Ingen ansvarig för ridhusraset

Sv: Ingen ansvarig för ridhusraset

Men det verkar ju konstigt,hur resonerar men då?
Om muttrar är dåligt åtdragna och det saknas mutterbrickor borde väl företaget som byggt ridhuset bli ansvariga för ett dåligt utfört arbete??

Tycker uppriktigt synd om alla ridungdommar i Uddevalla och medlemarna i klubben. Nöthult är den enda ridklubben i Uddevalla som är tillgänglig för de som inte har egen häst. Helt otroligt med tanke på den storlek Uddevalla stad är av. Klubben har dessutom en ganska omfattande handikappsverksamhet som inte kan ersättas på annat vis.

Ridhuset som rasade var inte det bästa och lite litet och en stad av den storleken borde verkligen ha en riktig anläggning. Ännu finns inget nytt ridhus i sikte utan allt de fått inför vintern är en bättre lampa till paddocken och eventuellt ett tält. De har redan tappat medlemmar p.g.a raset och får de inget nytt ridhus så lär nog fler gå över till grannkommunernas klubbar ( Färgelanda och Munkedal). Kommuner som är pytte-pyttesmå i jämförelse med Uddevalla men som har fantastiska anläggningar.

Tycker att Uddevalla kommun skulle skämmas lite över hur de åtsidosätter tjejerna och deras hobby och inte ha en enda ridanläggning som är tillgänglig för alla.

Sen måste jag ge Birgitta och Kent med personal som driver Nöthult hatten av :bow: för det enorma arbete som de gör för alla ungdommar. På 80-talet brann hela stallet med hästar ner och de slet för att komma tillbaka. Nu detta. Lite medvind från kommunens sida är verkligen på sin plats.

Mvh Voff

Finns det inga ridskolehästar kvar i andra ridhuset i Uddevalla? ja det ena är ju privatägt vid Gustafsberg, men det andra (Holmens) ?

Det är också privatägt så vitt jag vet sen flera år tillbaka. Valde för några år sen att sluta på ridskolan här och då var Uddevalla närmaste stället och Nöthult det enda som tog emot elever. Då har jag ändå ridit i 25 år. Så kan man inte rida shettisarna på Emaus så får man hitta ett annat intresse.

Googlade Holméns för jag blev lite nyfiken på vad de pysslade med och där drivs hästuppfödning samt inackorderingsverksamhet. :)

Konstigt att man inte frågade sig varför ingen skottade taket? Är det en bortglömd konst?
I flera fall i vintras så stängde man lokaler p g av rasrisk, men skottade ändå inte utan lät byggnaden kollapsa. :grin:

LIA

LIA...Om jag minns rätt så var detta tak det första att rasa i sverige. Det var precis i början av dessa snöfall och det var inte många som hade börjat skotta tak ännu. Taket måste ha varit väldigt klen för ser man på bilderna så är det inga direkta mängder på taket.

Klubben har blivit friat ifrån den ansvarsbiten så det lär ju betyda att taket var väldigt klent och att det inte ens var rimligt att det skulle rasa av snön. Hade någon gått upp på detta tak hade det nog inte bara varit en häst som strykit med :(

Firmor som skottade tak var överbelastyade förra vintern. Det var många tak i kö trots att de jobbade allt de kunde. Det är inte alla tak man kan/får gå upp och skotta själv. Är det t.ex. en komunägd byggnad ska kommunens gubbar alt den firma kommunen anlitar skotta taket. Och de hade som sagt fullt upp.

Vet inte hur det var i Uddevalla, men på östra sidan fanns ordentligt med snö i februari, och nog tror jag att tak redan då rasat in. Vet att vi och flera andra skottat tak så dags.

Men om det är som du uppfattar det, så är det komplett obegripligt att ingen bedöms som ansvarig. För undermåligt bygge alltså.
Hur kan ett tak rasa, för att några muttrar är lösa och en bricka saknas? Hur är den konstruktionen?

LIA

Firmor som skottade tak var överbelastyade förra vintern. Det var många tak i kö trots att de jobbade allt de kunde. Det är inte alla tak man kan/får gå upp och skotta själv. Är det t.ex. en komunägd byggnad ska kommunens gubbar alt den firma kommunen anlitar skotta taket. Och de hade som sagt fullt upp.
Nja, så var nog inte verkligheten. För det första blev inte alla tak överbelastade över en natt. För det andra finns i varenda (antar jag) kommun anställd personal som är kapabel att gå upp på taken. För det tredje finns det säkra sätt att skotta av taken succesivt. För det fjärde var många av de kolappsade taken privatägda. För det fjärde rasade många av taken långt efter det vi hade skottat våra tak. Man tog helt enkelt inte tag i det.

I flera fall vet jag att man fick vatten/frysskador p g av att snön och därefter smältvatten tagit sig in i husen. Hade man skottat hade dom problemen inte uppstått.

LIA

Jag bor nära Uddevalla och har ridit på klubben. Det har rapporterats flitigt i tidningen Bohusläningen om den här affären så man har ju velat följa med utvecklingen på historien. Enligt det senaste som kom nu i samband med beslutet kunde man läsa att det var felet med bultarna och brickrona som orsakade raset. De skulle vara för dåligt åtskruvade. Byggslarv kan tyckas och konstruktionsfel.

Men tydligen så kan man inte skuldbelägga någon för man vet inte exakt VEM som skruvade i jusst de där lösa bultarna och man måste bevisa att personen i fråga visste vad h*ns slarv skulle innebära.

Detta enligt Bohuslänningens senaste artikel.

Men åter igen så är det lika tragiskt som raset att kommunen (som ägde byggnaden men klubben hyr den) nu lämnar klubben helt ute i kylan.

Östkusten fick sin snö tidigare, minns när man satt och tittade på kaoset på tv dagarna innan det kom hit. Uddevalla ligger i den zoon som brukar anses som rätt snöfri. Som sagt titta på bilden på det rasade ridhuset så ser du att det är ingen jättemängd med snö precis. 2 dm torr snö kanske.

Jag tror det är rätt att ingen hålls ansvarig. Konstruktionsfelet var gammalt och gick inte att spåra och snön kom med total överaskning. Viktigast nu är att klubben får ett nytt ridhus. Vilket komunen säger att de vill ge men pengar finns inte.

Vi får hålla tummarna för Uddevallas ridungdommar. :)

Hur gammalt var huset?

I äldre byggnader av typ ridhus, sporthallar m fl, där konstruktionerna inte är solida som i boningshus, finns det inga krav på underhåll och kontroller?

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 109
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Idag invigs Uddevalla ridklubbs nya ridhus, fyra och ett halvt år efter att snömassor gjorde så taket på det gamla ridhuset rasade. ...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Bohusläningen) Nu har kommunen blivit färdig med sin kartläggning av ridanläggningar. Fem stycken anses vara inriktade på...
Svar
0
· Visningar
633
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SR Väst) , , En saknad mutterbricka tros vara orsaken till att det snötyngda taket på Nöthults ridhus i Uddevalla rasade i februari...
Svar
0
· Visningar
494
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25