V
Vildvittra
Var och handlade på Lantmännen och såg att det låg en del broschyrer där, bl a två nya "böcker" (tjockare häften, riktigt snygga) från nämnda kraftfoderföretag. En om foder och en om mineraler/vitaminer. Tog förstås två stycken och gick hem och läste. Tänkte kolla om de fortfarande ger lika konstiga generella råd etc och ja, jag säger då det. Herregud. För det första utger de sig för att vara seriösa och och skriver en "seriös" foderskskrift. Mycket av det som står där ÄR också helt rätt och bra men sen gör de såna dundertabbar som att tex skriva "en studie gjort på Statens Lantbruksuniversitet"... Ett av Sveriges största (det största?) foderföretag som påstår sig ha mycket samarbete med nämnda universitet måste väl ändå veta vad det heter??? De måste förväxlat SLU med SVA. Gudarna vet vad mer de förväxlat...
Sedan framhärdade de hela tiden i denna skrift vikten av att det är balans mellan olika ämnen, men de skriver ingenstans vad balansen ska vara. Däremot ger de tex handfasta råd som att "unghästar i åldern 12-36 mån (tror jag det var) bör få 4-5 kg kraftfoder per dag". SUCK, säger jag bara.
Mineralboken var bättre tycker jag, dock skriver man i förordet att de inte vill göra en "svårförståelig skrift med en massa tabeller" (ej exakt citat), så den stackars förvirrade hästägare som trodde att han skulle få reda på HUR MYCKET kalcium Pålle faktiskt behöver blir ju inte klokare. Jag förstår faktiskt inte vem de vänder sig till med dessa böcker. Eller om det bara är ett sätt för att verka seriösa och kunniga?
Någon mer som läst dessa skrifter och har någon kommentar?
/Vildvittra
Sedan framhärdade de hela tiden i denna skrift vikten av att det är balans mellan olika ämnen, men de skriver ingenstans vad balansen ska vara. Däremot ger de tex handfasta råd som att "unghästar i åldern 12-36 mån (tror jag det var) bör få 4-5 kg kraftfoder per dag". SUCK, säger jag bara.
Mineralboken var bättre tycker jag, dock skriver man i förordet att de inte vill göra en "svårförståelig skrift med en massa tabeller" (ej exakt citat), så den stackars förvirrade hästägare som trodde att han skulle få reda på HUR MYCKET kalcium Pålle faktiskt behöver blir ju inte klokare. Jag förstår faktiskt inte vem de vänder sig till med dessa böcker. Eller om det bara är ett sätt för att verka seriösa och kunniga?
Någon mer som läst dessa skrifter och har någon kommentar?
/Vildvittra