Info om varmblod och lipizzaner sökes

Jarrah

Trådstartare
Jag vet inte något om härstamningar av dessa raser. Jag har en korsningsponny som bl a har dessa raser i sig. Mamman är korsning mellan varmblodig travare och lipizzaner.
Är det någon som känner till dessa lipizzanerhästar? Favory Nicodemus, e.5-Favory XXIII-10 u.Allegra 389?
Någon med kunskap om varmblodiga travare kanske vet vad Imperiella Pride var för ett sto? Hon var/är e. Imperial Yankee US 0705 u. Frida Maria 77-1356.

Min ponny har connemarapappa och är gulbrun. Mamman är fux och det borde ju inte komma från lipizzanerblodet. Jag har fått för mig att det är mest franska varmblod som är fuxar. Stämmer det?

Ponnyn hoppar superfint och rör sig mycket trevligt. Hon har inget utpräglat drag från någon av dessa raser förutom att hon har lätt att samla sig (lipizzaner?).

Jag är mest nyfiken på vad som ligger bakom. :)

Vet inte vad du e uta efter men jag kan ge dig lite stam(du kanske redan vet allt men iallafall)
Imperella Pride
Far: IMPERIAL YANKEE (US)
Mor: FRIDA MARIA
Morfar: TROPIK (SU)
Mormor: FUXIA BRODDA
Mormors far: KING BRODDE
Mormors mor: Jallovina
Mormors morfar:Follow Up

Imperial Yankee
Far: HICKORY PRIDE (US)
Mor: PERT YANKEE (US)
Morfar: TITAN HANOVER (US)
Mormor: ROYAL MARY (US)
Mormors far: DARNLEY (US)

Blev lite nostalgisk när jag läste rubriken - och än mer när jag läste hela inlägget! :D

När jag var dryga metern hög :rofl: (nja, lite mer, red B-ponny) så köpte en jämnårig stallkompis en D-ponny. Hon skulle vara korsning lipizzaner/travare/halvblod. Redan då var jag stamintresserad :D och pappan identifierades som en godkänd (?) lipizzanerhingst, mamman fanns det bara namn på men hon skulle vara korsning travare/halvblod. Stoet var skimmel, maxad D-ponny och vad jag minns rätt trevlig. Tävlade väl mest hoppning? Nåja, efter ett tag kom det fram att hon var dräktig (tjuvbetäckning), f d ägaren hade låtit henne gå i samma hage som deras 2-årige (?) connemarahingst. (Den connemaran, valack då, köptes senare av en annan stallkompis)
1984 föddes avkomman, hittade henne i Ridsportförbundets databas (Casablanca), hon står där med okänd stam. Född som fux (pappan var fux), men blev sen skimmel. Tror att hon tävlade en del.

Nåja, nog av min nostalgitripp :D - du kan kolla upp travstoet på www.atg.se välj sök sportinfo. Jag tror att stoets namn var felstavat, kolla på hennes mammas namn!

Mvh Cissi

Tack! Jag var bla lite nyfiken på var fuxfärgen på mamman kom ifrån, men namnet Fuxia Brodde kanske avslöjar lite... :)
Jag har sett mamman på kort och hon ser ut som ett litet halvblod. Jag vet att hon har haft ca 5 avkommor med samma connemarahingst. De har fått olika färger och modeller, men ser trevliga ut.
Den jag har är så himla trevlig på alla sätt och jag var bara lite nyfiken på om någon kände igen hennes mors mor- och farföräldrar.
Dessvärre är det väl inte så många som vet något om lipizzaner här på forumet.

Jag har första svenska lipizzanerstamboken (vet inte om det kommit någon mer).

Favory Nikodemus 56-89-9133 (född 1989), har en helbror som heter Favory Alex 56-88-9011.
Dessvärre vet jag inte mer än så om dessa två. Lite mer om föräldrarna dock...

5 Favory XXIII-10 (regnr 06-68-0099) föddes 1968 i Rumänien(!), skimmel, avlade körprov i Rumänien 1972 och exporterades hit till Sverige (vilket år står inte). 156 cm i mankhöjd, 183 bröstomfång, 19,5 cm skenbensomfång.
Omdöme:
En jämn, mäktig och reslig individ med väl uttalad hingstkaraktär. Bra huvud och hals. Låg i ryggen och flat i korset, bred fram. Bra skelett men något rakhasig. Marktrånga, ordinära rörelser.
---
389 Allegra (regnr 56-73-9132)
e 62 Pluto Bravissima
u 520 Biska
importerad 1975 från Dakovo, Kroatien av Allan Nilsson, Sjöbo
(och det är allt som står om henne)

Vill du så kan jag försöka scanna av 5 Favory XXIII-10's stam och foto? PM:a i så fall (stammen är alldeles för krånglig för att jag ska försöka mig på att skriva av den ;)).

06 i regnr betyder att hästen är renrasig lipizzaner med "glasklar" stam.
56 betyder att det är en lipizzaner med något oklar stam.

Har kollat lite närmare...
Frida Maria var en fux
Fuxia Brodda=fux

Tack allihop. Det är kul att få veta lite mer om hennes härstamning. Det är ju inte direkt någon vanlig korsning, men hon är mycket lyckad!! :) Hon verkar ha fått det bästa från dessa raser, hoppar kalas, rörs sig taktmässigt och har lätt för samling samt har ett underbart temperament och är en kul ponny med härlig färg och teckning :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka