Ingen bakbensaktivitet!

L

lolouice

Jag rider en f.d travare, när jag rider dressyr med honom så lyckas jag inte få med bakbenen, framförallt i galoppen. Det känns som om att han lyfter frambenen väldigt högt medans bakbenen släntar efter, han var svårt att svänga i kurvorna och jag tror att det är för att bakbenen inte hänger med, och jag är ursäker på att det är pga min egen ridning..

Jag vill gärna ha tips på hur jag ska få upp bakbensaktiviteten hos honom, jag håller just nu på att förbättra min sits och är väldigt tacksam för svar.

Mvh Louice :bump:

Sv: Ingen bakbensaktivitet!

Låter som om hästen inte har någon ordentlig galopptakt bak utan "traloppar" bak d.v.s har travtakten kvar i bakbenen. Då brukar dom få höga benlyft fram. När dom gör såhär brukar galoppen bli mycket "bekväm" och fyrtaktig

jag har inte haft såna problem med min travare men har också haft lite oaktiverad bakben så jag har tränat mycket över galoppbommar och studs. Galoppfattningar från balanserad trav, galoppera några steg, sakta av och hästen i balans igen och ny fattning

fattningar tar mycket mer och dom får med sig bakbenen mera än om du galopperar längre sträckor

i traven skulle jag också rekomendera mycket bomarbete för att träna upp styrkan

Hur länge är hästen riden?

Jo! det är precis så det känns. Den är bekväm och han traloppar som du säger. Jag red över bommar idag, men det visade sig att han är skiträdd för dem, han är inte alls hoppad eller riden över bommar. Dock så gick det mycket bra i slutet och han tyckte att det var riktigt kul sen när han märkte att det inte var farligt.

Han är arton år och har varit ridhäst i tio år nu, så att det är ju ett tag om man säger så. Jag har börjat i skritt, och skrittar väldigt länge och samlar honom en del... sedan kan man gå upp i traven när han hittat takten som han också har lite svårt att hitta (vad beror det på?)

Jag ska absolut prova med bommar!, så att han får lyfta och komma igång lite med bakkärran. Det känns nästan som om att han lutar bakåt och jag har provat med ökningar, men ridhuset är för litet, eller snarare att jag inte lyckas så bra med att balansera honom tillräckligt i hörnen.

ska prova som du säger tack!
mer tips?
/Louice

lolouice skrev:
Jo! det är precis så det känns. Den är bekväm och han traloppar som du säger. Jag red över bommar idag, men det visade sig att han är skiträdd för dem, han är inte alls hoppad eller riden över bommar. Dock så gick det mycket bra i slutet och han tyckte att det var riktigt kul sen när han märkte att det inte var farligt.

Han är arton år och har varit ridhäst i tio år nu, så att det är ju ett tag om man säger så. Jag har börjat i skritt, och skrittar väldigt länge och samlar honom en del... sedan kan man gå upp i traven när han hittat takten som han också har lite svårt att hitta (vad beror det på?)

Jag ska absolut prova med bommar!, så att han får lyfta och komma igång lite med bakkärran. Det känns nästan som om att han lutar bakåt och jag har provat med ökningar, men ridhuset är för litet, eller snarare att jag inte lyckas så bra med att balansera honom tillräckligt i hörnen.

ska prova som du säger tack!
mer tips?
/Louice

Vissa travare är inte byggda för "bra" bakbens-aktivitet" tyvärr! Hur länge har du haft/ridit hästen? Hur långt är han utbildad? riden i 10år... då borde han kunna en hel del!?! Har du tillgång till instruktör? Bommar är ett självklart måste... bara att öva, öva, och öva....

Montéryttare: Jag har ridit honom ca 6 ggr totalt varav tre dressyr och då var en av dem provridningen. Jag vet att jag inte ridit honom så länge men jag känner verkligen att han har noll bakbensaktivitet. Så det kan alltså bero på hästen också?

Okej, han är faktiskt aldrig hoppad (endast några få ggr) och jag vet inte om det kan vara bidragande, vi började med bommar igår och arbetar oss frammåt utifrån det.

Finns det mer tips att öva fram hästens bakbensaktivitet på? tex klättring? handlar det om att han kanske behöver mer muskler eller att jag helt enkelt gör något tokigt?

Tack =D

lolouice skrev:
Montéryttare: Jag har ridit honom ca 6 ggr totalt varav tre dressyr och då var en av dem provridningen. Jag vet att jag inte ridit honom så länge men jag känner verkligen att han har noll bakbensaktivitet. Så det kan alltså bero på hästen också?

Okej, han är faktiskt aldrig hoppad (endast några få ggr) och jag vet inte om det kan vara bidragande, vi började med bommar igår och arbetar oss frammåt utifrån det.

Finns det mer tips att öva fram hästens bakbensaktivitet på? tex klättring? handlar det om att han kanske behöver mer muskler eller att jag helt enkelt gör något tokigt?

Tack =D

Klättring är altid bra för hästens muskler o framförallt i skritt... träna i backar så kommer den få mera muskler, o kanske orka bära sig mera o få bättre bakbensaktivitet..

Håller med. Sen så brukar en 18 år gammal travare vara ganska så stel och stapplig i gången, iaf dom jag sett... Så det första du bör göra är att kolla upp att det inte är stelhet eller smärta i tex ryggen som gör att han inte kan galoppera. Om allt är okej så är det bara att träna, mkt lösgörande och många fattningar. Tror tyvärr det kan bli svårt att lära om, ifall det är så att han fått lov att "gallopera" på det sättet i 10 år.

Jo, okej. men jag ska iallafall prova. För han är ju faktiskt lite stel att böja också, det kanske kan vara något annat som spökar då.

Kan det vara någonting som jag gör fel? tex för hård i handen eller att jag inte driver tillräckligt mycket?

/Louice

lolouice skrev:
Jo, okej. men jag ska iallafall prova. För han är ju faktiskt lite stel att böja också, det kanske kan vara något annat som spökar då.

Kan det vara någonting som jag gör fel? tex för hård i handen eller att jag inte driver tillräckligt mycket?

/Louice

Du kan juh iaf stretcha(?) efter varje ridpass för att tänja ut musklerna... gör de både bak o fram. Kna få han lite smidigare.
prova att fatta galoppen i ett hörn... Travaren jag red fick oftast konstig galopp på raksträckor, men bättre galopp i hörnen...

Sen försök hålla han i samlad trav i fattningen. en dressyrtränare sa förut till mig när jag red travaren, att lätta på innertygeln,dock inte mycket (glömmer alltid va som är ytter o inner :D ) O gör förhållningar på ytter, den närmast staketet samtidigt som du fattar galoppen. Tänk på att även i galoppen göra halvhalter, då måste han börja samla ihop bakbenen. sen Kan du alltid träna på cavelleti i tex på en volt, då måste ahn börja lyfta bakbenen... Börja först med en eller två bommar.

hoppas de hjälpte lite..

//emelie

Okej. jag ska verkligen prova det här med bommar och se om det blir bättre. Men hur stretchar man bak/framben då? det har jag ingen aning om.

Har också ett annat problem som jag tror är direkt komplat till detta, om man tar i tyglen, oavsett om man leder eller bara gör en förhållning så lägger han ibland huvudet på sne och drar antingen åt andra hållet eller frammåt åt samma håll. När jag upptäkte det så tänkte jag att han kanske hade ont i munnen eller att jag var för hård i handen. Jag provade att ge mycket eftergift men samtidigt ha stödet kvar.. det blev bra och han slutade. Men jag vill gärna veta exagt vad det beror på? är jag för hård eller kan han ha ont i munnen eller någon annan stans i kroppen?

=D tack för alla hitills bra svar. :banana:

lolouice skrev:
Okej. jag ska verkligen prova det här med bommar och se om det blir bättre. Men hur stretchar man bak/framben då? det har jag ingen aning om.

Har också ett annat problem som jag tror är direkt komplat till detta, om man tar i tyglen, oavsett om man leder eller bara gör en förhållning så lägger han ibland huvudet på sne och drar antingen åt andra hållet eller frammåt åt samma håll. När jag upptäkte det så tänkte jag att han kanske hade ont i munnen eller att jag var för hård i handen. Jag provade att ge mycket eftergift men samtidigt ha stödet kvar.. det blev bra och han slutade. Men jag vill gärna veta exagt vad det beror på? är jag för hård eller kan han ha ont i munnen eller någon annan stans i kroppen?

=D tack för alla hitills bra svar. :banana:

Skickar med en sida med övningar o bilder.. jätte bra sida
http://www.netterlov.se/equiterapi/stretching.htm

där ser du hur man stretchar de olika delarna på hästens kropp..

Vi hade en sådan häst, och de visade sig att bettet som den hösten hade var inte anpassat för hans mun, alltså han föröskte fly från bettet, de behöver inte betyda att han har ont, men mest att de är obehagligt.
Sen kan de hända att du är hård i handen, de är VÄLDIGT svårt att avgöra om man inte sett dig rida.. tänk på att sitta emd en stilla hand och när du leder inte leda ner mot knäet, utan mera mot magen (svårt o förklara när jag inte sitter på en häst), sen gör inte överdrivna förhållningar elelr ledande tygeltag, UTAN när du gör en förhållning vinkla tummen bara lite frammåt, men va fortfarande mjuk. När du gör ledande tygel tag KAN du dra handen bara några centimeter utåt o göra som en förhållning, pröva o göra mycket mjukgörande saker när du rider fram... De som han kan dårå.

men läs på sidan så får du tips på hur du strechar.
Har du flera frågor så forsätt skriva elelr PM:a.. Van vid travare o deras "problem"....

//emelie

Ja, det är ju svårt att bedömma en ryttare utifrån vad han/hon säger. Jag har också funderat på om jag är hård i handen.

Ska läsa igenom det och prova mig fram. =D.

/Louice

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 179
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 015
Senast: Lycan
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 546
Senast: Stekspaden
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka