Information om hingstar (sammlingstråd)

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine Nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 685
  • Visningar Visningar 110 509
Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Å! Det var den högst bedömda hingsten, Númi, som jag tyckte hade en så hemsk hals :o Idag fick han en bra ridbedömning o hela 9 p för hals :o. Ska dom se ut så.... :confused:

Det gick bra för Birkir o för Feykir. Fina visningar, bra prelpoäng.

http://img.photobucket.com/albums/v690/lenohr/LenasAlbum2/Birkir0259.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v690/lenohr/LenasAlbum2/Nmi0265.jpg

Det här är alltså Númi som jag ogillade ang halsen...

http://img.photobucket.com/albums/v690/lenohr/LenasAlbum2/Feykirtlt0255.jpg

Inga jättebra bilder, men det ska ju finnas att se på VM:sidan? Har inte kollat.

Soldan från Storhagen

Soldan från Storhagen, vilken färg är han? Vem äger han? Jag har hört av vissa att han är isabell och av några, svart och av några andra fux. Har någon nån bild på honom? skicka gärna :angel:

Tacksam för svar :)

Sv: Soldan från Storhagen

SolizSoliz skrev:
Soldan från Storhagen, vilken färg är han? Vem äger han? Jag har hört av vissa att han är isabell och av några, svart och av några andra fux. Har någon nån bild på honom? skicka gärna :angel:

Tacksam för svar :)
I Hestur står han som raudur , är det röd kanske?

ljuflig.jpg

Åhh, herre jäklar :love: Klart snyggaste hästen jag sett :love:

Mamma heter Stella och är "Grand Old Lady" på Östra Greda islandshästgård på Öland.

Men ser inte alla Askurbarn ut så där ;) ?

marijaa skrev:
Är detta måhända en Lyngey-bebis? *vild chansning*

Jepp - Lyngey och Askur

Och svartskäcken är Bogatyr från Smedjegården e.Tyr u. Ulpa

Rödskimmeln är Rebbi e.Askur u. Freyja

Den silversvarta närmast i bild där de tittar åt vänster är javills pålle :) han är efter Askur och Una (e. gamle Blakkur)

Silverkedjan skrev:
Den silversvarta närmast i bild där de tittar åt vänster är javills pålle :) han är efter Askur och Una (e. gamle Blakkur)

:love: Hans mamma är halvsyster till Thor från Kalvsvik. Fast jag undrar om han tänker bli femgångare när han blir stor.

vaengur fra audsholtshjaleigu

Är det nån i detta avlånga land som vet nåt om denna hingst eller har nån avkomma efter honom. Stam osv vet jag. Men nyfiken på avkommor och om det är nån som sett honom live. Står i Danmark Vera

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vaengur fra audsholtshjaleigu

Om jag inte blandar ihop honom med ngn annan hingst, så stod han nere i Skåne förra sommaren. Den han stod hos är här på forumet ibland (jennan) och jag tror att hon fick ngr/ngn avkomma i år.

Sv: Mandelfari

Habina skrev:
Jag har ingen aning om hur detta hänt, men jag har gått och blivit kär i islandshästar. :love: Eller snarare i en specifik islandshäst som visat mig hur RIKTIG tölt skall kännas. Och hur svårt det egentligen är att rida islandshäst.

Jag skall kanske börja på islandshästridskola till hösten, finns det annars något knep på att bli bättre, även när man rider "vanliga" hästar?

Men det är väl klart du blev kär i en islandshäst! De är ju underbara!
:love:

Det bästa tipset för att bli bättre är att träna! Få timmar i sadeln! Gärna med hjälp av instruktör då och då. Och LÄS! Allt du kommer över om det du är intresserad av!
Lycka till!

/Malin

Sv: vaengur fra audsholtshjaleigu

Hej nej det var Vaengur fra engimyri.
Vera

Undrar om de finns någon här som vet något om hingsten Petur fra tulka? Jag har letat på internet och tidningar men jag hittar inget. Det enda jag hört var en kvinna som beskrev honom som "dålig".

Ja, han finns i stambok 1. Helsyskon med Lýsingur, det stämmer.

Bed 7,66 för ext o 7,47 för ridegenskaper. 8 för allt utom pass, 7,5 för vilja o 7,5 för hållning u ryttare. Stor, för kort 4-g hingst med välrest hals o bra benställning. Kraftfulla men något grova rörelser. 139 cm hög. Med i SM-85 i V1, plac som 5:a.

Baldur frá Sandholar?

Läste en artikel i Islandshästen nr 2 2002 om Baldur och undrar nu om någon vet vad som hänt efter 2002 med honom
Bilder osv?

Sv: Baldur frá Sandholar?

Lånar knapp...

Någon som har lite info om hingsten Geysir frá Dalsmynni? Vad jag vet så står han i sverige men jag hittar ingen info om honom någonstans.

Sv: Hrimnir från Ödmården

Gullan86 skrev:
berätta allt ni vet om han och om ni har avkommor eller liknande efter honom??? :bow:
skulle vara otroligt intressant att prata med andra som "känner" honom. :bump:

vad tycker ni annars om han? någon med bilder på honom? jag känner till hans hemsida men hittar inte så mkt bilder :confused:

tacksam för svar. :bump: :bump: :bump:

Jag har ridit in två avkommor efter Hrimnir från Ödmården. En var 4-gångare och den andra var 5-gångare, båda var väldigt trevliga och lättsamma, både gångartsmässigt och till psyket. Dom valde båda att trava i början men var lätta att sätta i tölt, dock var dom ganska små!

Sv: Baldur frá Sandholar?

Svíþjóð skrev:
Läste en artikel i Islandshästen nr 2 2002 om Baldur och undrar nu om någon vet vad som hänt efter 2002 med honom
Bilder osv?

Märkte nu att jag skrev fel 2001 ska det vara, men ingen verkar veta något ändå, så kankse spelar det ingen roll

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon... 2
Svar
34
· Visningar
3 340
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka