ingefära och gurkmeja till pålagringar (atros)

T

truls

Skall fatta mig kort.
Har en 4 årig kallblodsdam med pålagringar i kronbensleden. Hon står på sjukhage(lite större än box).

Jag har tidigare dosserat lite med gurkmeja ca 2 msk om dagen för att det är bra mot pålagringar. ( vet inte hur man jag är i en sån sits att jag provar allt). Denna behandling har pågott från slutet av november till årsshiftet.

Nu har min mamma läst att ingefär skall vara bra mot atros (pålagringar) att det var testat på grisar med goda resultat. I texten min mamma läste stod det också att det skulle vara bra för leder, smärtlindrande och antiinflamatoriskt. Vi har nu införskaffat torkat ingefära i pulver form. Skall börja med det imorgon ca 2 msk.

Vad tycker ni? komentarer, är det bra eller dåligt? Ni med erfarenhet eller råd skriv gärna.

tusen tack marianne

Sv: ingefära och gurkmeja till pålagringar (atros)

Nyponpulver,glukosamin,djävulsklo ska vara efektivt vid artros.

Min nordis har också artros,fasst hon är äldre än din,gammeltanten fyller hela 18 i år!

tack för ditt svar.:)

Först var jag lite orolig om hon skulle äta det men det gör hon.
Jag gör så att jag ger varannan dag med ingefära och varannan dag med gurkmeja. Detta blandar jag med betfor, lite miniral och kraft gund.

min häst har fått diagnosen artros och jag har gett honom gurkmeja och ingefära, men det märks ingen skillnad när han inte får det. han har iofs sina besvär bara en viss period om året, kanske gör mer nytta om det är besvär mer hela tiden.

Jag vet inte så mycket om huskurer av olika slag. Gurkmeja ska ju enl vetenskap fungera som antiinflammatorika och därmed lindra besvären vid artros, men i vilken form man ska ge det vet jag inte.

Personligen hade jag använt mig av ett preparat med glukosamin + ev gurkmeja som enligt studier har visat sig vara effektivt. Kanske dyrare, men pulver som inte har effekt är inte heller priseffektiva.

Djävulsklo har samma verkningsmekanism som NSAID, t ex butta, Metacam och Finadyne. Om hästen redan står på sådan medicinering och du tillsätter djävulsklo kommer alltså en överdosering att ske och riskerna för negativa biverkningar att öka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka