Ingå i stallhyra?

Sv: Ingå i stallhyra?

Går inte att bortse från var i landet man bor. Vart jag bor nu får man ganska mycket service och foder för runt 2000 kr. Medan det i sthlms området knappt räcker för att betala kallhyra. Kan ta lie expempel:

I gamla stallet betalade jag 1800:-/mån och då ingick morgon och kvällsfodring 5 dagar i veckan, utsläpp 5 dagar i veckan, nytt stall med stor box, obegränsat med ensilage/havre/halm. Spolspilta med varmvatten,bra förvaring. Nytt stort ridhus, utebana,ridslinga! Dåliga hagar men resten jättebra(östergötland)

Nu betalar jag 2500:-/mån för ungefär samma standard och service. Div nybyggt stall med mycket goda förvaringsutrymmen. Fast här ingår insläpp också i priset och det ingår "normalt" med mat, 3 spånbalar i månaden. Mycket bra hagar med valmöjlighet att ha hästen i liten eller stor hage, själv eller med andra. Påfyllnad av vatten ute i hagen. Möjlighet till sommarbete. (östergötland)

Nya stallet går på 3000:-/mån med helinackordering. Nytt ridhus, mockning, täckesbyte, halm, ensilage och färdigfoder i obegränsad mängd. Fodringar 5 ggr per dag under vinterhalvåret, annars 4 ggr. (skåne)

Senast ändrad:

För denna summan fick jag,
Box

Ridhus
Skrittmaskin
Sommar och vinterhagar
Cykelavstånd till stor stad i mellansverige.

Är det någon som kan ge mig ett hum om x:en i följande så ska jag berätta vad det borde kosta.
  • Utsläpp x min/dag och häst
  • Insläpp x min/dag och häst
  • Utfodring -"-
  • Mockning -"-
  • Täckesbyten -"-
  • Övrig tid för drift min/dag och häst (målning reparationer städning osv) Övrig tid blir naturligtvis lite flummigt.
1,3 kg hö/100kg häst och dygn tycker jag mig ha läst
x kg hösilage /100 kg häst
x kg strö/häst och dygn (vad kostar strö egentligen) Så kan jag använda mig av programmet jag inte får göra reklam för här :)

Det är verkligen svårt att få folk att fatta vad det egentligen kostar att ha gård. Jag ska börja hyra ut några stallplatser och ha medryttarskap mm och efter en koll på vad ställen runt omkring mig tar (nu menar jag inga "svart" pengar) så måste jag nog lägga mig på 1500 + moms. Då ingår boxplats, grovfoder, spån, utsläpp och insläpp alla vardagar, mockning alla vardagar, täckesservice, ridbana, 2km till litet ridhus, plats i uppvärmd selkammare och en friggebod med kyl/frys, micro och garderob.
Nu kan jag köpa hyftsat billigt grovfoder, ger aldrig så mycket som 2 kronor och spån köper jag från sågen, spånbalar är ju djävulskt dyrt. Men det ska ju skattas på det lilla som blir kvar också! Stallar man upp "svart" så är det ju helt andra saker.

Eftersom ingen svarade på min fråga så gissar jag lite

* Utsläpp 5 min/dag och häst
* Insläpp 5 min/dag och häst
* Utfodring 5 min/dag och häst
* Mockning 5 min/dag och häst
* Täckesbyten 5 min/dag och häst
* Övrig tid för drift min/dag och häst (målning reparationer städning osv) Övrig tid blir naturligtvis lite flummigt men låt oss säga 5 timmar/häst.

8 kg hö a 2.50kr/kg/dag
50 kg strö/häst och månad gissade på att det kostar 1 kr/kg

Om man då räknar på en normal lön 20 000 kr/mån ger det för detta.
3312.50 kr / häst och månad
Sedan tillkommer kallhyran som ska inkludera reparationer/underhåll/el/räntor osv.
Den kan skilja stort över landet men 1000 kr kallhyra -> 4312.50 kr/månad i detta exempel.

Jisses så billiga vi e då =/ Vi tar 1800 kr å då ingår

In och utsläpp alla dagar
Täckesbyten
Mockning mån-fredag
Fri tillgång på hö
spån/torv eller halm
2 fodringar/dag
Sommarbete på gården
Fina ridvägar.
Ridbana
Parkering för transport.
Bra sadelkammare

Jajamensan, ren sponsring :).
Personligen tycker jag att man ska ta vad det kostar med rimlig lön för arbetet.
För att få ner kostnaden så kan det ju vara lämpligt att dela på arbetet.
Tiderna är ju bara gissningar från mig då jag varken har häst eller stall.
Jag gör bara hästmat jag och för 2.50/kg (inkl moms) går det knappt runt med gödning/diesel/plöjning/såning/reparationer/osv.

Där jag bor så kan man få en boxplats, hö, halm, kornkross, betfor, relativt stora hagar (kanske inget toppenbete sommartid), tillgång till ridbana som kanske inte heller är i toppskick.

In och utsläpp alla dagar men kanske ett rullande schema helger, lite olika.

Jag betalar hälften för allt detta men då hjälper jag till lite mer, även vardagar:)
Inte centralt utan bil och körkort krävs ska kanske tilläggas;)

Det beror helt på om man odlar sitt eget foder eller om man köper in foder när man hyr ut en plats för 2000.
Vi hyr ut boxplatser för 2400 och då ingår 1 torvbal/ vecka, 10 kg hösilage, 3 kg korn/havre, betfor, mineraler, in och utsläpp, lunchfodring och täckesbyten.
Vi köper in vårat foder vilket gör att vi tjänar ca 300 kr per boxhäst i månaden då fodret är så dyrt.
Jag anser att vi har mycket billig hyra med tanke på vad som ingår i priset.
2000 spänn är ingenting för en boxplats om allt foder och alla fodringar ska ingå..

Kl
jag får hösilage 6 kg .mer får köpas in av en själv.Havre max 3 kg ,kli ,betfor och mineraler.Fodring 3 gr/d alla dagar i veckan och halm.Alla hjälps åt at ta in halm i augusti. Box , hage och ridhus ca 16X32 m + ridbana ute med gummiflis och dålig belysning, en del hinder finns.kostnad 1700kr, utsläpp kostar 200kr vardagar ,intag och helger in och utsläpp schemalagt på de inackorderade.Ca 1,5 mil från malmö ,ridväg till skogen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här skymtade förbi i mitt FB flöde...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 705
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 496
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
955
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka