Ingen botten??

ameo

Trådstartare
Moderator
Mitt digivande hblsto står för tillfället i strikt boxvila, pga att fölet är opererat (X-bent, se tråd på hästvård) och det enda jag kan sysselsätta dem med är ju mat. Så de har i det närmaste fri tillgång till hö (ha inte hunnit analysera, men det är skördat en vecka före midsommar så det har ju bra värden i alla fall). De får 3 balar hö/dygn, en bal/utfodring, balarna väger mellan 7-10 kg ungefär och de hinner äta tomt mellan gångerna. :crazy: Utöver detta får hon ca 4 kg kraftfoder (Havre + Krafft Pluss Grön + Lusern + Soja + Betfor) fördelat på 3 ggr/dag.
Fölet är 1 månad gammalt, så han äter ju inte särskilt stora mängder, även om han petar i sig litegrann.
Så min fråga är HUR sjutton kan en häst hinna peta i sig SÅ stora mängder grovfoder/dygn?

Sv: Ingen botten??

Har de inget annat för sig så verkar de kunna äta hejdlöst vissa individer. Min UNGHÄST (arab) åt på boxvila 30 kg hösilage/dag utan problem.. (hon var i D_ponnystorlek). Hennes mor, som var ett matvrak av rang, också D-ponnyarab, åt utan minsta problem 20 kg hö/dag när hon gav di och de stod inne heldygn (pga boxvila för fölet, och fölis åt inte ett strå då).

fast jag fattar inte riktigt heller var de gör AV maten. Å andra sidan, iaf mina sket som elefanter under den här tiden så jag misstänker det gick en hel del mest 'rakt igenom'?

Di givande ston är de som har störst enerigbehov. Tror att det är som mest de första 3 månaderna. Min står inne några timmar på natten och äter då utan problem upp 10 kg hö (och då står hon inne kanske 6 timmar din står ju inne 24 timmar). Dessutom så står hon på halm och får några fräsha (hur sjutton stavas det?) kakor halm tillsammans med höt och ca ett kilo kraftfoder. På dagen så gör hon inget annat än äter gräs (mycket bete).
Var glad att hon orkar äta så mycket. Tycker det ser så tråkigt ut med magra fölston.

Kan du se om operationen har varit framgångsrik än? Min föddes också lite x-bent men det försvann efter några dagar. För det var väl din som var x-bent (minnet är bra men kort)?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Nog vet jag att de har stooort energi- och framförallt proteinbehov vid digivning. :crazy:
Men man ska ju också komma ihåg att underhållsbehovet är uträknat på att de ändå rör sig LITE i hagen några timmar varje dag.

Damen, som normalt är väldigt lättfödd, äter alltså 20-25 kg BRA hö/dygn + 1,5 kg Krafft Pluss Grön, 1,2 kg havre, 1,2 kg lusern, 450 g soja och 1/4 kg betfor (torrvikt).
OM jag gissar på att höet innehåller ca 8 MJ och 60 g smbrp (inte alls orealistiskt på det höet) så får hon alltså i sig drygt 200 MJ och nästan 1900 g smbrp...
Och hästskrället är TUNN!!! :eek: :eek:

Hästars matsmältning fungerar inte som vår som vi gärna jämför med. Utan hästar har en liten magsäck och om dom får fri tillgång och äter hela tiden passerar bara maten fortare ut genom tarmarna. Det är förklaringen både till hur hon kan äta så mycket och till att man i normlfallet ska dela utfodringen på många mindre mål.

Digivande ston är ju precis som en soptunna. De sväljer allt. Av de 10 kg som hon får nu under kvällen brukade hon alltid lämna lite. Nu är det helt dammsuget och med tanke på allt gräset som hon äter under dagen (mycket bra bete) så hamnar hon säkert på ännu högre siffror än din som "bara" har 25 kg hö. Kan mycket väl tänka mig att matlusten är hormonelt betingat. Sen så skrev du att hon var tunn i så fall är det ju bara bra att hon "äter som en häst". Om du vill få upp henne i lite hull så kan du ju alltid prova att lia lite gräs (en 20-25 kg) till henne. Det finns inget som är så bra som färskt gräs för att få en häst att gå upp i hull fort.

Men som sagt matlusten har säkert en hel del att göra med hormoner för i normala fall brukar det vara ganska så svårt att få i en häst 25 kg hö även om det säker finns ett och annat matvrak som säkert skulle kunna äta det dubbla :D.

Till Masse:
Jag trodde att det just var meningen att hästar alltid skall ha mat i magen. Alltså att de aldrig blir hungriga i och med att deras magsyra alltid droppar. Är det inte därför man har fri tillgång till hö?

Mvh

Undrande Tora

Hej
mitt sto står också i box pga att hingst fölet har opererat magen i tisdags. Hon äter konstant och tar det slut i boxen så slår hon med hoven i marken för att få mer. Jag utfodrar också ca 3-4 ggr om dagen med massor av hö. De har bara stått inne sen i tisdags men stoet är redan väldigt rastlös, men men det är 2 veckor kvar i box :( så det är bara att hålla ut.
Hoppas att eran lille blir bra i benen nu efter operationen.
LINDA

Det är inte lätt när hästarna måste stå inne. Det verkar som om de äter dubbelt så mycket som annars. Mitt föl åt kraftfoder redan vid en veckas ålder. Att ditt sto börjar falla ur formen kan vara att hon inte rör sig så mycket, och det kan du inte göra så mycket åt nu tyvärr. Men kolla hur mycket fölet verkligen äter om du kan, och kanske du snart kan ta dem ut på en promenad.... Hoppas det går bra för din fölis :banana:

inget konstigt med att hon fortfarande är tunn. allt utöver underhållsbehov omvandlas till mjölk. men fålen blir rund o god! när h*n börjar äta "riktig" mat oxå, så ska du se att h*n blir som en boll!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur