Ingen framåtbjudning på ridbana

S

Sandran

Jag har ett stort problem.
Min häst en underbar 17årig valack, går knappt att rida på ridbanan.
Det är så att man knappt får igång honom i trav..
känns som att han tänker bakåt väldigt mkt..! Man tappar motovationen att rida då han är så. Dessutom hjälper inte framåtdrivande hjälper nåt... :/
Så vi är mest i skogen på grund av det, och där är han pigg och glad.

Nån som har samma problem??
Hur och vad ska man göra? :(
 
Sv: Ingen framåtbjudning på ridbana

Hästen har väl inte så bra erfarenheter från ridbanan, är förmodligen uttråkad. Jag red en häst under några år, som när jag började rida honom var likadan.

Det jag gjorde var att försöka göra arbetet på ridbanan roligt. Hoppa lite, variera etc. Men det viktigaste tänk framåt, strunta i formen. Raca, busa och spring fort i galoppen. Ta tillbaka igen, dra ett race osv.

Jag tycker i alla fall att framåtbjudningen i detta läget är det viktigaste, formen kommer efter bjudningen. Försök och hitta hästens gnista!
 
Sv: Ingen framåtbjudning på ridbana

Precis så var min häst förut. Jättepigg och glad ute, men när man kom till paddocken så gick det bara segt och tungrott. Började då att träna dressyren ute och bara göra roliga lätta saker i paddocken; markträna, träna barbacka, lite slalom o.s.v.

Det man oftast nog gör fel är att man håller på för länge, korta roliga stunder till att börja med och inte för ofta. Nu är det inga problem längre för oss, ingen skillnad på han om man är ute eller i paddocken. Dressyrtränar i paddocken 2 dagar i veckan max 30 min. Håller man på längre blir det för jobbigt för han, så vi kör på kvalité framför kvantitet.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 519
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp