Inför sommaren: Hur rädda pannluggen? Vad göra åt hård mankam?

S

Skuggabaldur

Min häst har ingen exem, men som alla andra kliar hon ju sig lite på sommaren. Brukar vara ju juli-augusti när det är som varmast och mycket knott och mygg och skit. Visst kliar hon lite vid pannluggen, men inte så mycket.
Problemet är att ungefär samtidigt som hon börjar fälla sommarpälsen börjar hon "fälla manen" också:crazy: . Vet andra hästar som gjort det också. Hon tappar mycket hår i speciellt pannluggen och den blir ganska liten till slut. Det är en islandshäst med tjock lugg och hon ser inte klok ut när den blir så mycket tunnare! Hjälper ju sämre mot alla mygg också... Sen växer den ut så sakteliga igen och vid årsskiftet ser hon normal ut igen.
Men VAD ska jag göra för att förhindra detta? Hon har haft luva, men det hjälper inte. Känns inte som att det beror på nåt kliande direkt.
Nån som vet om det kan vara brist på något, eller vad?

Sen har jag en annan fråga också.
Ibland på sommaren blir mankammen ganska hård och aningens bucklig. Har hört att det kan vara tecken på exem, så jag har schamponerat hela mankammen (efter tips från annan) och det hjälper faktiskt. Men nu har jag förstått att det kan vara en "förvarning" om fång också:eek: .
Vet massor med hästar som blir såna på sommaren, utan att det händer nåt, men vad brukar ni göra? Ta in tidigare och inte låta dem beta lika länge?

Har köpt ett flugtäcke som hon antagligen får ha om det blir jobbigt med flygfäna, men det passar inte så bra - stramar vid bringan när hon böjer sig ner (glider bakåt för mycket) - kan man lämna till skräddare som kan fixa till kanske? Eller är det bara att köpa nytt bättre täcke?

Sv: Inför sommaren: Hur rädda pannluggen? Vad göra åt hård mankam?

Jag vet vad det är :) Det är när hästen börjar bygga mycket protein, och då ska man kanske begränsa betet eller något, för annars ökar ju risken för fång :) Det fick jag höra från ägaren till min blivande häst som kommer i Maj, och hon har sagt att blir hon hård i mankammen - begränsa betet :D Har inget svar på någon av de andra frågorna tyvärr.

Det är skillnsd på hingst/fångnacke och eksemnacke. På den senare delar sig manen så det blir som hål och stråna står åt varsitt håll, fattar du? Svårt att förklara.

Sen finns det massor med trådar om det här, leta där.

Ja, det blir så att håret blir som i tofsar va? Nåt liknande... Det blir det inte på min iaf - bara lite hårdare och aningens bucklig.
En fråga ändå om det iaf: vad gör man när det blir så? Är det bra att schamponera? Ska man använda nåt speciellt "exemschampo"?

Det med pannluggen har jag inte sett några trådar om... Att håret lossnar i samband med sommarpälsfällning alltså. Vet du nån bra man kan kolla i?

Okej, ska tänka på det i sommar:) !

Sen har jag en annan fråga också.
Ibland på sommaren blir mankammen ganska hård och aningens bucklig. Har hört att det kan vara tecken på exem, så jag har schamponerat hela mankammen (efter tips från annan) och det hjälper faktiskt. Men nu har jag förstått att det kan vara en "förvarning" om fång också .

Detta är typiska tecken på eksem, elefanthud i mankammen och avfällning av tagel. Allt kliar de inte bort, en del faller alldeles av sig själv.
Horosol luckrar upp den hårda huden, och gör den smidig. Tvätta först och behandla sen efter föreskriften.

Det är inte själva huden som blir hård utan hela mankammen liksom - inuti... Huden är lika mjuk som den brukar vara.

Hej

Hade ett islandssto i några veckor i somras (som foderhäst) som hade problem med exem. Hennes mankam blev som ni beskriver bucklig och hon tappade man undan för undan. Likadant var det på ett par fläcka på kroppen och lite i svansen. Hon fick gå med exemtäcke och huva i hagen och stå inne från skymning till morgonen.

Jag tvättade henne med bra shampo, smörjde fläckarna med Skillingarydsalva morgon o kväll och sprayade med insektsmedel på utsatta ställen innan hon gick ut. Ganska snart lossade "kokor" av hård hud och efter ca 2 veckor hade det börjar växa ut ny päls och man! Funkade faktiskt jättebra under den tiden jag hade henne även om sommaren -07 var ett bedrövligt knott o myggår..

Tror hon mådda ganska bra under den tiden jag hade henne, men det kan vara otroligt mkt jobb med exemhästar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka