Inga vovvar i Reykravik?

J

JennyK

Ja, det fick jag höra idag att det är förbjudet med hundar i Islands huvudstad. Stämmer det verkligen?? :confused:

Sv: Inga vovvar i Reykravik?

Eh? Hvor leste du det? Jeg bodde i Reykjavík i fjor, og traff stadig på hunder.

Bevis 1

Bevis 2

Du kan ikke *se* at det er i Reykjavík, men jeg lover at det er det. Bildene er tatt i mars i år.

Forøvrig har rådmannen i en kommune her i Norge foreslått en grense på én hund per husholdning, fordi det kommer inn så mange klager på hunder...

Ja, det är förbjudet men man kan få undantag om man ansöker om det. Egentligen innebär det bara att man måste registrera sin hund och betala "hundskatt". På landet på Island behöver man inte registrera sin hund däremot och inte betala någon avgift.

Mist skrev:
Ja, det är förbjudet men man kan få undantag om man ansöker om det. Egentligen innebär det bara att man måste registrera sin hund och betala "hundskatt". På landet på Island behöver man inte registrera sin hund däremot och inte betala någon avgift.

Då kan man inte säga att det är förbjudet. Bara att det är bestämelser/krav på att få ha hund inne i stan. :smirk:

Okej! :bow: (Nu skrattar dom åt mig här hemma för att jag inte trodde på dom utan var tvungen att fråga här på Buke! :p :D )

Håller med om att det är urfånigt att säga att det är förbjudet när det inte är det, men det är bara en direktöversättning från det isländska regelverket, dvs det står i reglerna att det är förbjudet att ha hund men att man kan få undantag. I Hveragerði (ett litet samhälle på södra Island) har man ganska nyligen förbjudit kattinnehav, men det är samma sak där att man kan få undantag från regeln, dock inte flera än två om man inte föder upp (ras)katter.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 927
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 217
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar