Ingen koeff på gångarter+framåtbjudning i FEI program?

Rumpnissen

Trådstartare
Vad tycker ni om ändringarna om att det är keoff 1 på gångarter och framåtbjudning i alla internationella program? (Ponny, häst, junior, YR)

Jag tycker det är bra att det inte keoff på gångarterna men kan tycka att det är märkligt att inte framåtbjudning belönas. Är det problemet med att domarna har svårt att skilja på framåtbjudning och spändhet man vill dölja? Eller tycker man bara att hästarna inte behöver vara så elastiska?

Jag hade tyckt att det uppläget är mer logiskt i lätta klasser, upp till MSV A till exempel (även ponny, junior och YR). Men de bästa i världen måste väll ändå kunna belönas för elasticitet och stora register i gången? Visst är lösgjordhet och ryttaren viktigast men ändå. Sen undrar jag också varför Sverige inte tagit efter redan i år och infört det i samtliga svenska program? Eller man kanske inte kunde enas, vilket är förståeligt :angel:.

En följd blir ju att om man gör en liten skitmiss i programmet får det större effekter, jämnhet belönas mindre.

Hur tänker ni?

Sv: Ingen keoff på gångarter+framåtbjudning i FEI program?

Jag tycker det ska bli superspännande att se vad detta kommer att få för utslag! jag rider på S:t George/Int1 nivå sedan några år tillbaka och det går bra, men jag har inte en häst med de gångarter och utstrålning som krävs för att hävda sig på nationell/elittävling(hur bra tekniska svårigheter vi än visar upp). Det är rätt så ofta man ser ekipage som har mycket missar men endå kommer upp i höga % för att de har fina gångarter som väger upp på det allmänna intrycket.

Jag hoppas att det nya systemet kommer att gynna oss som har mera "normala" hästar så det inte kommer att skilja så väldigt mycket till dem med en häst med stora gångarter.

Som sagt ska bli spännande att se utslaget i första starten nästa år!

Tycker också att det är lite märkligt att de även plockat bort *2 på framåtbjudning, man hoppas ju verkligen att domarna ska kunna skilja på en häst med bra bjudning och en som bara tar sig framåt i stora steg men som släppt bjudningen. Dock har jag känslan, efter ganska många år i dessa klasser, att det finns de domare som inte gör det. De som tror att lätthet är "sprättiga framben" när de inte kan se att även en häst som inte har de största frambens/knärörelserna kan vara lätt i framdelen. ( då får man bara en 6:a på framåtbjudningen). Vilket också gör rätt stora skillnader i poäng/%

Jag tycker det är väldigt positivt att det kommer en ändring, som öppnar upp (förhoppningsvis, vi har ju inte sett nåt resultat än) ännu mera och bjuder in ännu flera utövare som får motivation att kämpa och hänga kvar och tävla, utan att känna att man är chanslös mot "eliten".

Ja det här kanske mest vart en massa svammel, hoppas det går att utläsa min mening iaf :D

Framåtbjudning bör belönas!

På tal om gångarter så kan jag undra vad det är man ska eftersträva. Rena gångarter eller spex? rena gångarter och spex? bara spex? Jag har upplevt att det finns delade meningar. Spex uppfattas ibland som om att hästen "vill visa upp sig"...

Förhoppningsvis vill man premiera ridskicklighet mer än stor plånbok.
Tillägg:
För oss som numera sitter på läktaren blir det nog lättare att gissa rangordning på ekipagen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka