Ingen reining i Globen i år

Sv: Ingen reining i Globen i år

Ja, det är vi nog alla överrens om. Men du får skriva det fler gånger om du vill, om det känns bra för dig menar jag...

Med i ridsportförbundet eller inte borde inte ha någon betydelse i sammanhanget. När Western kom in på Globen så var det som WRAS rikschampionat och det innan Reiningen kom med i ridsportförbundet. Islänningarna är inte med i ridsportförbundet och tävlar likväl på Globen.

Shettisgalopp ingår inte heller inom Ridsportförbundet och det tävlas ju inom det på Globenshowen.

Fast det innebär inte god ridning för det.

Jag tyckte att det var superkul att få elitekipage som red islänning. Mycket intressant att få se god ridning på islänningar istället för deras taffliga kadriljövingar. Det var spännade att se hur en bra islänning går. Flygande pass i full harmoni med ryttaren. Men så var det ju landslagseliten som tävlade.

Vissa år har man visat upp hund agility också. Det ingår inte hellr inom Ridsportförbundet.

Jag tycker att om det inte blir reining på Globen så ska man verkligen inte dra dit någon med westernsadel och hatt och sen kalla det westernridning.

Tycker ni att allt inom westerrnidningen är god ridning?

Skulle bra gärna vilja se bilder på såna ekipage i så fall. En barrelracehäst eller en ropinghäst som ser harmonisk ut och går i form.

Det var ju en tråd här tidigare med pleasurehästar som gick rätt uselt. Är det sånt som ska visas upp för den kunniga och kräsna Globenpubliken?

Redan dressyrfolket själva är väldigt duktiga på att såga toppryttarnas insatser på Globen, hur skulle det se ut om vi visade upp barrelrace eller roping som westernridning?

Ni har kanske missat alla Globentrådar på andra forum där man sågar alla toppryttarna?

I alla år så har jag åtminstone försökt att få bekanta att förstå att westernridning inte är som i cowboyfilmerna på tv. Det är inte ryck och slit på stångbett som ska visas upp, då späder vi på engelskfolkets fördomar om westernridning.

Tack för mig, jag la bara in en tråd om att reiningen var inställd och sen urartar det hela fullkomligt. Trist. Vi westernryttare håller verkligen på att dela upp oss till döds. Femtioelva olika föreningar som ska ha sina egna mästerskap och sina egna regler. Förstår att det blir förvirrat för utomstående när det finns så många olika föreningar.

alazzi skrev:
Trist. Vi westernryttare håller verkligen på att dela upp oss till döds.

Tycker du då att det blir bättre av att du anser att reining är det enda som räknas som ridning inom Westernridningen (i sällskap med Western riding och Versitale horse) och det enda som borde visas upp? Har plockat lite citat från dig, som jag tycker att du kanske borde tänka över:

alazzi skrev:
"Citat:
Ursprungligen postat av Kickis
Fnyser lite åt att pleasure och hunter inte är ridklasser.. vad är de då i sånna fall?? "

Alazzis svar: Klart att det är ridklasser men jag skulle skämmas ihjäl mig om det var det som kom till Globen istället.

Och sedan har väl inte all reining som visats på Globen varit av så hög klass, har den det? Det har blivit bättre, men inte fan har det varit bra jämt. Är det inte dags att visa att det finns fler grenar att erbjuda inom Westernridningen? Inte bara cirkel höger, cirkel vänster, rivstopp osv. :angel:

alazzi skrev:
Det var ju en tråd här tidigare med pleasurehästar som gick rätt uselt. Är det sånt som ska visas upp för den kunniga och kräsna Globenpubliken?

Då får man väl ta dom pleasureekipage som går bra! :idea:

alazzi skrev:
Roping är ju skittrist att titta på...Vi ska väl visa upp ridklasser?!
Barrelrace faller bort av samma skäl.
Jag tycker det är kul med kosseklasser men återigen, vi ska väl visa upp ridning?

Ridning, mer utbildning, ridkonst osv. Återigen - tror du att det är bara att hoppa upp och styra? Jag tror nog att de flesta som håller på med Timed Events och boskapsklasser också har lärt sig rida och därmed utbildat sina hästar, men vad vet jag, jag kanske har heeelt fel... :smirk: :angel:

alazzi skrev:
Nej, det enda som jag tycker är vettigt att visa upp är ju reining eftersom det tillhör ridsportförbundet.

Ja, och? Så Reining är det enda som är värt att visa upp för att det "tillhör ridsportsförbundet". Om jag inte har helt fel så hölls det uppvisningar i Reining redan innan "det tillhör ridsportsförbundet", så det kan ju knappast vara ett sådant stort problem... :smirk:

alazzi skrev:
Ja, jag tycker att roping kanske inte visar någon ridkonst på hög nivå.
Ja, jag tycker inte att barrelrace visar någon ridkonst på hög nivå.

Host host... :angel:

alazzi skrev:
Femtioelva olika föreningar som ska ha sina egna mästerskap och sina egna regler.

Och jag som trodde vi var en bit på väg med ett gemensamt SM? :smirk: Men det kanske du inte har hört talas om? :angel:

Som avslutning kan jag tillägga att den gren som jag helst skulle vilja se i Globen är Versitale horse. Den innehåller ju lite av varje och visar att Westernridningen inte bara består av reining. Och jag kan svara på en gång: Nej, jag hatar inte reining. :smirk:

Allmännt inlägg:
Nåja, det kan vara god ridning även om hästarna inte går i form. Vad som är rätt form är ju heller inte nån absolut sanning. God ridning i tex. rooping borde väl vara att ekipaget kommer iväg snabbt, focuserar på dummyn, fångar få kort tid, stannar och ryggar/sträcker upp. God ridning är svårt att definiera.
Men jag tycker att vad vi än ska visa på Globen så ska vi visa det bästa av det vi har. Att bara visa reining känns lite fjuttigt och är inte SÅ mycket att se för den oinvigde. Ett lite axplock av olika grenar tycker jag kan va kul, men som sagt, utfört av duktiga ryttare på duktiga hästar. Önska kan man ju alltid!

Hej, en "engelsk-ryttare" här som fullständigt håller med Alazzi.
Nu har jag förvisso en period ridit western också men jag har alltid tyckt att just Pleasure är en otroligt ful gren. Hästarna släpar sig fram i spånet med nosen i backen och är så bogtunga så de nästan vurpar. Det känns inte som nåt som är speciellt svårt att uppnå, sådär går liksom hästar som inte är skolade, som inte kan nåt annat.
Så visa inte upp det som westernridning i globen om ni vill behålla ansiktet inför resten av ridvärlden.
Trail kräver klart lite träning men är också sånt som nästan vem som helst kan göra, det är inget direkt jättesvårt och kräver inga atletiska insatser = alltså har jag lite svårt att se det som en sport. Men det är klart kul att utöva och väldigt roligt att titta på!
Barrel race och liknande är bara lekar till häst enligt mig. Frågan är om lekar är vad man vill ska representera westernridning för hästsverige.
Trist, att det inte blir någon reining däremot, hur kan EN människa lyckas fördärva för SÅ MÅNGA??

Ja frågan är ju hur det gagnar reiningen i Sverige att man gnabbas och tjabbas så att den tillslut försvinner från Globen?

Inte speciellt troligt att lyckats med det själv och eftersom jag känner henne så är det inte speciellt troligt heller. Det ligger nog mer bakom än bara en person i det här fallet.... :crazy:

/Carina :eek:

Dreamer skrev:
Så visa inte upp det som westernridning i globen om ni vill behålla ansiktet inför resten av ridvärlden.

Egentligen förstår jag inte ens varför vi ska behöva "försvara" våran ridstil? Att hoppning förekommer i Globen borde ju vara ett tydligt tecken på att ridskicklighet, ridkonst osv inte är något som helst krav! Där styr man mot hindren så fort man kan, slår med spöt och låter hästarna äta x antal kg havre om dagen så att de springer fortare... :smirk:

Och för att inte tala om rollküren som förekommer på dressyrbanorna! :eek: :crazy:

Innan någon får en hjärtattack så kan jag väl säga att det här är en oerhört förenklad bild av hoppningen och dressyren, precis som den bilden av Pleasure som Dreamer målar upp. Det finns både bra och dålig ridning inom alla grenar!

Dreamer skrev:
Trail kräver klart lite träning men är också sånt som nästan vem som helst kan göra, det är inget direkt jättesvårt och kräver inga atletiska insatser = alltså har jag lite svårt att se det som en sport. Men det är klart kul att utöva och väldigt roligt att titta på!

Då har du tittat på för låg nivå, för Trail på högre nivåer är SVÅRT! :crazy: Där kan man verkligen snacka atletiska insatser när det gäller att vända i små utrymmen, kunna bedöma avstånd över bommar, att hålla ett jämnt tempo och få en så lydig häst som möjligt. Att man dessutom bara får rida på en hand gör ju saken mycket svårare och mer avancerat! Att "vem som helst" kan komma på en lättare tävling och få ett klart godkänt resultat är väl inte någon nyhet direkt. Ska man visa Trail så ska man självklart visa BRA Trail dvs. ta in folk från utlandet (precis så som man gör i reiningen) och därmed svåra mönster och banor.

Dreamer skrev:
Trist, att det inte blir någon reining däremot, hur kan EN människa lyckas fördärva för SÅ MÅNGA??

Håller med fullständigt! Det är så onödigt...

Som sagt var, det är knappast en person som har så stor makt. Det ligger nog mer än så bakom det hela.... :smirk:

/Carina :eek:

Skulle vilja se dig försöka dig på att rida en svår trailbana...

Sen håller jag med om att Pleasure kanske inte är den gren man ska visa upp då den är väldigt svår att förstå för den som inte är insatt, men som sagt så finns det MÅNGA intressanta grenar innom westernridningen och varför inte visa lite olika grenar? Westernridningen är så mycket mer än bara reining.

Jag antar utmaningen! Om du under samma tid utbildar en häst från noll till Grand Prix.
Jag har digitalkamera både stillbilds och film, så bara säg till när du vill börja.
Du får ta vilken svår trailbana som helst, men det måste vara genomförbart (inget be hästen klättra uppför en lodrät vägg på en stege typ.)

Vad är det man ska förstå inom Pleasure? *nyfiken*
De jag har pratat med som själva håller på med western säger ju själva att det inte är en av de svårare grenarna..? Att det mest går ut på att sitta och le mot domarna och se glad och nöjd ut...

Nä, det är inte så att just ni måste inte försvara er ridstil.
ALLA hästmänniskor oavsett inriktning, som tävlar, representerar deras inriktning inför alla de som inte tillhör den inriktningen.
Spelar ingen roll om det handlar om hoppning dressyr eller vad som helst.
Då vill man normalt ta fram det allra bästa och svåraste att visa upp. En tävling är ju en uppvisning också, och då vill man ju visa upp sånt som är svårt.

Jag tror dig att trail kan vara svårt. Men jag tror inte man kan jämföra med svår klass dressyr. Jag rider gärna trail med min häst för jag tycker det är ett otroligt bra komplement till "styrketräningen" men det går liksom inte att jämföra....

Dreamer skrev:
De jag har pratat med som själva håller på med western säger ju själva att det inte är en av de svårare grenarna..? Att det mest går ut på att sitta och le mot domarna och se glad och nöjd ut...

Det jag tycker beskriver Pleasure ganska bra är "det är den lättaste grenen att delta i men den svåraste att vinna"...

Dreamer skrev:
En tävling är ju en uppvisning

Yes, och därför vore det trevligt att någon gång kunna visa upp något annat än reining! :crazy: Jag framhåller återigen att Versitale vore en bra gren att visa upp, den är ju en mix av det mesta...

Dreamer skrev:
Jag tror dig att trail kan vara svårt. Men jag tror inte man kan jämföra med svår klass dressyr.

Varför måste man jämföra? :crazy: Sitter du och jämför shettisgaloppen och svårklasshoppningen också? Trail vs. svår klass dressyr - det är inte samma ridstil och samma mål överhuvudtaget, så jag nöjer mig med att konstatera att båda kräver avancerad ridning! I svårklassdressyren använder man ju dessutom två händer, utbildar med hjälptyglar, har skarpt bett (kandar innebär väl dessutom två bett i munnen samtidigt?) och spö. I Trailen rider du på skarpt bett men med en hand...

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 749
Senast: Lillefrun
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka