Nej, det är inget du missar.som jag uppfattar det är det nu lite "inne" att fodra med fina foder. Det ska vara ångat, puffat, och oftast inte svensk utan importerat. Själv vill jag stötta svenska bönder, och helst ha så korta transporter som möjligt. Och alla dessa foder är ju relativt dyra anser jag.
Men i vilket fall som helst, har suttit och räknat foderstater för våra. Och med vårt hö räcker det utmärkt med havre som kraftfoder. Och havre köper vi i storsäck från en grannbonde.
Så med eget hö, havre, extra selen har jag en bra foderstat enligt programmet. Sen kommer de även få lite linfrö för magen och väldigt blöt betfor för att liksom blöta upp havren och minimera risken för foderstrupsförstoppning. Men är det något jag missar?
För några år sedan (tiden går fort) gjorde tidningen Häsfocus (eller vad den nu heter nuförtiden) en jämförelse mellan olika kraftfoderalternativ.
Slutsatsen var att havre bättre motsvarade hästens näringsbehov jämfört med fabriksblandningar.
Jag ger havre som tillägg till hösilage till de hästar som behöver mer än grovfodret.