Inflation i travartrådar

Luff

Trådstartare
Vareviga dag startas det trådar på gnägg om varför det klankas på vbltravarna. OK frågeställningarna är aningen olika - ibland känns det förklätt för att få tjöta om samma sak.

Behöver inte ridtravarfolket ett eget forum här på Buke, faktum är att mycket är specifikt för att skola om dessa hästar och problematiken runt rasens användning osv.

Jag tror att det skulle kunna bli ett mycket upplysande forum där fokusen kunde riktas på att lära okunniga mer istället för dessa trådar m "stackars mig o min travare är mobbade".

Faktum är att området är minst lika speciellt som Islandhäst.

Sv: Inflation i travartrådar

Fast ridtravare har ett helt eget forum som är suveränt bra så inte tycker jag vi behöver ett eget forum här på buke. Då kommer väl snart Shettisfolket att kräva det och sedan kommer Shirefolket och kräver samma och tillslut vill varje enskild ras ha ett eget forum. :crazy:

Inte samma grej - hur ofta startas det trådar om avdankade körshettisar som mobbas på ridbanan, i stallet osv.
Dessutom är kunskapsnivån lite under medel - många verkar ha köpt en häst som dom inte har den blekaste aning om dess förutsättningar. Och tyvärr får vi väl inte göra reklam för andra forum.

Både ja och nej.
Så fort ngn vill käbbla så kommer "antitrav"folk gå in och kommentera och racka ner följden kan bli att ingen vill skriva en vettig tråd. Å andra sidan skulle det vara trevligt med ett eget forum, även om jag inte tycker det är svårt att hitta pärlorna i nuvarande forum.

Jag kan iofs förstå hur du tänker. Men visst har det hänt att det lagts ut länkar till det forumet i ridtravartrådar. Inte ofta som körshettisar blir mobbade iofs om det blir det öht.

Jamen om det skrivs vettita trådar så är det ju inget problem.

Det är ju käbblet som är jobbigt, och helt oundvikligt uppenbarligen

Jag tror det skulle bli ett bra forum, en tråd där duktiga ridtravarryttare kunde dela med sig av sina erfarenheter. Precis som på Islandshäst är gemenskapfaktorn stor och ganska specifik.

Käbblet skulle i stort kunna undvikas och utbyte av erfareheter bli större - många av käbbeltrådarna om dom kommer över första steget blir ofta tips om hur den o den övat si o så för att få sin vbl travare att få bättre balans o bärighet.
Det känns som Gnägg är ett ridtravarforum vid sidan om sin allmänna hästsidanprofil.
Höjd status med eget forum på Buke skulle innebära mer inlärning istället för tjafs.
Jag anser INTE att det går att jämföra andra hästraser m vbltravarna som skolas om till ridhästar - antalet hästar i denna kategorie är enorm och ryttarantalet bara växer.
Dessa hästar behöver ett eget forum.

Jag är fortfarande tveksam, har varit det större delen av tiden jag haft hästforum, då detta kommit upp med jämna mellanrum.

Islandshästforumet ligger under tävling och syftar därför att handla om de specifika grenar som finns för islandshästar.

Ett ridtravarforum skulle möjligen mera kunna jämföras med forumen Barock och NH. Men dessa behandlar metoder eller ridning som vad jag vet bör fungera på alla typer av hästar.

Jag anser nog att Grundutbildning är ett forum väl lämpat för ridtravare.

Jag skall dock fundera vidare på detta, jag tycker det finns ett antal risker med ett eget forum.
Vi och dom problematiken blir ännu större. Folk vet vilket forum de skall gå till om de vill reta folk som rider travhäst. Kanske det även blir färre grundutbildningskunniga människor på ett sådant nytt forum. Kunniga utan travhäst går inte dit?

Men jag säger inte tvärnej. Det har jag inte gjort tidigare heller :)

Kul att du funderar.

Det är mycket sällan som någon startar en tråd i syfte att reta någon som rider vbltravare - tvärtom så tycker jag Bukefolket verkar tycka bra om alla hästraser - men jag som testat de flesta hästraser ser ett behov att för vbltravarnas skull öka kunskapen - det finns verkligen många riktigt kunniga och duktiga som försöker hjälpa, inte stjälpa i dessa trådar. Bara detta att det startas specifika klubbar och tävlingar för denna inriktning säger en del.

Så för Varmblodstravarnas skull - det är dom som fyller ut platserna på slakttransporterna - jätteskönt att du inte säger tvärnej:banana: .

Jag måste säga att jag håller med Luff, det är en himla skillnad på att rida in en travtränad travare än rida in ett tex halvblod... Och bli retade, ja det blir väl alla "grupper" lite nu som då... Vi har haft våran beskärda del på Trav, men vi börjar bli ganska så härdade och har slutat svara på sånt som är uppenbara "troll" eller försök till att starta ett bråk.

Lånar tråd...

Jag hänger definitivt på idén med en avdelning för ridtravare..

Av flera orsaker men framför allt för att just travarna som kommer från banorna har i många fall problem med sig i bagaget som kan vara väldigt svårbegripliga för t.ex. Nh folk.

En fd. travhäst är inte jämförbar med grundutbildning av halvblod.
Tvärtom är det ljusår mellan.

Grundutbildning av halvblod är att lära ut.
Grundutbildning på travare är att lära OM.

Stor skillnad med många hinder emellan.

Tror också att många med travare nästan inte vågar skriva p.g.a. en del sågningar i deras trådar..tyvärr.
Jag tror att ett skapande av ridtravaravdelning skulle göra att dom känner en viss trygghet där och vågar fråga utan att känna sig dumma.
JAg beundrar dessa flickor/killar som bara orkar och vill ge travaren en värdig framtid, trots deras motvind.
Och jag blir lite ledsen för deras skull när man gång på gång ser deras frågor angående stress eller stelhet, besvaras med att alla travare är stressade p.g.a. tävling på bana.

Flickorna vågar ju inte skriva till slut..

JAg är ganska övertygad att en ridtravaravdelning skulle vara succé bland många töser som just nu skäms för att fråga.

Och..ja..det skulle vara skillnad att fråga på en mer behörig avdelning än på grundutbildning/fritidsridning.

Detta är i alla fall min åsikt...

AM

*KL*

Ja låt dem få ett eget forum där de kan tycka synd om sig själva och gråta ut över hur mobbade deras hästar är, där de kan få tala hur dumma och fula i huvudet "anda raser" är för kasta sten i glas hus i dessa trådar är ju praxis av "ridtravarfjortisarna". :smirk:

Det är just sådan här inlägg som förstör... Vi är ett antal som faktiskt har hanterat travare och vet hur de fungera och älskar dem för det de är men som har full förståelse för att de aldrig kan bli ett halvblod för det är just travare... Men för den sakens skulle måste kan kunna få jobba med dem och få de så ridbara som det går pch arbeta i rätt form för dem.

Jättekul inlägg i debatten hördudu. Gillar du hästar??

Snurrfian skrev:
Det är just sådan här inlägg som förstör... Vi är ett antal som faktiskt har hanterat travare och vet hur de fungera och älskar dem för det de är men som har full förståelse för att de aldrig kan bli ett halvblod för det är just travare... Men för den sakens skulle måste kan kunna få jobba med dem och få de så ridbara som det går pch arbeta i rätt form för dem.

Och var har jag emotsatt mig det du skriver bara för att jag hoppas att "vi är så mobbade"trådarna också hamnar på detta forum??

Därför att ridtravarna behöver ett forum och du bara gav Gunnar ett bevis på hur nedlåtande personer kan förstöra ett sådant forum. Vi är ett gäng vuxna som känner att de yngre personer som skaffar sig en vbl travare behöver hjälp - inte kallas för fjortisar.
Erfarna ridtravaryttare kan nog också tycka det är intressant att utbyta erfarenheter och tips.
Så tack för hjälpen.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka