ingen "ork" i galpoppen!

C

chokladmuffins

:)Hej.

Jag rider en 4-årig ponny som sedan ska bli ridskole-ponny.
För ca 2 månader sen var hon halt och stog i ca 3 veckor. Nu har jag börjat rida henne igen. Skrittade henne nästan hela första veckan och nu har jag börja rida henne som vanligt (3-4 veckor efter jag började skritta henne.) Det går mkt bra i traven där hon orkar sammla sig och trampa uder med bakbenen allt som det ska.:love:
Problemet nu är att hon inte orkar galoppera, efter ca 4 varv på volten är hon jätte trött och vill inte fortsätta. :confused:

Vad ska jag göra för att hon ska ha mer ork i galoppen?
Det känns ju som om hon borde orka eftersom hon är så villg i traven.

Hoppas ni kan hjälpa mig...

Tack på förhand:)

Sv: ingen "ork" i galpoppen!

Jag är inte allvetande men jag tror det har att göra med att hon inte har galopperat på så länge och då har "tappat" lite av galoppmusklerna. Tänk dig själv om du vore häcklöpare som kommer tillbaka efter en skada. Att springa är inte så jobbigt men när du börjar hoppa häckarna blir det jobbigare eftersom man inte använder samma muskler. Men ju mer du tränar upp dem desto lättare kommer det att bli.

Lycka till :)

Jag är inte allvetande men jag tror det har att göra med att hon inte har galopperat på så länge och då har "tappat" lite av galoppmusklerna. Tänk dig själv om du vore häcklöpare som kommer tillbaka efter en skada. Att springa är inte så jobbigt men när du börjar hoppa häckarna blir det jobbigare eftersom man inte använder samma muskler. Men ju mer du tränar upp dem desto lättare kommer det att bli.

Lycka till :)

Jaa dt kan stämma. :idea:
Men hur ska jag få henne o bygga upp musklerna igen? Ska jag galopera mkt då elr?

Tack en än gång. :)

Eftersom att hästen stårr har den nog tappat lite muskler, prova att galoppera på fyrkants spåret i lätt sits och låt henne(honom?) komma i sin egen takt, det är ju jobbigare att galoppera på böjt spår än på rakt ;) Att rida up och kantra (träna kondition) är också ett bra alternativ, ta det försiktigt bara om hästen inte var i kondition :) Lycka till med pållen :D

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom att hästen stårr har den nog tappat lite muskler, prova att galoppera på fyrkants spåret i lätt sits och låt henne(honom?) komma i sin egen takt, det är ju jobbigare att galoppera på böjt spår än på rakt ;) Att rida up och kantra (träna kondition) är också ett bra alternativ, ta det försiktigt bara om hästen inte var i kondition :) Lycka till med pållen :D

Tack så mkt för tippset. :idea:

Chokladmuffins

genom kantring bygger hästen upp muskler som den redan har, det ska få hästen att sänka nacken o börja arbeta med ryggen vilket är mkt bra. men för att hästen ska orka sätta under sig ordäntligt tkr jag det är bäst ,med övergångar, det tvingar hästen att sättaunder sig ordäntligt. mitt tips är att fatta gallopp i varje hörn gallopera sen ca 10 m o sen en ny galloppfattning. när ni kommit en bit på väg kan du börja fatta gallopp från skritten. och sedan ur ryggning. övergångar ger oxå hästen frammåtbjudning, se till så han regerar direkt från dina hjälper : )

men det är inte bara genom galloppjobb man får en trevlig gallopp. ryggning o klättring är enormt bra för de muskler tex.

Lycka till.

genom kantring bygger hästen upp muskler som den redan har, det ska få hästen att sänka nacken o börja arbeta med ryggen vilket är mkt bra. men för att hästen ska orka sätta under sig ordäntligt tkr jag det är bäst ,med övergångar, det tvingar hästen att sättaunder sig ordäntligt. mitt tips är att fatta gallopp i varje hörn gallopera sen ca 10 m o sen en ny galloppfattning. när ni kommit en bit på väg kan du börja fatta gallopp från skritten. och sedan ur ryggning. övergångar ger oxå hästen frammåtbjudning, se till så han regerar direkt från dina hjälper : )

men det är inte bara genom galloppjobb man får en trevlig gallopp. ryggning o klättring är enormt bra för de muskler tex.

Lycka till.

Okej. dette måste tränas. :d Tack för tippset. :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 693
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 730
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 454
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden