Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Hejsan!! Jag rider på ridskola & vissa dagar får de flesta hästar ingen daglig utevistelse?! Den enda aktivitet de får är att gå lektion & sedan in i spiltan igen.. Brukar det vara så på ridskolor (har endast erfarenhet av en så har inget att referera till...).. Jag själv tycker att det är fruktansvärt att de inte får gå i hage åtminstone en stund varje dag!! Är det inte lag på detta, tillhör ju hästens grundläggande behov!!
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Sluta rida på ridskolan och tala om varför. Bryr dom sig inte om hästarna så tappar dom kunder.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Nej känner inte till några ridskolor som inte låter hästarna vara i hagen under dagarna.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Hur vet du att det är så?
På "min" ridskola kanske det kändes som att hästarna var inne hela tiden, men de kom oftast ut väldigt tidigt på morgonen och blev intagna någon halvtimme innan lektionerna började varje dag. Tänker bara att det kan vara bra att kolla upp så att det verkligen är så innan man gör något. Men bra att du reagerar!

Om det är så att de inte får gå ut så borde du definitivt ta upp det på något sätt och ifrågasätta.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Hur vet du att det är så?
På "min" ridskola kanske det kändes som att hästarna var inne hela tiden, men de kom oftast ut väldigt tidigt på morgonen och blev intagna någon halvtimme innan lektionerna började varje dag. Tänker bara att det kan vara bra att kolla upp så att det verkligen är så innan man gör något. Men bra att du reagerar!

Om det är så att de inte får gå ut så borde du definitivt ta upp det på något sätt och ifrågasätta.

Håller med, det kan vara svårt att veta om man inte är där hela dagarna.

En ridskola som jag red på hade hästarna ute från morgon till lunch, då de gick in och fick kraftfoder i god tid innan lektionerna började, sedan fick de hö på eftermiddagen innan lektionerna började.

Inte jättemånga timmars utevistelse, såklart, men kändes ändå som ett ok upplägg med tanke på att de gick flera timmar på kvällen.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

det finns bestämmelser för hästhållning och ridskolorna följer nog i de flesta fall dem de med. På min ridskola går de ute varje dag och leker i stora flocker och stora hagar, har nog bättre än många privathästar. så nej inte är alla ridskolor så iallafall!
Jag skulle gärna låta min egna pålla g med ridskolehästarna :)
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

här går dom måndag-fredag och söndag ute från 7- ca 14, på lördagar 7-19, sommaren går dom på ett stort bete i flock och på höst och vår så går dom ute på nätterna oxå!
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Hejsan!! Jag rider på ridskola & vissa dagar får de flesta hästar ingen daglig utevistelse?! Den enda aktivitet de får är att gå lektion & sedan in i spiltan igen.. Brukar det vara så på ridskolor (har endast erfarenhet av en så har inget att referera till...).. Jag själv tycker att det är fruktansvärt att de inte får gå i hage åtminstone en stund varje dag!! Är det inte lag på detta, tillhör ju hästens grundläggande behov!!

Hästar ska enligt lag få tillfälle att röra sig fritt i sina naturliga gångarter varje dag, dvs utan inverkan av något yttre som skrittmaskin, lina, sadel e d

Anmäl till länsstyrelsen om det inte är så, då kan de åka dit och prata med de ansvariga djurhållarna och informera dem om vad som gäller.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Hur vet du att det är så?
På "min" ridskola kanske det kändes som att hästarna var inne hela tiden, men de kom oftast ut väldigt tidigt på morgonen och blev intagna någon halvtimme innan lektionerna började varje dag. Tänker bara att det kan vara bra att kolla upp så att det verkligen är så innan man gör något. Men bra att du reagerar!

Om det är så att de inte får gå ut så borde du definitivt ta upp det på något sätt och ifrågasätta.

Jag är där hela dagarna på helgerna så jag vet.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om
hästhållning, DFS 2007:6, 5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Jag är där hela dagarna på helgerna så jag vet.

Låter knepigt att de inte är ute ffa helgerna. då brukar de flesta ridskolor jag vet, verkligen ha "lågschema" i fråga om lektioner, ofta har hästarna helt ledigt tex söndagarna. Har ni hagar och de är ute resten av veckan i hage tidvis så låter det jättekonstigt att de inte går ut på helgerna?
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Låter knepigt att de inte är ute ffa helgerna. då brukar de flesta ridskolor jag vet, verkligen ha "lågschema" i fråga om lektioner, ofta har hästarna helt ledigt tex söndagarna. Har ni hagar och de är ute resten av veckan i hage tidvis så låter det jättekonstigt att de inte går ut på helgerna?

Nej, jag tror att det är så p.g.a att många rider på helgerna då det ofta är bäst tid för många (under vardagarna är juniorer i skolan på dagarna/många seniorer jobbar på dagarna och då kan hästarna vara ute i hagen :( eftersom att det då inte är mycket lektioner)
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vad gör hästarna mellan lektionerna och hur många lektioner går dem dessa dagar ingen utevistelse erbjuds?
Är det bara på helger de är inne/ute vardagar?
Är det alltid så, året om?
I vilket skick är hagarna?

Vad är det för ridskola - ansluten till SvRF, kommunal eller privat tex?

Jag tycker egentligen inte att det är okej, men ifall hästarna erbjuds tillräckligt med rörelse under dessa dagar så kanske det kan "ersätta" tiden i rasthage att det egentligen inte är så himla farligt och att det kanske är tillfälligt av någon orsak? (vilket är helt lagligt)
Hästar på tävling eller träningshelger tex erbjuds inte alltid utevistelse i samma utsträckning som vanligt men kan hållas stimulerade ändå..Försöker hitta motivet bakom, för jag tror inte heller det är så vidare lönsamt att ha hästarna inne bara för att? Strökostnaden borde ju skena iväg.
Har också hört talas om verksamheter som har hästarna inne mer på dagtid/medans personal är där för att sedan gå ut på kväll och natten i stället för att hålla personalkostnader nere och att ha bra uppsyn över dem i stallet under dagtid/innan lektioner börjar.

Såhär års, i alla fall hos oss så hade jag glädjeligen hellre motionerat min häst 3-4ggr/dag i stället för att se honom stå rätt upp och ner på samma fläck i hagen i timmar..tyvärr en omöjlighet dock men faktum är att väder och underlag kan göra en hage fruktansvärd och den erbjuder då kanske ändå inte hästen tillräckligt med frihet att röra sig, att man kanske tvingas komma på andra lösningar tillfälligt
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vad gör hästarna mellan lektionerna och hur många lektioner går dem dessa dagar ingen utevistelse erbjuds?
Är det bara på helger de är inne/ute vardagar?
Är det alltid så, året om?
I vilket skick är hagarna?

Vad är det för ridskola - ansluten till SvRF, kommunal eller privat tex?

Jag tycker egentligen inte att det är okej, men ifall hästarna erbjuds tillräckligt med rörelse under dessa dagar så kanske det kan "ersätta" tiden i rasthage att det egentligen inte är så himla farligt och att det kanske är tillfälligt av någon orsak? (vilket är helt lagligt)
Hästar på tävling eller träningshelger tex erbjuds inte alltid utevistelse i samma utsträckning som vanligt men kan hållas stimulerade ändå..Försöker hitta motivet bakom, för jag tror inte heller det är så vidare lönsamt att ha hästarna inne bara för att? Strökostnaden borde ju skena iväg.
Har också hört talas om verksamheter som har hästarna inne mer på dagtid/medans personal är där för att sedan gå ut på kväll och natten i stället för att hålla personalkostnader nere och att ha bra uppsyn över dem i stallet under dagtid/innan lektioner börjar.

Såhär års, i alla fall hos oss så hade jag glädjeligen hellre motionerat min häst 3-4ggr/dag i stället för att se honom stå rätt upp och ner på samma fläck i hagen i timmar..tyvärr en omöjlighet dock men faktum är att väder och underlag kan göra en hage fruktansvärd och den erbjuder då kanske ändå inte hästen tillräckligt med frihet att röra sig, att man kanske tvingas komma på andra lösningar tillfälligt
Vill bara påpeka att underlaget i hagen ska vara säkert för hästen att röra sig på (alternativt broddar) Det får inte heller vara alltför lerigt så den anledningen till att inte släppa hästar i hagen håller inte rättsligt (även om jag förstår din frustration).
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

om man läser lagstadgarna så ser man det som efterfrågas/missats i debatten och att det är tydligt enligt lagstadgarna att det gäller generellt inte några dagar osv.....
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vad gör hästarna mellan lektionerna och hur många lektioner går dem dessa dagar ingen utevistelse erbjuds?
Är det bara på helger de är inne/ute vardagar?
Är det alltid så, året om?
I vilket skick är hagarna?

Vad är det för ridskola - ansluten till SvRF, kommunal eller privat tex?

Jag tycker egentligen inte att det är okej, men ifall hästarna erbjuds tillräckligt med rörelse under dessa dagar så kanske det kan "ersätta" tiden i rasthage att det egentligen inte är så himla farligt och att det kanske är tillfälligt av någon orsak? (vilket är helt lagligt)
Hästar på tävling eller träningshelger tex erbjuds inte alltid utevistelse i samma utsträckning som vanligt men kan hållas stimulerade ändå..Försöker hitta motivet bakom, för jag tror inte heller det är så vidare lönsamt att ha hästarna inne bara för att? Strökostnaden borde ju skena iväg.
Har också hört talas om verksamheter som har hästarna inne mer på dagtid/medans personal är där för att sedan gå ut på kväll och natten i stället för att hålla personalkostnader nere och att ha bra uppsyn över dem i stallet under dagtid/innan lektioner börjar.

Såhär års, i alla fall hos oss så hade jag glädjeligen hellre motionerat min häst 3-4ggr/dag i stället för att se honom stå rätt upp och ner på samma fläck i hagen i timmar..tyvärr en omöjlighet dock men faktum är att väder och underlag kan göra en hage fruktansvärd och den erbjuder då kanske ändå inte hästen tillräckligt med frihet att röra sig, att man kanske tvingas komma på andra lösningar tillfälligt

Men grejen är att de HAR riktigt bra hagar, MEN det är mer praktiskt för peronalen att hålla hästarna inne hela dagen eftersom att de flesta går ca 3 pass fördelade på dagen + en massa andra aktiviteter...
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

På den ridskola jag rider på känns det som att hästarna alltid är inne, men så är det inte. När jag praktiserade på ridskolan fick vi släppa ut hästarna tidigt på morgonen och tog sedan in dem en timme innan de första lektionerna skulle börja. Då förstod jag att ridskolehästarna där har ganska lång utevistelse än vad jag först trodde.
 
Sv: Ingen utevistelse för ridskolehästarna!! :(

Vi har säkra hagar och underlaget är relativt ok, men blött.. men det är klart som tusan att underlaget tar stryk när det har varit nederbörd nästan varje dag, mestadels regn sedan början på november som det har varit hos oss. Så det är antingen blött, eller stenhårt med isgata tyvärr. Visserligen skulle man kunna i tanken grusa upp hagarna typ varje dag..men vem kan hålla på med markberedning i hagar varje dag?

Jag skulle aldrig kunna drömma om att inte låta min häst vara ute..men däremot hade jag ibland i tanken, som nu lätt kunnat motionera honom flertalet gånger per dag i stället och låtit honom få slippa undan tråkig hage flera gånger om dagen..där de ändå hänger på samma fläck i timmar de dagarna det är äckelväder. (nåt är ju fel på vädret i år)

Däremot så tror jag fortfarande (säger inte att det är rätt!) att det är lagligt att kringå hagvistelse pga nv lagstiftning..det står aldrig att en häst ska gå i hage utan bara utomhus, bara att den ska erbjudas att röra sig fritt i alla gångarter varje dag..vilket lika gärna kan innebära 10 minuter lös på ridbana..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 490
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 755
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp