Info om detta bett??

ebbaaullsater

Trådstartare
IKONIC HACKAMORE ”FLEXI” LEATHER NOSEBAND – WITH CHAIN
Heter ett bett som verkar vara väldigt poppis just nu, hittar ingen info om detta bett någonstans så undrar om det är någon som vet varför man har det och vad det har för inverkan? Till vilka hästar mm.
Skriv allt ni vet om det! :)

Ett väldigt skarpt bett som, om det över huvud taget används, behöver hanteras väldigt varsamt av någon som är extremt duktig. Skulle tro att de används för hästar som kan bli extremt starka/heta men som också gärna kryper undan bettets inverkan eller där trycket över näsan behövs för att förstärka tygelns effekt.

Bettdelen har lyft, och skall uppmana hästen att ta upp nosen när man tar i tyglarna, hackamore delen fungerar med tryck över nacken, över näsbenet och under hakan. Alltså ett bett som lätt ger dubbla signaler (upp med huvudet! ner med huvudet!)

Inte ett bett jag någonsin skulle rida på om det fanns något annat alternativ. Hellre då separat bett och hackamore med dubbla tyglar som jag kunde kontrollera var för sig.

Jag har ett sådant, har ridit på det i typ 10 minuter... Min häst tyckte inte alls om det så det var bara att tränsa av och byta till ett vanligt bett.
(Hon är en sådan som blir het/stark fast släpper bettet och stoppar bak nosen. Men går att rida på vanligt tränsbett nu tack vara mer grundridning.)

NEJ Använd INTE. Väldigt skarpt. Om det ska användas ska det vara av en mycket kunnig ryttare som rider på hängade tyglar typ western.
Aldrig skulle det eller något likande in i min hästs mun. Fy.
Hoppas inte det här blir det ''nya'' pessoat...

Ser ju ganska exakt ut som det kombinationsbett som hööks sålde förut. Jag förstår grejen med kombinationsbett, men jag hade inte valt den där typen av bett om jag var intresserad av att prova den typen av bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka