Skriver svar i följd efter dina frågor (i den mån jag grejar dom).
I brukskörning håller arrangörerna vanligen med vagn, vill du prova på "riktig körtävling", bör du låna vagn första gången, för att känna av hur du gillar det. För hobbykörning duger vad som helst, t ex rockard, men trevligare är en fyrhjuling.
Rockard! Den är robust och fr a, det blir inte "fällkniv", om hästen får för sig att backa. Den kan du dessutom använda som enkelt fordon även framledes för dressyrträning, skogsåka mm.
Antar att du menar rockardens vikt. Den är inte kritisk, dvs vikten spelar mycket liten roll, eftersom rockarden balanseras (5-10 kg på skalmarna) och hästen bara drar den. Viktigare att tänka på är körturernas längd, tempo, vägens beskaffenhet (backighet) etc.
Två vuxna är inget problem.
Bok? Skall kika och återkommer.
Mätregel, njae. Det finns regler beträffande selen, och det finns tävlingsregler beträffande vagnar, men inte det du frågar efter (såvitt jag vet). Allmänt skall skaklarna vara så långa, att hästen inte riskerar att slå bakhovarna i vagnen och med mellanrummet så avpassat, att dom inte klämmer hästen eller "drar isär" selen för mycket. Vanligen är vagnar gjorda för en viss kategori hästar, t ex arbetshästar (kallblod), vagnshästar (halvblodstyp) och ponnys (olika storlekar). Inom grupperna är storlekarna inte kritiska, om man inte tänker tävla seriöst. Gäller fr a de vanliga körtävlingarna.
Sele-säljare törs jag inte ge mig in på. Det blir som vanligt, en fråga om hur mycket man vill betala, och hur hög kvalité man vill ha. Typ av sele bestäms av vagn, och det kan du läsa mycket om, om du kikar i äldre trådar.
LIA