Information om Quintero?

Sv: Information om Quintero?

kl

Är det möjligen någon som har en avkomma till Quintero härinne, eller som sett någon?

En Quinteroson blev andra reservsegrare i Holstein i dag såg jag, danskfödd.

Jag kollade hos ASVH, men där fanns ingen avkomma registrerad, kanske det finns någon registrerad i annat förbund här i Sverige? Kul om någon vet någon.

Här är i alla fall en bild på mitt stoföl f. 7/4 e. Quintero-Alcatraz, hämtad i Tyskland för 2 veckor sedan och ännu så länge registrerad i Holstein, men jag ska registrera henne i ASVH också.

29751968.jpg

Parentes, men vilket fint föl du köpt!! Är det den som varit tillsalu på pferdebörse på Holsteiner Verbands sida? Stammen låter bekant. Ska bli spännande att se henne i framtiden!!

Tack, jag behövde en kompis till mitt stoföl;)

Jag vet inte om hon varit till salu på pferdebörse, en tysk bekant letade upp henne åt mig, hon stod i Tornesch. Jag hämtade henne lite på vinst och förlust, litade på bekanten i Tyskland, och än så länge är jag väldigt nöjd med henne. Hon verkar vara hyfsat korrekt i benen, hon är snäll att hantera och hon går bra ihop med mitt stoföl. Överraskande nog verkar hon ha väldigt bra trav för att vara holsteiner, så det är ett oväntat plus, galoppen är bra, men det var mer väntat.

Jag tänkte på vad Quintero gör i dag när jag såg Rolf-Göran på Casall, jag har inte hört något om honom på ett tag. Någon som vet?

Nu blir det extra roligt att se WC finalen:) Hoppas att ekipaget har kunnat bibehålla den superform de haft den senaste tiden!

Ingen har löst licens på honom om det är det du menar, jag tror att hans meriter skulle räcka till ett OK från ASVH annars;)

Min åring är den enda ASVH registrerade avkomman efter honom i Sverige, men det kan ju finnas flera i Sverige som inte är dubbelregistrerade.

Ingen har löst licens på honom om det är det du menar, jag tror att hans meriter skulle räcka till ett OK från ASVH annars;)

Både Quintero och Casall la Silla är Vernbandshensgte i Holsteiner Verband. De håller ofta hårt i sina hingstar och upplåter dem inte till kreti och pleti.
Här kan man se vad som gäller för Casall, kopierat från Holsteiner Verbands hemsida:

Bedingungen zum Zuchteinsatz von Casall La Silla
1. Zugelassen für den oben angeführten Hengst sind 2010 nur alle in das Zuchtbuch I für Stuten des Verbandes der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. eingetragenen Zuchtstuten, die im Eigentum von Mitgliedern des Verbandes der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. stehen!
Davon ausgeschlossen sind die in das Zuchtbuch II und in das Vorbuch bzw. Vorbuch II eingetragenen Stuten.

Kan inte se att Quintero omfattas av liknande restriktioner, men det betyder inte att det skulle gå att få licens på honom i Sverige, inte pga av ASVH, utan troligen pga av Holsteiner Verbands restriktioner. Jag är lite förvånad över att Caretino finns på fryst som spermaimport i Sverige, han är en av hingstarna som har flest specialbestämmelser för att få användas med färskvara.

Tänk vilket hallå det skulle bli om ASVH krävde att uppfödarna skulle behöva vara medlemmar för att få använda hingstarna!!!
Nu är ju en stor skillnad att Holsteiner Verband äger många av de förnämsta hingstarna själva, och kan sätta sina egna regler, helt klart en guld sits!

Shit skoltyskan var inte den bästa här kände jag. Men om man är medlem i detta förbund då får man använda dessa hingstars sperma? De har inte restriktioner som t.ex tortillas att ens sto måste bli utvald?

Dom har en drös med krav på allt möjligt,tex att stoet ska vara en holsteiner,på vissa hingstar måste du ha använt en nygk ung hingst för att få tillgång till någon "superhingst" mm mm

OK, jag trodde bara att det var de hingstarna som räknades upp som restriktionshingstar som Holsteiner förbundet var restriktiva med att släppa iväg sperma från till andra förbund, men det är fler än dessa då.

theJohanna, fler exempel på restriktioner är att för att använda Caretino, Cassini I och Corrado I är att det är krav på att stoet ska ha haft föl 2009 eller 2010. För Diarado måste stoet 2009 ha varit betäckt med antingen en fullblodshingst gdk i Holstein eller en Holsteinerhingst som är 3, 4 eller 5 år gammal.

Wow så mycket regler. Så mycket enklare när man bara åker till stationen och berättar vilken sperma man vill ha. ;)

kl

Tidningen Sport Horse Breeding har rankat de 25 bästa stofamiljerna i hoppning i världen, resultatet presenteras även i tidningen Show Jumping. Quantum, som är pappa till Quintero tillhör Holsteiner stofamilj 18b1, och det är den stofamilj som nu ligger 1:a i världsrankingen i hoppning nu. Quinteros morfar Chamonix tillhör Holsteiner stofamilj 18a2 som ligger på plats 13 i rankingen. Av de 25 högst rankade stofamiljerna i hoppning så är det 14 från Holstein, 6 från KWPN och 5 från SF.

Sedan gjorde jag även en koll på ASVH på min Quinteroavkommas möderne och då visar det sig att Leuthen I´s mamma Fascha nog är mormorsmor till mitt sto. För det kan väl inte finnas två Fascha med precis samma stam, eller? Det står inga siffror på henne i ASVH, men min hästs Fascha har DE321210465803 i passet, så om någon har ett tyskt register att kolla i skulle det vara intressant att veta.

Info Jahrbuch Zucht om Leuthens mor

Fascha
Lebensnummer: DE 321210465869

Name Zucht:Fascha
Geburts- / Zuchtjahr:1969
Farbe: Dunkelbraun
Rasse:Holsteiner

Jag blir inte klok på detta riktigt. Nu har jag kollat på paardenfokken och där har Fascha samma nummer som i mitt pass när hon står som Leuthens mor.

Det blev ännu roligare nu om det är rätt på paardenfokken eftersom Rascha, som är min hästs mormor, lämnat fyra avkommor. Förutom mamman till min som gått 1,30 m, ett hauptstutbuchsto och två avkommor e. Cantus som gått 1,60 m hoppning.
Jag vet att det blev lite OT nu, men det verkar lite konstigt med siffrorna på Leuthens mor, och ju mer man kollar desto fler "roliga" släktingar hittar man tydligen;)

Info Jahrbuch Zucht 2008

Rascha Lebensnummer: DE 321210018179

Geburts- / Zuchtjahr: 1979
Farbe: unbekannt
Rasse: Holsteiner

e. Fabulus DE 321210385363
u. Fascha DE 321210465869

Rascha ska ha 4 tävlande avkommor i Tyskland, en är nämnd vid namn:

Lebensnummer: DE 321210310293
Name Sport: Hera-Alina e.Alcatraz
Name Zucht: Vorr.
Geburts- / Zuchtjahr: 1993
Farbe: Braun
Rasse: Holsteiner
Pferdeart: Turnierpferd
Züchter: Seeland, Hans Hermann
Besitzer Sport: Peter-Fehmel, Nadine

Har som bäst 3 placeringar i MSV hoppning, men tävlar nu bara i lätta klasser.

Sedan hittade jag även avelsstoet Kiana
DE 321210087495 född 1995 e.Cantus u Rascha

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
1 062
Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 013
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka