Inför-SM!

Novelette

Trådstartare
Jaa, nu är det inte alls långt kvar...17juni är det viltspårs-SM för taxar. 40 taxar ska göra upp om vem som har den flitigaste nosen;)

Idag var jag och den andra uttagne från Örebro på träning, båda hundarna gick kanon!!
Våra spårdomare sa "Ja, det känns som att vi skickar de bästa hundarna vi har iaf!" ...:bump::bump:

På SM är det en spårruta och sen 200m längre än normalt(normalt är 600m) så det var det som var annorlunda idag mot tidigare. Men det brydde inte Nikita sig om...hon knatade på som aldrig förr.
Jag var jättenöjd, gör hon på det här viset på SM så får vi nog iaf bra poäng.

Så håll tummarna för oss!!:)

Sv: Inför-SM!

Så nu har vi landat hemma igen efter en spännande men tuff helg.
Det var mkt åkande i bilen. 3h enkel resa. Men jag ska inte klaga, det fanns de som åkt MKT längre.

På lördagen var det samling och utdelning av domare, därefter blev alla hundförare, domare och övriga funktionärer bjudna på en god middagsbuffé. Jag som är helt ny i gamet fick lära känna många nya ansikten och insåg rätt snabbt att taxvärlden är bra liten...de flesta kände till de flesta
Jag TROR att jag var, om inte den yngsta, så iaf en av de yngsta hundförare där och hunden min var nog också den yngsta där.
Jag tror säkert många undrade vad vi gjorde där eftersom de flesta hundarna hade månge fler spårs erfarenheter än jag och Nikita(4 tävlingsspår inkl. anlag samt 3 st träningsspår:angel:)

På söndag morgon öste regnet ner, men jag var faktiskt ganska nöjd med vädret eftersom jag var livrädd för ormar - de vill ju inte gärna vara ute i regn:D
Jag och en till åkte iväg med vår domare och jag fick börja. Det fanns först en ruta uppsnitslat där spåret började...så det var bara att skicka in hunden och leta, hon tog sig an spåret direkt.
Jag är verkligen urusel på att veta när de går i vinklar och återgångar så jag kan bara berätta för att domaren berättade i efterhand. Första återgången ringade hon ganska dåligt med två ringar nästan exakt på samma ställe, sen blev hon frustrerad och sprang tillbaka till spåret och började bakspåra - jag upptäckte det och stoppade linan och bad henne att spåra. Då gick hon tillbaka och tog återgången klockrent;)
Nästa återgång gick kanonfint. Sen i en vinkel på slutet så gick hon mot vägen som gick alldeles åt höger, det kändes ju inte rätt så jag stoppade och bad henne spåra - hon ville ligga på mot väggen men jag stod på mig så till slut började hon spåra bort från vägen, det visade sig vara rätt för en kort bit därifrån var skottprövning - som inte var en skottprövning nu, med tanke på kid så blev det stå/sitt/ligg på stället i 1min. Det gick iaf kanon men Nikita tittade med stora ögon först på domaren och sen på mig och tyckte vi var dumma som höll henne kvar. Sen gick hon ner i en liten sänka nosade runt en snabbis innan hon hittade på klöven!:banana:

Spåret var 750m och vi gick på 21 min. Domaren sa att det var en bra tid och att hon gick fint men att hon kunde bli hetsig när hon ringade. Men han tyckte jättemkt om henne och sa att hon hade mkt bra anlag för detta. Han gav mig några råd och sa att det kommer bli en kanonhund:D *stolt*

Sen blev det lunch och en nervös väntan innan prisutdelningen....Nikita kom på en 14:e plats!!!!:banana::bump::banana: av 39 hundar kom hon som 14:e bäst...jag var hur nöjd som helst redan innan men det blev ju knappast sämre;) Vi fick 56poäng(65 max). Domaren kom fram till mig och grattade och sa återigen vilken kanonhund jag har:love:

Aha... här fanns resultatet....
Jag efterlyste det just i tax-tråden...

Då får man bocka och buga då för en bra prestation....

Oh, tack allihop!:D

Jag är faktiskt mer glad över domarens positiva kritik på hunden...han verkade inte vara en domaren som bara skulle säga sånt.:banana:

I september är första kvalförsöket till nästa års SM...jag har fått blodad tand;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka