Infobok från Kra**t

V

Vildvittra

Var och handlade på Lantmännen och såg att det låg en del broschyrer där, bl a två nya "böcker" (tjockare häften, riktigt snygga) från nämnda kraftfoderföretag. En om foder och en om mineraler/vitaminer. Tog förstås två stycken och gick hem och läste. Tänkte kolla om de fortfarande ger lika konstiga generella råd etc och ja, jag säger då det. Herregud. För det första utger de sig för att vara seriösa och och skriver en "seriös" foderskskrift. Mycket av det som står där ÄR också helt rätt och bra men sen gör de såna dundertabbar som att tex skriva "en studie gjort på Statens Lantbruksuniversitet"... Ett av Sveriges största (det största?) foderföretag som påstår sig ha mycket samarbete med nämnda universitet måste väl ändå veta vad det heter??? De måste förväxlat SLU med SVA. Gudarna vet vad mer de förväxlat... :eek:

Sedan framhärdade de hela tiden i denna skrift vikten av att det är balans mellan olika ämnen, men de skriver ingenstans vad balansen ska vara. Däremot ger de tex handfasta råd som att "unghästar i åldern 12-36 mån (tror jag det var) bör få 4-5 kg kraftfoder per dag". SUCK, säger jag bara.

Mineralboken var bättre tycker jag, dock skriver man i förordet att de inte vill göra en "svårförståelig skrift med en massa tabeller" (ej exakt citat), så den stackars förvirrade hästägare som trodde att han skulle få reda på HUR MYCKET kalcium Pålle faktiskt behöver blir ju inte klokare. Jag förstår faktiskt inte vem de vänder sig till med dessa böcker. Eller om det bara är ett sätt för att verka seriösa och kunniga?

Någon mer som läst dessa skrifter och har någon kommentar?

/Vildvittra

Sv: Infobok från Kra**t

Har inte sett den nya boken själv, men är nyfiken på hur den behandlar frågan ponny/protein/fång. :idea:

Krafft har ju tidigare hävdat att ponnyer mår bäst av proteinbrist, typ. Rätt stor sådan också... :crazy:

De har säkert gjort studien i samarbete med SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet), för SVA är ju Statens Veterinärmedicinska Anstalt?
Eller är det jag som fattar helfel?

Fast jag tycker att det är bra att de talar om BALANS i stället för siffervärden. För har du inte räknat förut så gäller det att veta om det är underhåll/ hård träning t ex förutom vad hästen väger och allt annat basic. En komplett tabell skulle bli ganska komplex och de kan ju knappast skriva om alla olika grovfodervärden osv.

Jag har båda hemma...
Samlar på sånt där...:crazy: :o
Jag måste säga att jag är mycket besviken på krafft och då gäller det inte bara böckerna.
Jag har nämligen varit i kontakt med dom ang studier som de hänvisar till i böckerna. Jag har frågat om jag kunde få läsa studierna men dom är inte offentliga handlingar fick jag till svar.
Jag har även varit i kontakt med SLU ang dessa studier och det är inte dom som utfört dom, men även SLU hade försökt att få ta del av studien men blivit nekade.
Jag har iaf anmält dom till KO för uttalanden i från böckerna.

ang skrev:
De har säkert gjort studien i samarbete med SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet), för SVA är ju Statens Veterinärmedicinska Anstalt?
Eller är det jag som fattar helfel?

Ja just det SVERIGES Lantbruksuniversitet. Inte STATENS. Och om de gjort böcker i samarbete med någon så bör de rimligtvis veta vad de heter. Får värsta amatörvibbarna av såna fel.

ang skrev:
Fast jag tycker att det är bra att de talar om BALANS i stället för siffervärden. För har du inte räknat förut så gäller det att veta om det är underhåll/ hård träning t ex förutom vad hästen väger och allt annat basic. En komplett tabell skulle bli ganska komplex och de kan ju knappast skriva om alla olika grovfodervärden osv.

Ja det är bra att de talar om balans men det blir ändå fel när de inte säger nåt mer än att det ska vara balans och sen tex rekommenderar 4-5 kg kraftfoder till unghästar. Punkt. Alltså inte x antal kg kraftfoder per 100 kg häst, eller olika för hästar i träning eller i i vila, eller vilket slags kraftfoder osv osv. För att man ska kunna rekommendera kraftfodermängd måste man ju som bekant ha en massa andra fakta först. Men nu är det ju så att de säljer kraftfoder...Need I say more.
Tycker bara synd om de hästar vars ägare blint litar på vad sådana här företag skriver/rekommenderar.

Till mirjada:
Ang. studien om salt av Anna Jansson så finns den på nätet, har läst den själv. Men du menade kanske den andra som handlade om travhästar (kommer inte ihåg riktigt har inte häftet här nu)?

jadu, det är precis som du säger, inga mängder eller kvoter är utskrivna någonstans.. men visst hittar men en del fakta, mina börcker får postitslappar i sig med mängder och kvoter och andra källor till näringsämnet.. så en bra grund är det väl, men knappast tillräcklig om man verkligen vill veta något..

Ah, nu trillade poletten ner ang SLU! :o

Vildvittra skrev:
Ja det är bra att de talar om balans men det blir ändå fel ... /// ... Men nu är det ju så att de säljer kraftfoder...Need I say more.
DET kan jag inte annat än hålla med om. Gärna balansen, men på ett annat sätt!

Å andra sidan - som mottagare av information är det bra om man lär sig att vara källkritisk. I detta fallet finns till och med en avsändare som de flesta VET har ett grymt stort intresse av att framställa saker enligt sitt synsätt (inte nödvändigtvis käpprätt åt skogen för det, men ack så partiskt). Det kallas "reklam" med ett annat ord. ;)

Bla den studien om travhästar men det är också en studie om fett som dom bara tok vägrar att dela med sig av men dom skriver (om fettet) att det finns indikationer på att det kan vara farligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka