Ingen aptit – magsår?

fia-lisa

Trådstartare
Min dam har sedan några veckor tappat mer och mer intresse för ensilaget för att nu i helgen helt rata ensilage i boxen – äter bara lunchen ute. Eftersom större delen av hennes foderstat är ensilage (1 kg kraftfoder om dagen) får hon alltså i dagsläget i sig väldigt lite mat/energi.

Det började med att vi fick en ny omgång ensilage som hästen blev lite lös i magen på. Hon är dock väldigt känslig i magen varför jag inte såg det som så allvarligt till att börja med. Nu börjar jag dock fundera på om det kan vara magsår då hon visar upp följande symptom:

*Lös avföring
*Pruttar ”jäst”
*Har hört henne gnissla tänder i boxen
*Känslig om magen (= känslig/irriterad mot högerskänkeln – har dock gått över sedan ett par veckor)
*Äter inte. Igår testade jag att lägga ensilaget i hönät och då började hon äta men hade i morse lämnat kvar hälften.

Dock har hon varit otroligt pigg och glad hela hösten. Samarbetsvillig och riktigt, riktigt trevlig. Det har gått framåt väldigt mycket i höst träningsmässigt. Hon har också verkat trivas i stallet, är glad och med, vill gärna kela. Hon går ute med kompis hela dagarna och står i litet, lugnt stall. Hon äter som sagt mest ensilage (12 kg) och endast 1 kg kraft. Det blev värre när vi ökade ensilagegivan med 1 kg och tog bort 0,5 kg kraft då hon var som en krutdurk på 1,5 kg kraft.

Hon är fortfarande en glad häst. Pigg i hagen och när man rider, men har de senaste dagarna blivit lite hängig när hon står i boxen. De första dagarna hon började lämna ensilage kvar från natt och morgonfodring hade hon rivit runt i boxen något vansinnigt men visade inga symptom på kolik under dagen (- lättare kolikanfall?) Hon har ingen feber.

Har ni några idéer om vad det kan vara? Om hon nu skulle ha magsår, vad kommer det sig av?

Åker och hämtar hö ikväll samt tänkte köra en B-vitamin kur. Väntar på att veterinären ska höra av sig. Vad mer ska/kan jag göra?

Sv: Ingen aptit – magsår?

Kom förresten på att hon tidigare i höstas hade vattenhink (ingen fungerande vattenkopp). Sedan vattenkoppen lagades har vattenhinken tagits ur boxen då hon är en mästare på att välta ut den. Dessutom har det ju den senaste perioden varit kalla dagar när vattnet i hagen har frusit. Kan det vara vätskebrist?

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: Ray
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30