Ingen mask enl träckprov!! När ska man avmaska??

N

Nellis

Låter jättekonstigt...men jag undrar:

Har fått svar på träckprov = O EPG.
Så nu vid betessläpp behöver jag alltså inte maska av.
Hästarna kommer första halva sommaren gå på helt nytt bete (osmittat) så när ska jag maska NÄSTA gång??

Hade Bimectin förra året.
Är det OK att använda Bimectin eller dylikt i år också, och maska hästarna efter 12 veckor på det nya betet?
Eller ska jag använda banminth eller dylikt maskmedel och maska efter 4 veckor på betet??

Hästarna i fråga är 9 resp. 17 år.....

Hade inte tänkt skicka in nåt nytt träckprov under sommaren, utan avvaktar med detta.

Om hästarna är rena nu och går ut på rent bete blir de ju inte återsmittade, så då behöver du ju inte avmaska alls i år. Kolla med träckprov nästa vår igen!

Jamen de går ju bara halva sommaren på det rena betet.....

När de sen flyttar till nästa bete (som har betats förra sommaren + helgerna under vintern och några veckor nu på våren) så bör jag väl maska?? Eller???

OK, i så fall avmaskar du när de går in från det smittade betet, du behöver inte avmaska INNAN, utan du ska få bort smittan som de tuggar i sig i den smittade hagen.

Oerhört logiskt!!
Ibland får man bara hjärnstillestånd!!
Tack!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 407
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar