Inför fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 061
A

anja

Vad ska man tänka på att ha i stallet? Handdukar, laxermedel, ren sax - vad mer? Kan ni ge tips på vad ni brukar se till att ha hemma?

Ska man skrubba fölboxen med desinfektionsmedel och vilket är bäst? Är det lagom att göra det nu, ca en månad innan beräknad fölning? Boxen har stått tom länge och bara använts till att förvara div. prylar i.

Sv: Inför fölning

Jag brukar inte skrubba boxarna innan fölning. De fölar i samma boxar som de alltid står i. Har boxen stått tom tycker jag att det räcker med att sopa ur den.
Det jag brukar ha hemma är paraffinolja och någon typ av laxermedel, typ Microlax. Speciellt hingstföl kan riskera att bli lite tröga i magen. Jag brukar också köpa en nappflaska ifall man måste mata något föl. Vi har också speciella rep med öglor på som i vanliga fall används att dra ut kalvar med, men som kan vara bra att ha till hands om man skulle behöva dra ut någon fölunge. I övrigt har jag inget speciellt.

Tack för tipsen! Jag bor nästan en mil från stallet så jag känner kontrollbehov, kan ju inte åka iväg mitt under fölning t.ex och hämta något. Det är min första fölning så jag vet inte allt man kan tänkas behöva, för alla eventualiteter... usch, börjar tänka på allt som kan gå fel nu. Var köper man sådana rep, frågar man veterinären eller?

De flesta fölningar går hur bra som helst!
Det går bra med vilka rep som helst, tex änden på ett grimskaft. Gör bara en ögla och sedan, hur förklarar man det, drar du in en bit av repet genom öglan och trär om benet så det dras åt. Det är viktigt att veta hur man ska dra om det blir nödvändigt. Man drar i riktning mot stoets hasspets, inte rakt ut. Har du studerat bilderna i någon av böckerna om fölning? Detta är inget man behöver göra i en normal förlossning, utan bara i nödfall.
Det första jag gör när man ser att fölet är på väg ut, är att känna så att det är två hovar vända åt rätt håll med en mule ovanpå en bit upp. En framhov ligger ofta några cm längre upp, men de bör vara i varandras närhet. Är det så, så är det bara att vänta, då är allt i sin ordning. När huvudet har kommit ut brukar jag dra bort hinnorna från nosen om de inte redan gått sönder.
En sak till. Bli inte förskräckt över fölets hovar när det är nyfött. Det har som mjuka flikar under hoven. Det är för att skydda stoet under utdrivningen och torkar snart när fölet väl är fött.
Det är bra att vara förberedd, för då blir det sällan aktuellt att använda prylarna.
Lycka till!

Jo, jag har läst "att bli med föl" och då blev man knappast mer övertygad om att det brukar vara okomplicerat... så jag vet väl i teorin vad man ska man göra, men att sen ha sinnesnärvaro i verkligheten..! Det är så spännande att vänta på föl, och jag hoppas och tror att allt ska gå bra. Jag ska försöka få med min veterinärstuderande granne också, det vore tryggt att ha med någon som kan. Jag kan se framför mig hur jag börjar svamla hysteriskt och svimma om fölet skulle ligga lite fel, kommer nog inte att våga ta i om jag måste hjälpa till. Fegis!

Jag håller med Jarrah om att för det allra mesta sköter stoet allting själv. Inför min första fölning läste jag också "Att bli med föl" och det var sämsta :confused: tänkbara mentala förberedelse ... för mig iaf ;) Den övertygade mig om att precis ALLT skulle gå på tok, men den (och de efterföljande) gick bra. Annars är boken bra, men den bör nog kanske inte läsas precis innan första fölningen? Har du möjlighet att låta någon erfaren vara med som "moraliskt stöd" är det bra - för ditt eget lugn. Men stona brukar ofta vilja sköta fölningarna i fred, därför kan det bli fördröjt med några dygn om det är för mycket ovanlig aktivitet i stallet.

Ett råd från mig är att om stoet ligger/lägger sig ned, låt henne då vara ifred om fölet har kommit ut till mer än hälften - om hinnan över mulen är borta vill säga. Andas fölet som det ska, är det bra om blodet från moderkakan kan få pumpas över till fölet i lugn och ro!

Ta det nu lugnt, så ska du se att det går bra!
Lycka till!!
/Anne

Jag väntar också första fölet i år och läst "att bli med föl" både framåt och bakåt. Kan väl också säga att det inte har varit särskilt lugnande. Jag ser mest en massa skräckscenarion framför mig efter att ha läst i den boken. Men trots allt brukar ju de flesta fölningar gå bra...

Nu har jag i alla fall skrubbat rent fölboxen och fyllt på mitt förråd av bra att ha-saker.

*nappflaska modell större :D
*rena handdukar
*trubbig ren sax
*jodopax och flytande tvål, om man måste in och känna
*laxermedel (receptfritt på apotek)
*telefonnummer till veterinär och kunniga kompisar (tack och lov att man bor 10 minuter från djursjukhuset!!)

Om det värsta skulle hända och man måste få tag på råmjölk, vart vänder man sig då? Finns det någon förmedling för ammor och mjölk, om det skulle krisa?

Dom större stuterierna kan ha...

Hälsningar Helen

Hej!
Jag har fått hjälpa till att "dra ut" två av våra föl under årent lopp och det brukar inte vara så svårt. Jag brukar dock inte använda rep. Man måste dra försiktigt så att man inte skadar frambenen. Tänk också på att endast dra när stoet krystar, och nedåt mot stoets hasspetsar som någon klokt redan påpekat.

Att tänka på om du måste ge fölet di ur nappflaska är att se till att hålet i själva nappen är lagom. Om det är för stort och fölet dricker snabbt kan det få i sig för mkt mjölk och i fel strupe. Ta det försiktigt så att fölet inte får ned mjölk i lungorna istället för magen, de brukar vara ganska glupska :)

Lycka till!

Hur stort bör hålet vara då?

Jag köpte en nappflaska för får på Granngården, men jag köpte till en sugnapp för kalvar också, eftersom jag tänkte att föl och kalvar kanske suger ungefär lika hårt. Det var ett krysshål på den som var ca 5 mm stort. Nappen var ganska hård så man får nog suga rätt ordentligt. Är det lagom tycker du?

Jag fick råd av en veterinär jag känner att det kan vara bra att ha en sax till hands, om man vill klippa av navelsträngen t.ex men då bör den inte vara för vass så att kanterna blir avslitna. Jag vet inte, tog dit en gammal sax i alla fall... kan kanske vara bra att ha. Jag skulle köpa syrgastält om det fanns för föl i det här läget :angel:

Jag har också läst "att bli med föl" och fick också lite skrämselhicka. Den tar ju upp allt som kan tänkas gå fel eller bli fel.
Ska också få första fölet i år.
Men så hittade jag på biblioteket en annan faktiskt jättebra bok. Att ha föl av Christina Planck tror jag det var. Jag fick leta länge, länge. Den stod nämligen på barnavdelningen. Men den tar upp hela förloppet från inseminering, dräktighet, fölning. Den är visserligen gammal men mycket är samma än i dag. Det finns tex tips ha ha med i stallet inför fölning och så räknas upp, jodopax, ren svamp, rena handdukar, ren bytta, flaska, telefonlista, ficklampa och en bra bok att läsa. Kan ha glömt något, har inte boken här nu.
Den är säkert skriven för ungdomar, det är ganska stor text men jag tyckte den var jättebra. Ett tips om ni vill läsa lite till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 104
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 949
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 856
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 914
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka