Ingen samsovning säger SoS

Sol

Trådstartare
Socialstyrelsens rekommendationer förmedlades på nyheterna idag. Spädbarn ska sova på rygg, med napp i egen säng.

Jaha. Så vi som har barn som hellre skriker sig blåa än att ta napp eller sova ensamma i spjälsäng ska behöva må dåligt över detta för att vi samsover med dem?

Jag är inne på mitt andra barn nu. Förra tog napp hur lätt som helst. Den nya blåvägrar. Den förra försökte vi lägga ensam i spjälsäng, han skrek och skrek och skrek. Det spelade ingen roll om vi sövde honom i famnen och la över honom i sängen sedan eller om vi satt med en hand på hans mage. Det gick inte. Ingen sov under de premisserna. Nya bebisen är likadan (hon har dessutom koliktendenser vilket inte direkt gör livet lättare). Nya bebisen sover inte heller på rygg utan vi får nöja oss med sidan och försöka säkra så att hon inte rullar över på mage.

Så nu gör vi alla fel, men vad är alternativet? Ett barn som inte sover utan möjligen får skrika sig till sömns? Som ska somna av utmattning varje kväll snarare än av trötthet och mys? Skulle hon kunna sova ensam i spjälsäng är det dessutom tveksamt om jag skulle orka med nattamningen eftersom jag lider av en depression som i sig inte riktigt förbättras av sömnbrist.

Ibland blir jag matt av myndigheternas "välvilja"...

Sv: Ingen samsovning säger SoS

Fast jag tänker att det väl är bra att de talar om hur man minimerar risken för psd. Som blivande mamma tycker jag det är bra att veta att såhär skapar ni de minsta riskerna som möjligt. Sedan kommer det kanske inte alls att gå, beroende på barnet men då får mani stället försöka skapa den bästa situationen utifrån just mitt barn. Det var ju dessutom professorn som var med i studion noga med att påpeka!

Även om egen säng var det "bästa" kan man ju ta med de riskfaktorer som finns (värme osv) och försöka göra det bästa av samsovning också.

Fast de bestämmer ju inte.

De förmedlar ju bara vad statistiken säger är bäst.

Och jag tycker att många övertolkar tips och råd. Funkar tipsen och råden så är det ju bra. Funkar de inte får man göra på något annat vis. Det är inte svårare än så.

Min dotter har aldrig använt napp men inte gör det mig sur på rekommendationerna. Det var helt enkelt inget som hon var intresserad av.

Jag håller med dig.
Det är så många råd som kommer via olika instanser, tillslut så rekommenderas allt i motsatser i en enda röra.

Jag tror att de flesta föräldrar har en bra magkänsla för sina barns behov.

Jag tror att de flesta föräldrar har en bra magkänsla för sina barns behov.

Det har de alldeles säkert. Problemet är att det kan ta en jäkla tid för föräldrar att våga följa sin egen magkänsla och tyvärr har de ofta BVC mot sig (eftersom de ska hålla sig till SoS rekommendationer).

Jag har vänner som har kämpat till (föräldrars) utmattning för att försöka göra "det allra bästa". Sedan smackar de i ren utmattning ihop dubbelsängen med en barnsäng och samsover och alla problem är lösta. Det är ju synd bara att det ska behöva ta ett halvår innan de nått dit...

*kl*

Men eftersom det är statistiskt säkrare (med tanke på psd) för barn att sova på rygg, med napp, i egen säng (och utanför Sverige även med sovsäck istället för täcke, utan kudde osv) så är det väl bra om föräldrar informeras om det. Självklart blir det extra jobbigt i de fall där man som förälder "tvingas" göra saker som medför en ökad risk för psd men lösningen kan ju knappast vara att inte informera om hur barn sover säkert?

Jag har inte läst statistiken som det baserats på.

Har för mig att det dör 20-25 barn av psd i Sverige varje år. Det har varit en ökning från 12 barn till 25 de senaste 3-4 åren.

Av dessa barn som dör är det 22% (eller var det 12%) som samsovit med en eller två föräldrar. Jag antar att 22% är där man inte hittat någon annan riskfaktor som tex rökning, magläge mm.
Frågan är då hur pass vanlig samsovning är. Är det tex så att 10% samsover så är det en hög andel av dom som dör i psd. Är det däremot 60% som samsover så är det ett helt annat läge.

Napp aktiverar sugreflexen. Det är därför man tror att napp skyddar mot psd. Hur många utav oss som ammat har inte känt sig som en levande napp? Barnet ligger och snuttar vid bröstet 20 h per dygn. I så fall borde det fungera lika bra som en napp men det fungerar bara vid samsovning. Sen är frågan också om undersökningen tar hänsyn till på vilket sätt man har samsovit.

Det finns även andra intressanta frågeställningar som man bara kan få svar på om man ser hur och på vilka punkter statistiken är uppbyggd.

Jag har samsovit med alla mina tre barn och jag skulle göra det igen om jag fick ett fjärde av den enkla anledningen att jag sover mer och bättre vid samsovning. Självklart är alla barn individer men med tanke på att mina tre andra barn har sovit extremt dåligt då de har sovit själva så rent oddsmässigt så pekar det på att även bebis nr fyra skulle sova bättre precis bredvid mig.

Nu är det inte så att jag direkt misstror statistiken utan för jag tror att faran med konstant extremt för lite sömn är större för barnet än att samsova.

(Siffrorna kan vara felaktiga då jag har ett teflonminne men jag tror de stämmer hyfsat. Annars är det bara att korrigera mig)

Senast ändrad:

Ja, tyvärr är det ju så. Det är ju så svårt för en nybliven (förstagångs)förälder att våga lita på sig själv och inte göra det som är bäst enligt rekommendationer från myndigheterna. Vem vill inte göra det som är bäst liksom?
Det gäller ungefär det mesta när det gäller små barn. Från samsovning till flaskmatning.

Håller med. Det är inte alltid lätt.

Bortsett från tydliga risker som magläge, rökning och alkohol är det svårt då många saker inte bara är negativa utan faktiskt också väldigt positiva.

Det är samma sak med att låta barnet sova ute i barnvagnen. Det finns ju risker med det också.

Man får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna.

Jag tycker att i stället för att kort säga "egen säng är bäst" skulle de förklara exakt VAD det är som gör samsovning riskfullt och hur man samsover säkert. Har svårt att tro att t.ex. det sätt vi samsover på just nu skulle innebära nån ökad risk (Pappa har hamnat i bäddsoffan och jag och den lille delar dubbelsängen med varsitt täcke och gott om utrymme. Bara när han ska till att somna ligger jag tätt intill).

Bekymret är väl att man inte vet det (alltså vad som gör samsovningen riskfylld).

Eftersom forskningen inte vet vad som orsakar PSD så kan de enbart fastställa olika statistiska samband. Det är svårt att se samband om det bryts ner i alltför små beståndsdelar ex samsovning i 120 säng, i 160 säng, i 180 säng, med en förälder, med två föräldrar, med två föräldrar o syskon, mellan föräldrarna, mellan vägg och ena föräldern, med egen tunn filt, med eget täcke, med gemensamt täcke...

Fast ska de låta bli att informera om vad statistiken säger bara för att du ska samsova i trygghet? Det handlar ju om rekommendationer,inte lagar. Jag samsov (med pappan i annan säng o andninglarm på barnen) med båda två o skulle göra det om vi fick en trea oxå, men för den skull är jag ju inte sur för att So S rekommenderar annorlunda...

Jaha. Så vi som har barn som hellre skriker sig blåa än att ta napp eller sova ensamma i spjälsäng ska behöva må dåligt över detta för att vi samsover med dem?

Nej, gissningsvis sätter de inte rekommendationer specifikt för att vissa ska må dåligt. Det verkar vara kontraproduktivt. Jag tror de sätter rekommendationer efter statistiskt material över spädbarnsdödlighet.

Det finns spädbarn som gärna sover på rygg i egen säng med napp. Då är det nog bra att föräldrar med sådana barn får reda på att det sättet ger lite mindre risker i statistik på en stor population.

Vore det inte urdumt om Socialstyrelsen visste en massa saker om minskade risker men lät bli att berätta det? Tex alla barn i Sverige sover på mage i föräldrarnas säng, i ett varmt rum, medan föräldrarna röker - samtidigt som socialstyrelsen vet att det ger högre spädbarnsdödlighet? Men de säger ingenting för tänk om någon skulle bli ledsen.

Kort sagt, man gör väl så gott man kan och går det inte så går det inte? Man kanske kan göra en sak -tex låta barnet ligga på sidan i egen säng, eller egen säng, rygg och ingen napp (som vi körde). Eller föräldrarnas säng i ett näste på rygg? Eller egen säng fastbunden i föräldrarnas eller eller. Bara man har kunskap.

Jag tror de får lättare att andas genom näsan med napp? (eller bröst antagligen, men själv skulle jag blivit vansinnig av att vara napp) A tog napp vid tio månader, även ett halvår efter att han hade slutat så letade vi upp en när han var förkyld, då hostade han mindre och andades bättre.

Av dessa barn som dör är det 22% (eller var det 12%) som samsovit med en eller två föräldrar. Jag antar att 22% är där man inte hittat någon annan riskfaktor som tex rökning, magläge mm.
Frågan är då hur pass vanlig samsovning är. Är det tex så att 10% samsover så är det en hög andel av dom som dör i psd. Är det däremot 60% som samsover så är det ett helt annat läge.

Det var 22% om jag minns rätt. Jag tyckte att det lät rätt förvånande, en klar majoritet av barnen som avlidit har ju sovit själva vilket ju egentligen borde tyda på att samsovning skulle kunna skydda barnen om man bara tittar på den siffran?! Så det måste ju vara som du säger, ingen annan riskfaktor (och hur kom det fram att samsovning är just en riskfaktor?).

Till ts;
Vi tog bort sidan på spjälsängen och fäste den vid långsidan av sängen, lätt att kunna dra till sig barnet för att amma eller om det vill somna hud mot hud och sedan kan man skjuta in barnet i sitt eget lilla bo. Kanske det kan vara ett alternativ för er?

Fast ska de låta bli att informera om vad statistiken säger bara för att du ska samsova i trygghet? Det handlar ju om rekommendationer,inte lagar. Jag samsov (med pappan i annan säng o andninglarm på barnen) med båda två o skulle göra det om vi fick en trea oxå, men för den skull är jag ju inte sur för att So S rekommenderar annorlunda...

Självklart ska de informera allmänheten. Samtidigt kan de ju göra som de gjort tidigare nämligen informera om hur man kan samsova "säkert". Samsovning kan ju se väldigt olika ut.

Vi tog bort sidan på spjälsängen och fäste den vid långsidan av sängen, lätt att kunna dra till sig barnet för att amma eller om det vill somna hud mot hud och sedan kan man skjuta in barnet i sitt eget lilla bo. Kanske det kan vara ett alternativ för er?

Det är just den varianten av samsovning vi kör.

Vore det inte urdumt om Socialstyrelsen visste en massa saker om minskade risker men lät bli att berätta det? Tex alla barn i Sverige sover på mage i föräldrarnas säng, i ett varmt rum, medan föräldrarna röker - samtidigt som socialstyrelsen vet att det ger högre spädbarnsdödlighet? Men de säger ingenting för tänk om någon skulle bli ledsen.

Jo, det vore dumt att inte informera men lika dumt är det att vara onyanserad. Tex. vet man att amning minskar risken för PSD och man vet att samsovning gynnar amning.

Joo, fast jag tror att media är usla på att ge nyanserad information.

Antagligen hoppas de att BVC skulle ge nyanserad information och tänker inte på att många där verkar ännu sämre på att nyansera, läsa på, än media (våra var bra iofs).

Men på snabbgoogling samsovning gynnar amning får jag bara upp bloggar och familjeliv. Antar att det förutsätter att man kan liggamma och att folk struntar i amningen om de måste gå upp. Men jag trodde att små barn drack även flaska på natten, nåja.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 515
Senast: Calazirya
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 353
B
Övr. Barn Ja, ni som läste min övertidstråd och peppade mig- TACK :love:, dagen efter kom det igång helt av sig självt :banana:! Som sagt jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 633
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24