Inför provridning!

A

ArabianGirl

Det kommer en medryttare och ska provrida min häst imorgon.

Hur mycket ska jag göra iordning honom innan hon kommer? Ska han vara färdigsadlad? Bara intagen från hagen?

Jag tänker dels att hon kanske vill se hur han är att borsta och så, men samtidigt, om det funkar med ridningen så vill jag ändå att hon kommer fler gånger innan jag bestämmer mig, så då kan hon ju pröva att borsta och så?

Vad tycker ni?

Sv: Inför provridning!

Låt henne ta in, borsta, sadla och se hur du tycker det funkar (så ser du hur alla komponenter fungerar på samma gång).

Jag föredrar iaf att göra så mycket som möjligt själv men har fått hästar hämtade, sadlade osv för provridning .

Om jag skulle provrida en ev. blivande medryttarhäst skulle i alla fall jag uppskatta att göra allting själv. Hämta in från hagen, borsta, kratsa hovar, sadla, tränsa osv. det är ju skönt att lära känna hästen i stallet innan och veta hur den är att hantera också. Jag skulle gärna se ägaren visa hästen lite också.

Sedan är det väll lite skillnad vid försäljning t.ex., kanske inte om man ska ha en trygg och stabil familjehäst som ska fungera även i stallet, men ska man kolla på en häst för typ 150 000 så kanske det är ridningen man prioriterar och då förväntar sig nog folk att hästen är färdigsadlad och klar när man kommer.

Jag föredrar att få hantera en häst innan jag ska rida, för att se vilken allmän inställning den har till människor och hantering. Sedan vill man ju som ägare också se hur en ev medryttare hanterar hästen (vilket för mig är viktigare än ridningen, även om den också ska fungera).

när jag har provat medryttarhästar så har jag gått brevid, äragen borstar o berättade var hästan var känslig, och jag fick se hur dden agerade med saker den var vad vid, samtidigt somjag stod o snackade med hästen, sen red ägaren lite först för att visa vad hon kunde (hoppade inte) sen red jag vad jag ville för att känna hur hästen svarade på allt.
andra gången jag kom o provade fick jag göra allt. och då red vi en sväng i skogen. sen kände jag mig säker både med häst och ägare.

Jag tycker att det är bättre att den ev. medryttaren får vara med o göra allt om hon/han har tid. Hämta i hagen tillsammans så h*n ser hur hästen är att hämta. O låt h*n göra i ordning hästen medan du berättar om hästen och hur du brukar göra. Det är toppen :)

Skulle jag provrida en ev medryttarhäst skulle jag vilja göra i ordning den själv innan så jag får lite hum om hur hästen är innan jag sitter upp. Perfekt tillfälle för ägaren att berätta lite mer om hästen, hur den är, vad den har gjort o.s.v.

Alltid när jag har provridit en medryttarhäst så vill jag göra allting själv, eftersom jag är inte bara där för att rida, utan även ta hand och hästen och trivas.

Man vet ju inte om man trivs med hästen om man inte får fixa allt innan också, man lär ju känna hästen bättre då.

SÅ LÅT MEDRYTTAREN GÖRA ALLT!" :D

Hej.
När jag åker iväg och provrider vill jag järna ta in och borsta sätta på utrustning osv. så man vet hur hästen är. Och så man hinner bekanta sig lite =)
Hoppas du kommer på ngt smart ;)
MVH Elin

Definitivt låta henne fixa för o se hur de passar ihop där o inte bara ridningsmässigt..får ju oftast en känsla av hur de verkar gilla varandra ganska snabbt i alla fall..snart dax för mig o göra samma sak med min. haft en som provat funkade vid pyssel..men inte ridning..svårt det där :confused:

när jag provred min medryttarhäst så hjälptes ägaren och jag åt att göra allt, hon hade hämtat hästen i hagen men vi hjälptes åt med resten :) men sen fick jag prova själv å häsmta hästen i hagen å allt, tycker inte att ägaren ska rida hästen innan man själv gör det. däremot om det är en väldigt svårhanterlig häst, en unghäst eller så så kanske ägaren ska visa hur man ska göra allt först och att man sen får prova själv...

Låt medryttaren göra allt. Det handlar ju inte bara om vad du tycker om henne/honom utan även om vad h*n tycker om hästen. Låt de lära känna varann så mycket som möjligt redan från början. Var brevid och berätta om det är nått speciellt h*n ska tänka på.

När jag åker och provrider häst för att köpa eller för att ha på foder så vill man ju helst se hur hästen framförallt är att hantera, detta tycker jag själv är väldigt viktigt. Tycker att du skall göra så att din häst kan ju vara intagen från hagen men att tjejen sedan får vara med och borsta din häst så hon ser hur den är att hantera osv. Självklart om du vill att hon skall komma hem till er flera ggr och rida osv. tycker jag att hon ska göra det.

MVH Mikaela

jag hade nog gjort så att jag berättat så mycket jag kunde om hästen först och sen hade ev medryttare fått göra allt med hästen medan jag kanske står och berättar hur jag brukar göra.
sen gäller det ju att inte på något vis verka överlägsen så man skrämmer bort ev medryttare utan kanske bara säga det att "men alla gör vi väl annorlunda".
så vida det inte gäller några viktigare saker såklart!
eh, kanske blev lite luddigt inlägg men jag hoppas du förstår vad jag menar ändå?

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka