Ingen bjudning alls!

sassymaddan

Trådstartare
I helgen var jag i vetlanda för att tävla DM i hoppning.

Hästen går igenom vet.besiktningen som vanligt.

Jag rider fram, hon går som en PÄRLA på backen, när jag börjar hoppa verkar hon lite lite motsträvig..
På banan bjöd hon inte på ett enda hinder..

Första klassen
tio meter innan hinder nr två drar hon ut åt höger, ställer sig rakt upp o går nästan över..(brukar stegra sig´när hon inte får som hon vill) så hon har inte ont i ryggen eller ngt. får ju då en vägran men får över henne o vi kommer över d andra hinderna men jag får verkligen rida för o komma över..den andra vägringen kommer på 6,,,visserligen en vattenmatta men jag kommer över den sen...

andra klassen
känns likadan på framridningen, men hoppar bättre..
kommer till fyran då jag har fått trycka över hästen även i denna klassen, hästen nitar o jag flyger av rätt i hindret,,,

helgen innan var hästen hur fins som helst...två felfri rundor med placering i 130

va faan kan d ha varit med hästen??? :confused: :confused: :confused: :confused:

:(

Sv: Ingen bjudning alls!

En skada kan komma på 5 minuter i hagen så att hon var fin helgen innan talar tyvärr ännu mer för att något är fel. Kan räcka med en liten sträckning i en ryggmuskel så känns det inte så skönt att hoppa mer. Det är oftast de minsta skadorna som är lömskast eftersom man inte hittar dem så lätt dock ger de ofta sådana här resultat. Hade det varit min häst som vänt på detta vis och rätt vad det är tydligt visat att hon inte ville (när hon brukar vilja) så hade jag tackat för mig utgått och lastat in hästen och kört hem och i lugn och ro försökt hitta var felet satt innan jag ger mig på hoppning igen, har man otur så är det början på något stort som bara förvärras av att man fortsätter.

Håller med Gylle helt och fullt, men vill tillägga att det börjar bli höst nu, och en del hästar är mkt känsliga vid päls sättningen...

Vår gamla welsh hingst var i princip inte "hoppbar" två veckor om året, päls sättning/fällningsperioderna...

resten av åren var han en riktig hopp-kanon...

hej hallo!
var också på dm i vetlanda!
hade aldrig tävlat på gräs innan o förmodligen inte henry heller...
han har ALDRIG stannat innan (möjligtvis sprungit vid sidan om :D )
men nu kom vi knappt över första hindrena... bjudningen var också lika med 0 och han som brukar va lite stark... nä kände inte igen honom alls....
red du 120 klassen innan juniorernas dm??
Det var bland det svåraste jag nånsin varit med om! relaterade avstånd banan igenom!
min tränare tyckte gräset var långt och halt, det kan ju ha bidragit till att hästarna inte vågade riktigt..

Om det är en skada, borde det inte märkas på framridning/hoppning också då?

Bara en liten fundering, jag tänkte på det innan jag också.

Jag hade nog åkt i väg till en veterinär och fått hästen kollad. Om den normalt sätt inte gör så.
Min häst hade gått som en klocka hela säsongen och helt plötsligt på en tävling så ville han bara inte. Han stannar aldrig annars nu vägra han ut sig på tredje hindret. Åkte i väg med honom till min tyska veterinär och mycke riktigt så va han inte ok. Hovledsinflammation båda fram. Nu är han frisk igen och går åter som en klocka! :)

Tyvärr är det inte alltid det gör det, av någon anledning så visar sällan hästarna att något är fel förrän de är inne på banan. Kan bero på att en rutinerad häst vet att på framhoppningen hoppar man bara ett hinder i taget men på banan vet den att det bara kommer fler och fler hinder. Ett hinder kanske den står ut med smärtan på nästa blir det värre för att sedan göra så in i helvete ont när det tredjehindret i rad kommer tex. Sedan är det ofta olika underlag på bana och framhoppning. Av annat inlägg ovan framgick att tävlingen var på gräs, var framhoppningen också på gräs ? Eller var den på grus (vilket ju är mkt skonsammare iom att det blir mer svikt).
Även när framhoppningen är på gräs så blir det snabbt uppridet vid hinderna = mjukare än inne på banan.
Kan ta som skräckexempel min ena häst, hoppade bra på framhoppningen för att sedan inne på banan (140cm) hoppa konstigt flackt utan rygg rev flera av hinderna i början på banan så jag anade oråd utgick och åkte hem. Han hade en FRAKTUR i bäckenbenet men lik förbaskat så var han bussig och försökte hoppa över hinderna ändå (och gick galant igenom vetbes). Så sedan dess är jag mkt observant på avvikande beteende på mina hästar och avbryter genast en pågående runda om något känns fel. Nu tror jag naturligtvis inte att det är något så allvarligt med din häst men en sträckning/vrickning (eller en begynnande kot/hovledsinflammation) kan det mkt väl vara.

Hur halvtaskigt det än var så är ett ridhus underlag mkt mjukare för hästen än gräs. Så då talar det ännu mer för att hästen hade ont någonstans när den väl skulle hoppa på det mkt stummare gräset.

japp jag red klassen innan 120 dm..

=)=)

hörde att det var fler som sa att gräset kunde verkligen påverka!!

det är bara det att hästen har ett häftigt humör o ena stunden så kan hon göra en sak o den andra kan hon leva jävulen!!!

hon är verkligen ett sto som kan få jävulen o blekna... :devil:

visserligen kan det vara att d va i slutet av brunsten oxå...finns så många faktorer som kan spela in...

jag tror inte att hästen har ont någonstans med tankte på att hon kändes otroligt fin ända sen onsdagen då jag hopptränade...

antagligen ville hon inte...men nu skrevs det ju att det även var andra hästar som gjorde det.. :bump:

nu har hästen bara varit ute o gåtts med sen i lördags...
blir det inte bättre med hoppandet är det självklart jag ska kolla upp det..

allt för min häst!!

det är ju det att jag inte har tävlat mycket.
var i mörbylånga i slutet av juli sen ett uppehåll tills den 2 september o sen dm den 10...
sen ska jag till jönköping den 8-9 oktober....så så trött kan hon inte vara...

ska du till jönköping?? yeeaha jag med (eller a jag står ju där :p )
vad heter du och din häst? så kan jag kolla in dej hehe :D

Lovisa Josefsson på son of diamonds *ain't no privacy here hehe* :D
jag ska rida 110 120 på fredagen, sen ska min tränare rida 125+130+125 på honom....
vilka klasser ska du rida?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 639
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 268
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2