Info. om lite hingstar

E

ess

Jag håller på att leta sto föl som jag tycker har intressant stam för att köpa och senare rida in för att förhoppningsvis tävla dressyr och avla på. Hittade en "fölis" som har stammen: e: Rubinrot ue: De Niro
mormor till fölet har stammen: Nepal- Vagabond- Biarittz.
Fölet fick vid fölmönstringen 9 9 7 8 8 8 49p.
Mycket bra kritik.
Jag vet en del om vissa hingstar av de som här ingår i stammen och håller på att få fram mer info. och tänkte höra vad ni kan ge mig här...

Sv: Info. om lite hingstar

Glömde skriva att "mamma" till fölet bara är fyra år men är visad som både föl, 1åring, 2åring och tre åring och blivit klass ett rakt igenom på alla visningar...

Nepal 390 levde mellan 1956 och 1979. Han hade 5 avkommor i svår dressyr, 9 i svår hoppning och 7 i svår fälttävlan. En del har träffat skara avkommor till honom, men jag har väl haft tur och bara träffat väldigt trevliga hästar.
Bild och stam http://www.allbreedpedigree.com/nepal2

Vagabond 433 föddes 1963 och togs ur avel 1977 då han misstänktes nedärva patellaupphakning. Huruvida det stämmer eller inte tvistas det om, men jag skulle alltid kolla en häst med Vagbond i stammen extra noga. Vagabond hade 5 avkommor i svår hoppning.
Bild och stam http://www.allbreedpedigree.com/vagabond13

Biarritz 294 föddes 1944 och dog 1965. 2 avkommor i svår hoppning.
Bild och stam http://www.allbreedpedigree.com/biarritz5

Jag har själv en snart 3-årig valack e.Rubinrot som är mycket trevlig att jobba med + att han har goda gångarter och löshoppar bra. Han är känslig och lyhörd. Vi har även en snart 3-årig valack e. DeNiro i stallet, han är mycket snäll att hantera, men ser en hel del "spöken" och är ganska harig av sig, han är inte så pigg på att löshoppa. Han har dock goda gångarter. Eftersom Rubinrots första årgång blir 3 år 2006 kan det vara svårt att veta hur de blir ridmässigt, min är precis inriden och det har gått mycket bra, De Niron har varit lite jobbigare att rida in, ej dum men ganska rädd. DeNiro har lämnat fler än 40 godkända hingstar i Tyskland. Både Rubinroten och DeNiron är känsliga, men jag vet ju inte om det är generellt för dem, det är iaf de jag ser varje dag och känner.Mammans stam betyder ju också mycket. Tänkte bara att kombinationen kanske blir ganska känslig, många dressyrryttare vill ha det.Rubinstein och Donnerhall är ju två av de största dressyrförärvarna, så på stammen låter det bra för dressyr tycker jag.

Tror också att det är en väldigt känslig häst (de som har henne sa att hon var det men hon gillade otroligt att visa upp sig och har tydligen väldigt stora och fina rörelser) Och jag vill ju ha en rättså känslig häst gillar mest sådana hästar och med mycket gång i sig och det borde hon ju få eller?:banana:

Hon hade ju redan 8:or på alla gångarter som föl, så hon kommer säkert att få bra gångarter. Vill du ha en känslig häst med en hel del nerv så tror jag att hon passar dig bra. Ofta är det ju som sagt de som visar upp sig bäst om man bara kommer underfund med hur deras nerver ska hanteras.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: rostad
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Avel Hej! :) Eftersom jag är nybörjare på allt inom avel så skulle jag vilja ha lite tips och tankar om att välja/hitta rätt hingst till...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka