Ingen sadel passar!

G

Garagefynd

Jag blir helt galen! Jag har testat hur många olika märken och modeller som helst och ingen sadel passar.

Den jag har nu är en Morris and Nolan 32 i bomvidd som ligger helt perfekt när hon står stilla. När vi rider åker den fram och lägger sig på bogbladen...
Så jag måste byta sadel igen.

Förut har jag testat Wellington, bla. Elite och prestigesadlar.
Wellington är för rak, prestige åker fram.

Hon behöver ha 32-33 bomvidd för hon är ganska bred, så jag kan inte ta en midre för att den inte ska åka fram.

Har ni några tips om sadlar som är lite "böjda" och som ligger an överallt?

Sv: Ingen sadel passar!

Men jag tror du är ute och seglar lite....om Morris & Nolan ligger bra på ryggen så är din häst rak. Wellington och Prestige är böjda i bommen.

Anledningarna till att din sadel åker fram kan vara väldigt många olika: t ex sadeln är för vid, för smal, hästen har ett dåligt sadelläge osv osv...allt är jättesvårt att bedöma när man inte sett hästen.

Ta flera bilder och lägg ut här, på rygglinje från sidan, ovanifrån, bakifrån utan sadel och sen samma med sadeln. Då är det lättare att få lite hjälp och råd. Sen kan du hoppas på att Diabolical_kitten hittar din tråd...hon är jätteduktig på att råda!:banana:

Utan att veta exakt hur din häst ser ut så kan jag tipsa om Stübben Tristan DL i bomvidd 33,5. Den löste i alla fall mina problem, som påminner väldigt mycket om dina. Min sadel är svagt svängd (ytterst lite) och ligger jättebra på mina runda, bredryggade hästar och ponnyer med små mankar. Praktiskt taget allt annat jag provat (och det är en hel del...) har kasat fram, eller åt alla möjliga håll. Stübben är ju visserligen inte så "modernt" för tillfället, och jag hade själv ganska negativa förutfattade meningar om dem sedan tidigare. Men jag har ändrat mig helt på den fronten och tycker faktiskt att det är en riktigt bra sadel och till ett bra pris dessutom!

Men det är bara att prova och prova, vare sig folk säger att vissa märken kommer att passa eller inte, så prova själv. Avskriv inte sadlar innan de legat på hästen och du har ridit i dem, det är mitt tips! Lycka till med letandet! :D

låter himla konstigt att welligton är för rak om du har en m&n som ligger perfekt, den är mkt rakare än wellington ju!

Min Wellington var rakare än den modellen av m&n jag har nu... w. tryckte på två punkter och inget i mitten vilket gav stora problem, m&n är inte mkt böjd, bara något mera än w.

Jag ska fota lite så fort jag har tid så det blir lättare att ge tips!

jag har provat stubben, den låg bra men det var samtidigt som jag provade m&n som jag trivdes mycket bättre i. Jag får prova igen!

samma fenomen uppstod på min häst, wellington är för rak men M&N passar perfekt. kollad av två olika sadelutprovare och båda hade samma åsikt.

Min Wellington var rakare än den modellen av m&n jag har nu... w. tryckte på två punkter och inget i mitten vilket gav stora problem, m&n är inte mkt böjd, bara något mera än w.

Jag ska fota lite så fort jag har tid så det blir lättare att ge tips!

jag har provat stubben, den låg bra men det var samtidigt som jag provade m&n som jag trivdes mycket bättre i. Jag får prova igen!

Jag skulle tipsa om att testa kieffer. Ju rakare, desto bättre. Om sadeln åker fram på bogbladen kan det bero på att hästen i arbete höjer ryggen (får en rakare rygg) och då ger sadeln en skjuts.

ja, min är också kollad av en sadelutprovare och en equiterapeft som konstaterade samma sak...

men det var det raka som gjorde problemen.. men tack i alla fall :)

har du testat kieffer?
jag har en M&N och en kieffer till min häst och båda ligger prefekt på henne :) visserligen är min kieffer en hoppsadel och M&N är dressyr. men det kanske kan vara värt att testa en.

ja testa kan man alltid, men det låter så konstigt att en rakare sadel skulle funka bättre, när det var en rakare som gjorde problemen.
Men jag får testa!

jag upplever inte min kieffer som rakare än min M&N men det kanske varierar mellan olika modeller. har dock ingen erfarenhet av kieffers dressyrsadlar.

ja testa kan man alltid, men det låter så konstigt att en rakare sadel skulle funka bättre, när det var en rakare som gjorde problemen.
Men jag får testa!

Min sadelutprovare trodde inte heller på Kieffer, men döm om hennes förvåning när den låg bäst, och min häst reste sig 4 gånger högt på bakbenen under Wellington-sadeln...

Men jag fattar fortfarande inte; Prestigen är ordentligt böjd och åker fram. Så varför skulle det raka vara problemet?

eftersom wellington är rak om man jämför med prestige, och av wellington fick hon stora problem i ruggen pga tryck på endast två punkter. Wellington åker inte fram eftersom man kan spänna fast den med den framre stroppen som går upp till bommen (förklarade insatt och erfaren sadelutprovare för mig). Den sitter still även om den inte ligger 100.

Problemet är att hon behöver en bred bomvidd vid manken, men har ett lite dåligt sadelläge så sadeln inte ligger stilla.

Jag får ta hjälp av sadelutprovare igen och testa kieffer helt enkelt

eftersom wellington är rak om man jämför med prestige, och av wellington fick hon stora problem i ruggen pga tryck på endast två punkter.

Hm. Men en rakare sadel torde tryckutjämna bättre än en böjd... Det låter bra skumt.

ja, det var det. Sadeln låg som ett smäck när jag köpte den, men hon växte och bomvidden blev för smal.
Hon fick "kuddar" precis bakom sadeln och vi trodde det var spatt men det visade sig att sadeln bara låg an längst fram och bak och inget alls i mitten.. (Detta konstaterades av känd equiterapeft som behndlar VM-hästar som jag liter på)

Hon är undersökt och röntgad och inget fel finns utan det var sadeln osm hade tryckt fel.
Jag är inte väldigt insatt i sadelbranschen men jag litar på människor som är det..

ja, det var det. Sadeln låg som ett smäck när jag köpte den, men hon växte och bomvidden blev för smal.
Hon fick "kuddar" precis bakom sadeln och vi trodde det var spatt men det visade sig att sadeln bara låg an längst fram och bak och inget alls i mitten.. (Detta konstaterades av känd equiterapeft som behndlar VM-hästar som jag liter på)

Hon är undersökt och röntgad och inget fel finns utan det var sadeln osm hade tryckt fel.
Jag är inte väldigt insatt i sadelbranschen men jag litar på människor som är det..

Oj vad märkligt! Hon är rejält svängd i ryggen, alltså? Eller höjer hon inte ryggen ordentligen vid arbete? Jag tror säkert på din equiterapeut, men allt låter konstigt! Du har ingen bild på hästen? * bara nyfiken*

jag ska fota ikväll när jag tar in dem och hon är lite borstad.
Det är mycket märkligt, ho är inte så böjd i ryggen alls och hon arbetar bra med ryggen nu.

När Welltington skapade problemen märktes det genom att hon sänkte ryggen mer och mer och att nacken blev hög, kort och spänd.

Men som sagt, jag fotar ikväll så är det lättare att se vilken typ av sadel som möjligen skulle passa!

låter som din welligton var för smal tycker jag. dom är inte särskilt breda.

fundera även på om du ska ha en sadel med rundbossor/kortare bossor. amerigo kanske?

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka