Inga fästingar

M

marina w

Hör hela tiden folk prata om att de har så mycket fästingar på sina hästar men jag har inte under alla år jag haft häst haft några problem. Förra sommaren tog jag en på mina två hästar medans hundarna är fulla av fästingar jämt. Men jag har som sagt haft flera olika hästar och ingen har fått några direkta fästingar. Undrar vad detta kan bero på. Jag har även bott på två olika ställen men inte märkt nån skillnad. Hur mycket fästingar får ni andra på era hästar? Skulle väl aldrig ha skrivit detta för nu kommer de väl få massvis bara för det:(
 
Sv: Inga fästingar

Samma här, jag har de sista 6 åren (så länge vi bott här extremt fästingtätt område) hittat en enda fästing på ett ungsto under ganachen för just 6 år sedan.
Dock är de nog klurigare än så de små fantygen då hingsten som vi inte hittat en enda fästing på visade sig ha Borelia nu innan kollar alla noga varje dag så jag fattar inte hur jag missat någon på honom. Dock fick jag tipset att de små rackarna kan gömma sig nere i svansbotten där de inte är så lätta att känna, så denna sommaren blir det även svansbesiktning.
Antalet fästingar tror jag mkt beror på hur hagarna ser ut, vi slår tex våra hagar och tar hö innan hästarna släpps alltså är gräset inte så högt, dessutom har de inga träd eller buskage inne i hagarna bara i staketgränsen.
 
Sv: Inga fästingar

Lite samma här så det kan ju vara därför. Nåja det e ju inget negativt:smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp