Inför hästköp

J

julia-bz

Hittar ingen tråd angående detta, så jag tänkte skapa en (om någon vet att en sådan tråd finns, skicka länken!)

Kommer snart att köpa ponny, och jag undrar vad tycker du att jag ska tänka på när jag väl är där och provrider? Vad är viktigt?
Skriv allt du kan komma på, allting är uppskattat :D

Kommer att provrida en ponny om ett par veckor, och ska bo på ägarens gård och vara med ponnyn i ca tre dagar. Några tips över vad jag kan kolla efter, vad jag kan göra osv under dom dagarna?

Sv: Inför hästköp

När JAG kolla på häst så går jag mycket efter första intrycket, gillar jag inte hästen från början så kommer jag inte göra det sen heller.
Jag ser gärna att personkemin stämmer, fungerar inte den dagliga hanteringen av hästen kommer jag inte heller ha någon glädje av att rida/köra den.

Vad man ska prova? Eftersom du ska ha hela 3 dagar på dig så tycker jag du ska prova ALLT. Led den till och från hagen, fodra den, utför all daglig hantering samt att du rider eller kör den beroende på vad du tänkt ha den till.
Ska du ha den som hopphäst så be att få prova att hoppa den, ska den användas till dressyr så prova det. Ta gärna en tur i skogen också så du ser att det fungerar där. Bättre att ha provat innan så man vet vad det är man köper.

Lycka till!
/M

Tack för dom bra tipsen! Det ska jag tänka på att göra ;)

Hej!
Rekommenderar provlasta, starta klippmaskin och ta bort några stån nära huvudet, rida lite "slarvigt" för att se hur hästen själv reder upp situationer, traska omkring med honom och "umgås". Kolla hur den reagerar på ex vis paraply, gå över lakan el stor handduk m m. Du fick också bra råd tidigare - rid ut! Du har ju fått en jättefin chans att var med hästen hela dagar innan du bestämmer dig! Jättebra!
Lycka till och glöm inte att det finns andra hästar (om inte denna känns helt rätt)!

Tack för ännu mer bra tips! :)

Jag har alltid haft en tendens till att bli för ivrig för att jag vill något såpass mycket, men jag ska verkligen försöka lyssna på mina instinkter den här gången, och det finns ju faktiskt andra hästar, precis som du säger! ;)

Hej!
Rekommenderar provlasta, starta klippmaskin och ta bort några stån nära huvudet, rida lite "slarvigt" för att se hur hästen själv reder upp situationer, traska omkring med honom och "umgås". Kolla hur den reagerar på ex vis paraply, gå över lakan el stor handduk m m. Du fick också bra råd tidigare - rid ut! Du har ju fått en jättefin chans att var med hästen hela dagar innan du bestämmer dig! Jättebra!
Lycka till och glöm inte att det finns andra hästar (om inte denna känns helt rätt)!

Om jag skulle sälja en häst o någon får för sig att gå över lakan eller handukar, startar klippmaskiner, "gör paraplytest" o div tester och dessutom rider slarvigt medvetet skulle jag nog skicka hem personen. Tänk om man dessutom har en känslig häst och spekulant efter spekulant ska genomföra div tester hur skulle detta sluta?

Var snäll och förklarar dig med tipset "rida slarvigt?" Aldrig i livet att jag skulle medvetet rida slarvigt på någon annans häst å inte min egen för den delen heller. Självklart ska man prova hästen och man kan se till o pressa den till lite mer arbete och se hur den reagerar. Men rida slarvigt? Allt man gör med någon annans häst ska ske i samrådan med ägaren, bara för att man provrider någon annans häst betyder det inte att man får göra vad som helst.

Vad jag tycker är viktigt när man provrider häst är att man först funderar på vad man vill ha hästen till. Vill du ut å tävla hoppning/dressyr,(eller annan gren inom ridsporten) vilken nivå vill du tävla på? Finns kapaciteten och förutsättningarna med denna ponny?

Låt alltid ordinarie ryttare visa hästen ridandes först. Man vet aldrig hur en häst reagerar. Kan bara säga att jag var med en kompis igår och tittade på häst. Ägaren vågde inte själv rida den för att den var så framåt och tjejen som hjälpt henne var sjuk. När ägaren longerat hästen i 5min sa jag till min kompis att den här hästen sätter inte jag mig på. Den var ju sjövild o knappt kontaktbar, o hur skulle det bli om man hoppade upp på den? Och jag är inte någon rädd person precis, har inget emot att rida okända hästar men de får ju gärna vara hanterbara.

Men i och med att du ska vara där i 3 dagar så låt ordinarie ryttare rida först första dagen och de andra 2 dagarna kan du rida först. Som tidigare nämnts hoppa och rid ut på hästen. Obs ska du rida ut se till att du har någon med dig, oavsett personen sitter till häst eller går med.

Ta med dig en kunnig person som kan häst. Är det en tävlingsponny du vill ha så kan en kunnig person se om det är något att satsa på. Är det en "fritidshäst" om man får kalla det så så kan personen se om det är något för dig. Skriv ner frågor om sådant du vill veta om ponnyn, ex om den är snäll att sko? snäll att klippa? om den är tävlad? gamla skador? bra att lasta? kan den gå med andra hästar i hagen? osv.

Bestämmer du dig för att köpa ponnyn så var med på veterinärbesiktningen och ta med dig en kunnig person, har man frågor till veterinären är det alltid bra och ställa dem vid en besikting.

Lycka till!

Jag hoppas och tror inte att Julia uppfattade mig på samma sätt som Suttis (gjorde du det, Julia?). Att leda en hästen förbi och över olika saker (utan dramatik) är en helt vanlig "ritual". Att hästens ägare godkänner och är delaktig är förstås en förutsättning! Julia har blivit inbjuden att vara med hästen i tre dagar, därför tror jag att ägaren också är angelägen om att de "matchar". Om jag säljer en häst godkänner jag naturligtvis inte att "alla som kommer och provrider" slänger fram lakan och börjar härja! Men en seriös spekulant som vill försäkra sig om en "cool" häst (som inte reagerar med omedelbar flykt) skulle jag rekommendera en "hinderprommenad" med olika rekvisita. Och så var det "rida slarvigt" som du också störde dig på. För mig är det viktigt att även känna efter hur hästen går på "egen hand" om man inte hjälper den hela tiden, eller rent av gör något "fel". Men det är bara en test. F ö rider man "oslarvigt". Förstås.

Innan du själv sitter upp och provrider ska hästens ägare eller annan ryttare som brukar rida hästen, rida för dej. Är det ett sto, fråga om den fått föl och hur många (bör ej ha fått fler än 5 föl om du ska rida den aktivt)..

Frågor du kan ställa; hur h'n är att sko, lasta, klippa? Trafiksäker? Bakrädd? Vart halt? Om så vore, be dom berätta hur h'n blev halt, om det kan komma tillbaka osv.. Var uppmärksam om de svarar "otydligt" .. (kan ju vara tecken på att det är "fel" på hästen).. Andra skador? eksem? allergi? Hur den är mot andra hästar? högrang/lågrang?

det var lite du bör tänka på , Lycka till!

för det första ta dig inte vatten över huvudet! Känner du minsta lilla att det här komme rjag kanske inte klara upp , om hästen är för het,bråkig eller annat så ska du lyssna på den känslan, ibland kan man faktsikt vilja lite väl mycket, det finns som tur är 100 tals andra fina hästar. Det bästa är om du redan har en klar bild av vad för häst du söker, då slipper du slösa massa tid på hästar som egentligen inte är intressanta. Om säljaren säger nåt mindre bra om hästen utgå då ifrån att det är värre, dem flesta säljare förskönar ofta sanningen tyvärr. Prova att lasta, rida ut och på banan, hantera hästen lös i boxen, lägg på täcke, gå ut och gå med hästen, spola benen ja det finns massor
Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 591
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama