Inför 3-års test

Sv: Inför 3-års test

Jag blir lite förvånad över att en del gjort så mycket och andra så lite.

Att en så ung häst ska löshoppa rutinmässigt så högt som 1,40 tycker jag verkar onödigt. De bästa unghästarna är dessutom oftast oerhört ambitiösa och överhoppar sig rejält. Det innebär att de får ligga och hoppa ett flertal gånger på språng som närmar sig 2 m!

Jag tycker hästen ska vara väl förberedd så att den får en ärlig chans att kunna visa sig från sin bästa sida. Dvs inte utsätta den för något nytt. Själva situationen i sig för dem kommer vara jobbig nog.

Det som många gånger felar är konditionen. Det är fysiskt krävande att utsättas för något så här stort (även mentalt) så att de har en bra grundkondition är nog lite underskattat...

/C

min är väl hyfsat ok i växten är ca 167-168 nu..blir väl ca 170 lite vinglig i kroppen bara.. slänger in en bild..

871665.jpg

871666.jpg

Fast det är väl det som är svårast, att ge dom en bra grundkondition utan att träna för mycket....:smirk:

Lancet skrev:
min är väl hyfsat ok i växten är ca 167-168 nu..blir väl ca 170 lite vinglig i kroppen bara.. slänger in en bild..

Är det nytagna bilder? Blir avundsjuk på underlaget:eek: , här är det bara is....

Min är inriden i skritt och trav, har tagit några galoppsprång ute på tur bara, inget direkt jätteplanerat. Hon är mycket lättlärd.
Löshoppat några gånger upp till 1 m, hon koordinerar avstånd bra och taxerar fint. Ska väl höja lite nästa gång om hon verkar tycka det är lika kul då.
Hon är van att gå som handhäst och är orädd och framåt i de flesta situationer. Van att åka transport men inte lättlastad tyvärr. Ska börja öva på det nu när vi köpt nytt lite stabilare släp.
Hon är mycket klar i kroppen och har alltid varit det. Är 162 cm ungefär.
IMG_46103.jpg

DSCN2405.jpg

min är löshoppad ca 5 ggr, lite tömkörd, longerad, tränad vid hand en del och riden i skritt och trav. lastad ett tiotal gånger.
hon är ca 163-165 och såg ut så här för några veckor sedan;
dansa19dec-2.jpg

Vår är löshoppad några gånger i höstas och en gång nu efter jul. Ska börja löshoppa lite mer intensivt nu. Han är tömkörd och longerad lite grann. Jag har "ridit" barbacka med ledare någon enstaka gång. Det ska bli lite mer ridning så snart vi fixat en sadel som verkligen passar honom. Han är riktigt bred över ryggen... :smirk:

Min lilla kille började jag med i somras då han blev longerad, tömkörd och sadelvan. Han har varit ledig sen dess och fram till mellandagarna då vi drog igång med inridningen. Han är sutten på totalt 7 gånger tror jag. De senaste fyra gångerna har jag ridit på egen hand och han är nu riden i skritt, trav och galopp åt båda håll. Nu ska han vila lite och växa hoppas jag...

Visst är det fantastiskt kul att arbeta med de små godingarna?! :) Lycka till på testet allihop!

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama