Ingen sadel passar!

Sv: Ingen sadel passar!

amergio är testat och den passade tyvärr inte, den åkte fram.
Och du har helt rätt: Welltington var alldeles för smal!

Kortare bossor ska det vara då hon är kort i ryggen. Återkom gärna ikväll när jah lagt ut bilder!

http://www.pixbox.se/pic_show_id16437742.html

Så! här är lite bilder på häst och sadel, så nu är det kanske lättare att se och ge bra tips.
Hon är för tillfället omusklad efter operation, så det måste finnas bra utrymme för stora muskler också ;)
(inga kommentarer om att min häst är otrimmad, tack)

den sadeln är ju för trång så är inte så konstigt att den glider....

hästen ser ganska svängd ut iofs, men om hon höjer ryggen så kan nog bomformen passa bra, men som sagt, du behöver en vidare!

För trång?
Jag kollade den ganska nyligen, eller fick den kollad. Kanske 2-3 månader sen bara.
Men hon kanske breddat sig sedan dess. Jag ska absolut testa ny bredare, och ha ut sadelprovare! :)

Hästarna kan ändra sig jättemycket på 2-3 månader. Jag brukar få byta sadel (märke) under den tiden...

Prova 1-2 stl större.

Ja hon har tydligen gjort det då... Hon har ändrat sig mycket förr när hon var yngre, men nu är hon ändå snart 8 så jag trodde hon var färdig, men ack så fel man kan ha.
Dock har jag inte använt sadeln på drygt en månad(pga operationen), så kanske ryggen och hon kunde växa till sig medan hon vilade.

haha hon kan omöjligt ha 34 i bomvidd, hon känns bara så för liten och för tunn för det. Men så kan det säkert vara.

I'll try, som sagt! :)

Det är oftast bredare än vad man tror ;) Min är 11 och ändrar sig mkt men det beror på de sadlar hon hade innan.

Testa 34 och annars får du väl leta nytt tyvärr...

dom breddar sig ofta under en viloperiod, så det är inte så konstigt. testa en vidare, förhoppningsvis löser det problemet. :)

ja det ska jag absolut göra!
tack för alla råd!

http://www.pixbox.se/pic_show_id16437742.html

Så! här är lite bilder på häst och sadel, så nu är det kanske lättare att se och ge bra tips.
Hon är för tillfället omusklad efter operation, så det måste finnas bra utrymme för stora muskler också ;)
(inga kommentarer om att min häst är otrimmad, tack)

Din häst har en ganska svängd rygg och jag tror att Morris och Nolan är för rak för din häst. Jag gjorde själv misstaget att ha en jätteskön (för mig) morris och nolan (under ca 1 år) på min pålle som har en rygg som liknar din. (Den blev utprovad av sadelspecialst... dock någon som säkert fick bonus på att sälja Morris och nolan) Det resulterade i två "hål" i musklerna ungefär där jag satt pilen på din bild.
16437743%20copy.jpg

Och PS: Jag har fortfarande inte hittat en sadel som passar honom bra... men hans rygg är något mer svängd än din dock.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka