Inför betet (vindskydd m.m.)

Linnea_1987

Trådstartare
Betessäsongen är snart här och med den en hel del funderingar. Ni som har era hästar ute dygnet runt;

Har ni någon form av vindskydd åt dom och i sånt fall har ni några bra tips på vad man kan använda/köpa/leta efter om man inte har möjlighet att bygga ett från grunden?

Sv: Inför betet (vindskydd m.m.)

Vi har ett som är byggt från grunden där jag har min häst. Grannen till oss har spänt upp preseningar mellan några träd med ett par träreglar som gör att det hålls spänt.

inget vindskydd men vi ser till att det alltid finns träd/skog i hagen så de har skugga, och det ger kanske ett visst vindskydd också.

I våra sommarhagar finns inga vindskydd. Men eftersom det finns underbara skogsdungar, plus att dom är så kuperade, så finns det naturliga skydd för både vind och regn och sol. :bump:

I sommarhagen har vi inget byggt vindskydd, det finns buskar och en laduvägg dock. Men är det riktigt trist väder får de komma in ändå.

*kl*
jag har tur och har lösdrift i två av mina stora hagar,en maskinhall i den ena och ett hål i ladan med en utebox på ca 25 kvadrat i den andra.Men jag har även hagar helt utan vindskydd.Några träd eller dylikt för skugga är det viktigaste på sommaren.

Ja, har en byggd lösdrift vid betet så hästarna kan söka skydd för insekter (köldridå för öppningarna insekttider), sol samt alltid har en torr liggplats. Tidigare, utan lösdrift vid betet, togs de in för att komma undan värsta insekttrycket och varmaste brännande solen. Med lösdrift vid betet tas de in enstaka nätter sommartid vid ihållande regn flera dagar.

Har ett vindsdydd eller rättare sagt solskydd! Det händer aldrig att dom står där när det regnar/blåser,däremot varma sommardagar står dom ofta där en stund mitt på dagen.

jag funderar på att bygga ett.

någon som har bilder på sitt vindskydd att visa?

Jag har aldrig haft tillgång till hage med vindskydd i tidigare, men haft träd som läat lite.

I höstas flyttade min häst till ett stall med vindskydd både i vinter- och sommarhage. Min häst går gärna in och skular om det regnar och blåser. Om han kommer att söka skugga där också, det vet jag inte eftersom detta blir hans första sommar i detta stallet. Ska bli intressant att se.

Vindskyddet i vinterhagen:
23672575.jpg

Vindskyddet i sommarhagen (hade ingen bättre bild, men man får ett hum om hur det ser ut i alla fall):
24115126.jpg

vilken storlek behövs till 2 hästar?

Eftersom betet även är lösdrift för tre hästar året runt finns det ett skjul 3½ vägg och torrt underlag, det är toppen! Man vet att de aldrig behöver "lida" oavsett vad det är för väder. Annars tror jag att hästarna klarar sig bra bara det finns skugga och skydd i form av träd och buskage. Vårt skjul är ju helt klart lyx liksom.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 097
Senast: Freazer
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: MiaMia
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 449
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024