sent på kvällen?
3. Vad händer om tex ett djupt sår upptäcks sent, kanske skulle ha sytts?
4. Om dagens elev missar tappsko/sår, då står den med problemet minst ett dygn till.

Jag vet att många har det så, att eleverna förväntas ordna detta, men det blir inte bra för hästarna. Om det dessutom alltid är samma personal som kollar (förutom helgen), så upptäcks ju nya skavanker, tex. svullnader etc direkt.

Vad hindrar personalen från att visitera hästara, spola benen och kontrollera skorna men lämna borstandet till eleverna? Måste det vara allt eller inget?
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

För då skulle minst hälften gå lektion med lera under sadeln/sadelgjorden, då blir det skavsår.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Kanske det vore på plats att lära eleverna miniminivå när det gäller hästskötsel och att ridlärarna börjar kontrollera hästarna vid uppsittning? Det är helt okej att personalen tar hand om hästarna oavsett anledning, men det är inte okej att eleverna inte lär sig att man ser till att hästen är ren nog att sadla. Är de så slarviga och okunniga så bör ni även sadla hästarna också. Små barn behöver givetvis hjälp med sadling och kontroll att hästen är okej innan den tas in i ridhuset/på ridbanan.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Exakt.

Vi fick vända tillbaka till spiltan om vi så hade lite spån kvar i svansen :p

Ingen ren eller ordentligt omhändertagen häst = minimerad lektionstid! Detta lärde man sig snabbt..för det var inte kul att ex värma upp medans kompisarna påbörjat dagens övning..
Det stod tydligt i infon/anslag att man skulle vara där minst 30 min före lektion av en anledning - att i tid göra hästen i ordning.

De allra minsta eller nybörjarna hade alltid en stallassistent tillgänglig innan lektionen började som fanns till hands i stallet för att hjälpa till med sadling, tränsning osv för man kan ju inte heller tro att föräldrar kan.

Det känns som att det är delat ansvar..den som ska rida hästen ska se till att den är tillräckligt ren men det borde vara med personalens överseende/kontroll att faktiskt kolla så att hästarna är i acceptabelt skick för lektion.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Personligen tycker jag i och för sig att hästarna ska vara hyfsat rena så eleverna inte få en häst täckt av våt lera att göra i ordning.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Glömde kanske det uttryckligen men personalen tog det värsta när hästarna gick in inför lektionerna, men ibland hände det även där att hästarna kanske hade lite lera kvar och då är det ju bara att borsta bort..inte kan man väl ha helt rena hästar heller utan någonstans måste man lära sig hur det ska göras/vara.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Men hur ska du ha det, måste personalen se till att hästarna är rena så de inte får skav och det innan lektionerna börjar eller inte? Nyss sa du att hälften av hästarna skulle vara leriga under magen och riskera skav om ni inte borstade.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jag tar det igen..

Personalen ska ta det värsta/kolla igenom hästarna när de går in inför lektionerna. Finborstar kanske inte, men drar igenom de värsta smutspellarna så att det inte ger timvis med borstning av helt lerinpackad häst för första gruppen..Hästarna ser ok ut också när besökare eller elver kommer till stallet..att ha lerhögar till hästar ser inte så vidare trevligt ut och ger inte ett bra intryck. En stressig dag kan givetvis någon fläck även missas av personal därav att det är så viktigt att en god rykt före utrustning är ett måste. Personalen kan ju inte springa runt och borsta hästarna hela tiden sedan de kom in, de kan ju lägga sig och sova, rulla osv efter det att dem tagit av det värsta.

Sen kommer eleverna = finborstar hästarna helt rena, dvs ej smuts någonstans innan sadel läggs på och så att de ser vettiga ut att ta på lektion. Vi fick inte sitta upp om hästen hade spån i man, svans, lera kvar på benen eller liknande..man fick lära sig att borstning av häst är nödvändigt och ingår i en mycket grundläggande del i hästens skötsel..en del sket i detta/ansåg att det ej var viktigt men fick då också minskad lektionstid, gå tillbaka till stallet och göra om.

Så fick vi göra och jag anser att det är rimligt, dvs personal har största ansvaret men att den som faktiskt ska rida hästen ser till att den är i snyggt skick, borstad och fin.
För elever så innebär detta också, lär genom att göra.

Det jag menar med det också är att varför skulle eleverna få helt servade och 100% rena hästar? Det är ju bara nonsens och latfasoner..
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Förlåt, jag missuppfattade ditt förra inlägg, håller helt med dig.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vi har teori efter alla lektioner för juniorer, och folk gör nog så gott det kan, men vi är väldigt noga med våra hästar. Personalen sadlar åt de små barnen, all annan sadling, tränsning kontrolleras av personal vid uppsittning. Om man skulle kolla även borstning skulle det ta väldigt mycket tid av lektionen att ta av sadlar/spänna upp sadelgjordar och borsta de som inte fått "godkänt".
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

För då skulle minst hälften gå lektion med lera under sadeln/sadelgjorden, då blir det skavsår.

Ok att de minsta barnen inte fixar att sköta hästarna innan ridning, men vuxna ryttare som ridit länge? Klarar de inte ens att borsta hästarna såpass att de slipper skavsår pga lera under utrustningen?

Det låter rätt illa, kanske dags att ha lite elementär hästskötsel på teorischemat?

På min ridskola spolar personalen oftast benen, men borsta magen får man göra själv. Vi har inga hästar med skavsår pga lera.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

De flesta ridskolor jag känner till brukar låta hästarna vistas ute, om än väldigt få timmar. Jag personligen kan inte stödja sådant då jag tycker hästarna har rätt till utevistelse åtminstonde från morgon tills dess att ridlektionerna börjar.

Fast det funkar ju inte när det är lerigt, en häst som kommer direkt från hagen är ju rejält lerig av blöt lera som inte går att borsta bort. Hur ska man kunna sätta skydd och sadel på den? Det är ju inte realistiskt att eleverna ska kunna spola tio hästar i en spolspilta på en halvtimme.

Hästarna behöver ju komma in antingen så att leran torkar, och eleverna kan borsta bort den, eller så att personalen hinner spola benen innan lektionen.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Kl

Fast alltså, spårar inte den här diskussionen rejält sista sidorna nu?
Vad jag vet så går Pathofclovers ridskolehästar ute vettiga tider och utöver det är de välskötta och väldigt väl omsedda av personal ?

Tråden handlade om ridskolehästar som enligt TS inte kom ut - på helgerna.

Väldigt ofta skulle jag vilja påstå rent av, har välskötta ridskolehästar det betydligt bättre på alla vis än många privatägda hästar. Så verkar vara fallet PathofClovers fall också, utan större tvekan.

Vad är det som gör att oavsett vad som skrivs på buke så lyckas en höna bli en ekorre titt som oftast ? Blir trött. har som känt inget emot hetlevrade diskussioner men när det drar iväg till helt malplacerade nivåer utifrån ämnet kan jag bli trött.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jag har vatt med om både super ridskola å skit ridskola

Gick från ridskola där hästarna släpptes ut kl 5 på morgonen å gick ute tills eleven som skulle rida gick å hämtade hästen i hagen å gjorde den i ordning.. skulle den gå en lektion till inom 2 timmar fick den stå inne annars fick den gå ut imellan. dom gick max 2 lektioner/dag 4 dagar i veckan å lördagar samt söndgara hade dom skötare som red dom i skogen (aldrig på banan) Dom gick i STORA hagar i större flockar å allt funkade super.
Hon som hade ridskolan ansåg att ska man rida hästen ska du borsta hästen åkan du inte borta å sadla å tränsa ska du inte rida hästen så man fick verkligen vara med från början å lära sej ALLT. Va de geggigt hämtademan hästen i hagen. stannade till i spol spiltan å spolade av benenå sen gick man in å gjorde i ordning hästen. hästarna hade offtast täcken när de va dåligt väder för å undvika gegga på ryggarna mm. Sen de första å sista stall ägaren gjorde varje kväll va å kolla igenom alla hästarna... hon kollade även överalla snabbt så allt satt rätt å såg bra ut innan man fick sitta upp.. va man 6 år gammal skulle man göra alltsom även 25 åringarna gjorde men självklart skulle en vuxen vara med å hjälpa.

sen började jag rida på en annan ridskola där hästarna om de va bra väder fick va ute från 10-12 typ. sen va de in å sen stog dom sadlade i sina spiltor tills sista man ridit å ibland gick dom 3-4 lektioner/dag =( Domkunde stå uppstallade i 5 timmar om dom hade otur =( Dom gick i flockar i MINI hagar (jag hade inte ens ställt 2 hästar i dom hagarna så små va dom)
de e bara gegga...men de gick miljö å hälsa med på (eller vad dom nu heter som kollar sånt) här red min kompis i 2 år å när hon kom till mej vist hon ej hur man sadlade :o man blir ju mörkrädd =(

men de andra stallet jag red i gnällde dom som fan på att de va geggigt vid grinden???? e de inte geggigt vid alla grindar på hösten?? de e väll bättre de e gegga vid grinden å fint resten än att dom går i ren regga???
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Tack och håller med, sen när är man konstig för att man vill vara säker på att hästarna sköts om på bästa sätt? Vilket jag är övertygad om att de gör av kunnig och proffsig personal, framför stressade, lite halvrädda elever (vissa iaf).
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jag tvivlar inte på att era hästar har det bra, det var mer undervisningen jag funderade över. Bäst för hästarna vore väl om de slapp hanteras öht av stressade, halvrädda elever, och bara sköttes och reds av er instruktörer, men eleverna skulle ju inte lära sig något då. Man måste ju få prova lite för att kunna lära sig, och om inte ens era tävlingsryttare klarar av att borsta av en häst så att den slipper skavsår pga lera under sadeln så skulle jag nog bli lite tveksam till hur mycket man lär sig om att ta hand om en häst på ridskolan ifråga.

Så nej, det är inte konstigt att vilja att hästarna sköts om på bästa sätt, men det är lite konstigt att ha så lågt förtroende för sina elever att man inte tror de kan borsta en häst efter 20 års träning.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Ser mer det som en stor skedde risk att låta alla elever hämta hästarna ur hagen själv, och bara för att man som barn har vuxen med sig innebär det inte att dom vuxna kan någon ting om hästar.

Kl.

Har själv jobbat på två ridskolor som har haft lite olika upplägg.
Båda borstade av hästarna det värsta när hästarna visiterades och båda har grusade vinter hagar så inte mycket att borsta:D.
På den ena fick man som nybörjare färdig sadlad och tränsad häst tills man gått sadel och träns kursen.
Den andra har stallvärd som hjälper elever som behöver det.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Men det är väl självklart att mååånga klarar detta alldeles utmärkt?! Men för att inte chansa så fixar vi alla först, sen "finborstas" ju de flesta av både skötare och elever senare under dagen.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Det var ju det jag menade, ni vågar inte lita på att era elever, inte ens de erfarna, klarar att klä på en häst på ett sådant sätt att den inte blir skadad av utrustningen. Det känns ju lite som ett underbetyg antingen åt undervisningen, eller åt eleverna.

Som sagt, för hästarnas optimala välfärd vore det såklart bäst om de varken hanterades eller reds av elever (risken finns ju alltid att de gör fel på något sätt), utan enbart av utbildad personal, men då är det ju ingen ridskola man har längre, utan ett privatstall.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 490
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 755
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp