Info om galoppsporten

Mack_Lobell

Trådstartare
Jag skulle behöva ha lite info om galoppsporten i England, frankrike och USA. Vilka är de största loppen för 2,3-åringar och äldre hästar? Skulle behöva veta vilken distans och prissumma det är också. Eller vet någon här någon sida man kan hitta all info på? Skulle också behöva veta på ett ungefär vilka tider de bästa hästarna går på sina träningspass. Vilken distans brukar man träna på?
Behöver också lite info vilka banor det finns i USA och England. Vet en del, men de har ju flera hundra(tusen?):p Kunde också behöva lite info om de bästa hingstarna där borta(som används i avel)

Anledningen till att jag undrar är att jag ska skriva en häsbok som ska handla om galopp;)

Sv: Info om galoppsporten

Hjälp! Det är inte lite du undar över!:D

Till att börja med är det stor skillnad mellan Europa och USA. I Europa har tränarna egna stall runt stora träningsanläggningar i Chantilly, Maison Lafitte, Newmarket, Lambourn och Curragh medan i USA står hästarna uppstallade på banorna när dom tävlar.

Jag tycker att du ska börja med att läsa lite tidskrifter på nätet, till exempel Racing Post från England, Paris-Turf från Frankriket och BloodHorse i USA. Det finns massor av andra också men om du börjar med dom tre så hittar du säkert vidare sedan.

Galoppsporten är jättestor och det tar lång tid att sätta sig in i den. Men lycka till! Om du har mer specifika frågor när du kommit en bit så fråga bara på. Vi svarar så gärna! :)

Tack så mycket:laugh:

Ja, det lär väl ta några veckor innan man är någorlunda insatt;)

Tack så mycket:laugh:

Ja, det lär väl ta några veckor innan man är någorlunda insatt;)

Typ!:cool:

Jag funderade lite i morse när jag mockade och kom fram till att det förmodligen föds närmare 100.000 fullblodsföl varje år i norra hemisfären. Sen har du Australien, Nya Zeeland och hela Syd-Amerika.:angel:

Typ!:cool:

Jag funderade lite i morse när jag mockade och kom fram till att det förmodligen föds närmare 100.000 fullblodsföl varje år i norra hemisfären. Sen har du Australien, Nya Zeeland och hela Syd-Amerika.:angel:

Ja, det är inte lite hästar det:angel:
Nya Zeeland verkar vara underbart att träna galopphästar i och likaså Frankrike. De filmade ju en hel del av svarta hingsten serien i de länderna. :d

Jo, tänkt bara höra lite kort om de bästa avelshingstarna i England och USA. Vilka har lämnat bäst avkommor?

Under vilken period? Det växlar ganska fort och jag har väl inte så där stenkoll på vem som är bäst för dagen. Det får du snoka reda på på dom sajterna jag rekommenderade.

Om man tittar på de senaste 30 åren eller så så har Northern Dancer och hans söner dominerat stort i Europa medan USA kanske har haft lite mer av Raise A Native's och Bold Ruler's söner.

Svårt att säga, det växlar från land till land och i USA från stat till stat. Med tanke på att vi inte får använda AI blir det så väldigt många hingstar för att producera 100.000 bebisar!:cool:

Liknande trådar

Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 576
Senast: Millz
·
Övr. Hund Vet inte om jag satte tråden rätt, har inte tidigare skrivit om hundar på detta forum, men nu behöver jag få lite synpunkter av andra...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Piaff
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 330
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 712
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka