Inför unghästköp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Babbel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 643
B

Babbel

Har tänkt köpa en unghäst med inriktning mot hopp, den får med fördel röra sej bra oxå. Problemet för mej är att under ca 12 år så har det mesta om hästa handlat om fullblod. NU är det tänkt att det ska bli en halvblodshäst av något slag, djungeln är enorm. Alltså i denna stora djungel av unghästar och deras stammar så finns det en uppsjö av hingstar och möderne linjer som är mer eller mindre bra. Tyvärr så har jag märkt att många avlat på ett sto som inte gjort någonting själv, inte avkommor el syskon till stoet heller men själva blodet kan vara intressant. Har tittat på en efter Szhopul-Ganesco som var mkt trevlig både i arbete och att sköta,men det fanns ingen merit hos stoet. En efter Camiell-Flamingo Z-Martini den är endast 1 år men mkt trevlig individ, modern har gått 130. Kan jag genom er hjälp på denna sida få lite hjälp blir jag oerhört tacksam, har sett att det är några som är mkt pålästa och kunniga.

Sv: Inför unghästköp

Lite enkelt så kan man säga att om individen är så stor att den är riden och kan "testas" så spelar stammen mindre roll än på en som ännu är för ung för att kunna visa upp sig.
Stammen ger ju bara en fingervisning om vad som kan tänkas komma i arv, inga garantier. Det är ju i verkligheten själva individen som ska avgöra.
Det låter som trevliga stammar på bägge hästarna och utan att ha sett dem så skulle jag tror att prismässigt ligger ettåringen högre än den äldre. Beroende på Camiells tragiska öde när det gäller aveln. Men åter igen så är det individen som avgör.

Liknande trådar

Avel Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little... 2
Svar
30
· Visningar
4 206
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 582
Senast: Ramona
·
Avel Hade nån tråd i höstas men har inte kommit fram till så mkt ang hingstval till mitt sto i år. Så nu vill jag ha nya tankar och idéer... 2
Svar
22
· Visningar
2 857
Senast: rebeckasff
·
C
Avel Jag planerar att betäcka mitt sto nästa vår och tänkte höra med er om ni har några förslag på hingstar. Stoet är efter...
Svar
6
· Visningar
1 217
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka